|
|
|
zenit
Eitje
| Help, Mijn Valkparkietje blijft eieren leggen. |
|
|
Hallo,
Graag had ik even jullie meningen gehoord over het volgende.
Zenit wordt in juni 3 jaar. Ze is met de hand opgekweekt, en zit alleen in de woonkamer.
Nu is ze zo halfweg oktober begonnen aan een nestje. op zich geen probleem, want ze had dit nog al eens gedaan.
het probleem is dat wanneer er een eitje sneuveld, ze er meteen een nieuw voor in de plaats legt. Op aanraden van de kweker en ook uit eigen idee, heb ik uiteindelijk eind december de eitjes weggenomen. Na een dikke week... weer eitjes. Momenteel liggen er dus weer 3 stuks. Ze zit de hele dag te broeden, houd op die manier haar poep op en probeert haar nest proper te houden door alleen te poepen als ze uit de kooi mag. Kortom niet echt gezond bezig volgens mij.
Wat kan ik nu doen? Ik denk aan vanalles, meer of minder aandacht, kooi verplaatsen, afzonderen, vriendje erbij, ...
hopelijk vind ik snel een manier om haar van het broeden af te helpen, want nu is ze niet echt vriendelijk...
Greetzzz... |
Donderdag 19 Januari 2012 12:38 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
oefff, net als die van mij. die leggen eitjes en blijven er op zitten.
misschein een idee om nepeitjes neer te leggen. na een aantal weken gaat ze er vanzelf weer af, of een vriednje geven waar ze mee kan spelen? aandacht verplaatsen? je kan er eigenlijk niet veel meer aan doen. |
Dinsdag 24 Januari 2012 8:58 am |
|
|
|
|
Bowie & Limbo
Fladderaar
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Valkparkiet (een jaar gelden, er is in die tijd veel verdanderd). Maargoed, het belangrijkste is dat je zijn patroon verstoort, valkparkieten houden heel erg van een bepaald patroon. Als je dit patroon verstoort, dan zal hij er hoogstwaarschijnlijk mee stoppen.
Dit is bij mij gebeurd door het kortwieken van mijn vogels.
Maar je zou ook de vogel een weekend bij een kennis kunnen zetten, zorg dan wel dat ie in een benchje zit bijvoorbeeld, dus niet in zijn eigen kooi!
Om dit te voorkomen moet je zorgen dat je vogel je niet als partner beschouwd, dus niet aaien over zijn ruggetje (hier zitten namelijk haar hormoon stimulanten). Maar daar is het nu al te laat voor.
Zorg wel dat je de vogel er iedere dag een paar keer uithaalt, die van mij poepte namelijk niet meer in de kooi (dat was haar nest). Dus ik moest haar af en toe boven de kraan laten poepen.
Succes ermee! |
Woensdag 25 Januari 2012 7:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:24 am
|
|
|
|
|