|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
| Kaketoes halen onkruid tussen de tegels uit |
|
|
Hi,
Even een vraagje:
Een aantal maanden geleden was ik in de tuin onkruid tussen de tegels uit aan het halen en mijn Goffini's liepen ook op de grond en gingen mij op een gegeven moment nadoen. Ze trekken met hun snavels het onkruid tussen de tegels vandaan (wel handig natuurlijk, als ze dan ook gelijk even de hele tuin doen ).
Mijn vraag is nu of dit niet schadelijk voor ze is. Ze halen echt de hele voeg leeg tussen de tegels en ze doen dit nog steeds al ze buiten zijn.
Groet,
Nancy |
Vrijdag 10 September 2010 10:45 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is wel een goede vraag. Ik denk toch dat er onkruid is dat ze beter niet hebben maar ik kan het niet met zekerheid zeggen. Ben wel benieuwd ernaar eigenlijk ook. |
Vrijdag 10 September 2010 11:00 am |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Tot nu toe hebben ze er geen schade aan over gehouden maar wat niet is kan misschien nog komen....
Ik zal proberen er een filmpje van te maken als ze het weer doen, het is wel heel grappig om te zien.
Groet,
Nancy |
Vrijdag 10 September 2010 11:11 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik zou het inderdaad wel eens willen zien ja.
Lijkt me in elk geval wel handig. Misschien eens proberen op te zoeken of het giftig is of niet.
Veel kruiden kunnen maar dat weet je vast wel. Welke net schadelijk zijn kan ik niet zo zeggen. |
Vrijdag 10 September 2010 11:15 am |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Ik zal eens gaan googelen of het giftig voor ze is of niet. Je hoort het nog van mij. |
Vrijdag 10 September 2010 11:24 am |
|
|
Sarah
Moderator

Thanks |
Vrijdag 10 September 2010 11:28 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ook mijn kaketoes wroeten graag in e grond. als je goed kijkt eten ze er neit van maar trekken ze het uit en op naar het volgende.
het is vaak wat mos dat tussen tegels groeit en is niet schadelijk. zolang jij je tegels niet afboent met sop of zo.
het beetje zand dat ze binnen krijgen maakt de maag dan weer schoon. |
Vrijdag 10 September 2010 11:37 am |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Bedankt voor je reactie!
Ze eten bij mij wel sommige onkruiden op.
Ik heb de vraag zojuist ook gesteld aan Frans van Koppiekrauw.com omdat ik er verder op internet niet echt duidelijke informatie over kon krijgen. Zodra ik antwoord van hem heb zal ik het hier plaatsen.
Groet,
Nancy |
Vrijdag 10 September 2010 12:03 pm |
|
|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
|
|
|
Ik heb ondertussen antwoord van Frans gekregen. Hieronder zijn antwoord:
Reactie:
Hallo Nancy,
Ik begrijp dat je je kaketoes in de tuin op de tegels rond laat scharrelen.
Als dat het geval is dien je met een aantal dingen rekening houden.
Op de tegels en de aarde laten ook de vrij rondvliegende vogels hun behoefte vallen inclusief eventuele bacteriën en parasieten.
Op zich niet zo erg want dat vergroot ook weer de weerstand van de kaketoes maar... toch kunnen de vogels besmet worden met bijvoorbeeld wormen.
Daarom adviseer ik altijd bij papegaaien die direct of indirect in contact komen met wilde vogels minstens 2 keer per jaar de ontlasting even te (laten) testen.
Op zich kan het leegmaken van de tegelvoegen niet meer kwaad als wanneer je de vogel in het gras of in de zwarte aarde laat spelen.
Hier gaan de vogels zomerdag vaak de hele dag in de tuin maar ik heb daar speciaal een aantal wilgentakken voor horizontaal op één meter hoogte aan elkaar bevestigd met daartussen diverse rvs-kettingen.
De gaaien mogen van mij uitsluitend op de takken en de kettingen lopen cq slingeren en of hangen.
De takken en kettingen worden naast de regelmatige regenbui ook vrijwel dagelijks schoongespoten tijdens de douchebeurt die de vogels meestal buiten krijgen.
Succes, Frans |
Maandag 13 September 2010 11:33 am |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
Ik ga ze dus maar laten testen op wormen. Van de grond afhouden is echt ondoenlijk met die twee. Als ik ze in de boom zet zitten ze in no time weer op de grond. En ze vinden het zo leuk dat gescharrel op de grond. Iemand nog een adres in de buurt van Utrecht waar je dat kunt laten doen? |
Maandag 13 September 2010 11:38 am |
|
|
Sarah
Moderator

Wel goed dat je nu weet dat je kan doen maar als je ze test op wormen met regelmaat dan kan je indien nodig ook snel genoeg ingrijpen. Leuke reactie wel van Frank moet ik zeggen, zo leren we ook weer bij; |
Maandag 13 September 2010 11:54 am |
|
|
|
|
Nancy1974
Kuikentje
vind het i.d.d. wel fijn dat ik het nu weet zodat ik ze, na het testen, weer met een gerust hart kan laten scharrelen. |
Maandag 13 September 2010 12:01 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hier een lijstje met artsen in verschillende plaatsen waar je (neem ik aan) de ontlasting ook kunt laten testen.
http://www.fluffies.org/nl/die.....t4765.html |
Dinsdag 14 September 2010 2:39 pm |
|
|
Nancy1974
Kuikentje
quote:
Originally posted by esjo
Hier een lijstje met artsen in verschillende plaatsen waar je (neem ik aan) de ontlasting ook kunt laten testen.
http://www.fluffies.org/nl/die.....t4765.html
Heel erg bedankt!
Groet,
Nancy |
Dinsdag 14 September 2010 3:52 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:31 am
|
|