Kortwieken..

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by dipsy
Mijn mening is dat ik kortwieken niet vind kunnen. Een vogel heeft vleugels gekregen om te vliegen. Als je een hond aanschaft hak je toch ook niet de poten eraf en stop je hem in een kinderwagen zodat hij niet weg kan lopen. Er zullen heus wel redenen zijn dat een vogel kortgewiekt word vanwege ziektes of als hij herstellende is maar een gezonde vogel kortwieken vind ik niet kunnen en zoals ik begrepen heb staat er in de wet dat een vogel die in een afgesloten ruimte leeft niet kortgewiekt mag worden.
Ik heb 5 grasparkieten en die mogen de hele dag losvliegen in de huiskamer, ze genieten er echt van en het zou verschikkelijk voor ze zijn als ze dat niet meer kunnen. En tam zijn ze vanzelf geworden, een kwestie van vertrouwen dus kotwieken om tam te maken is ook een fabeltje.
Uiteraard is vliegen goed voor hun spijsvertering en conditie.

hahahaha, om dit soort reacties kan ik alleen maar lachen! Laughing Laughing Van je meeste uitspraken klopt geen bal en het is hoe dan ook totaal niet genuanceerd. Ik vind het trouwens heel leuk dat je grasparkieten losvliegen, maar voor de meeste papegaaien is dat gewoonweg erg gevaarlijk. Om maar een voorbeeld te geven, Cleo is niet gewiekt en die moet ik daarom constant in de gaten houden, want die knaagt anders aan elektriciteitssnoeren, gordijnrails (zware metalen), beeldjes, plantjes, kleding en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat kortwieken bij wet verboden is, is je reinste onzin! leewieken is idd verboden bij vogels die gehouden worden in een overdekte ruimte en terecht, maar dat en kortwieken zijn twee totaal verschillende dingen.
Daarbij, grasparkieten en gaaien zijn niet echt te vergelijken, ook niet qua opvoeding. Kortwieken kan zeker helpen bij het tam maken/opvoeden van een gaai, dat is geen fabel. Als je papegaai iets moet doen wat m niet zint, vervolgens de baas knoerthard in de vingers bijt en vervolgens lekker hoog op de gordijnrails gaat zitten waar je er niet bij kunt...tsjaa, dan kun je nog zoveel 'vertrouwen' hebben, maar dan gaat de gaai in kwestie echt niet vanzelf zn leven beteren.... Mr. Green Daarvoor zijn ze te slim en te manipulatief......
Ik gun Cleo haar vlieguren, maar op het moment dat ze misbruik maakt van haar vrijheid en niet meer luistert, dan pak ik de schaar.
Bericht Maandag 10 Mei 2010 11:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sonja
Vlieger

Reageer met quote  

hallo allemaal, ik heb een vraagje, is er iemand in de omgeving van Langweer (Friesland) die mijn grijze roodstaart wil en kan kortwieken? Ik ging altijd naar een dierenwinkel in Sneek, maar die doen dat alleen op woensdag en nu heb ik een probleem want ik kan deze hele maand op woensdag niet. We gaan de weekenden met de boot weg en dan gaat Calimero altijd mee, nu is hij afgelopen zondag in het water terecht gekomen ondanks dat hij nog niet zo lang geleden was gekortwiekt. Graag hoor ik van jullie, groetjes Sonja
Bericht Donderdag 8 Juli 2010 6:09 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Is er geen vogelarts bij je in de buurt ?
Spetter is ook gewiekt, kan toch ongeveer 4 mtr. verder neerkomen. Mij is verteld dat het risico van b.v. schrikken en natuurlijk reageren (wegvliegen) blijft bestaan.

Succes met het vinden.
Bericht Donderdag 8 Juli 2010 10:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik kan je helaas niet helpen, ik ken daar niemand maar inderdaad anders een vogelarts even vragen. Ik geloof dat ze wieken voor een euro of 5, al kunnen de prijzen natuurlijk wel schommelen van arts tot arts.
Bericht Donderdag 8 Juli 2010 11:20 am
pannenkoekenmix
Kuikentje

Reageer met quote  

Zijn er meer mensen die negatieve ervaringen hebben met het kortwieken van vogels?

Onze Dodo is namelijk gekortwiekt vroeger, bij de kweker al, en later in de dierenwinkel ook nog. Dodo was het daar niet helemaal mee eens, en die besloot dan dat hij ergens naar toe wilde. Zo klom hij weleens van het plateau midden in de winkel naar de vogelkast, een aardig eindje lopen. Hij heeft helaas ook al snel de gewoonte ontwikkeld om zichzelf vanaf je schouder in de schepbakken met vogelvoer te laten vallen wanneer hij zin had in een snack. Later liet hij zich ook op de grond vallen wanneer hij weg wilde. Zo heb ik hem dus weleens opgeraapt van de grond, terwijl hij op zijn kant lag en duidelijk pijn had.

Dodo is uiteindelijk vreselijk vermagerd, tot op het punt dat hij bijna dood was. De andere (verwilderde) halsbandparkieten die hebben ook zijn kopje kaalgeplukt. Ik hem hem toen meegenomen, hij is langzaam aan aangesterkt. Na een paar maanden zijn wel aan beide vleugels stukken van het vlees+aanhangende veren losgekomen. Gaat toch om wel een derde van de vleugel.

Als hij niet gekortwiekt was, dan had hij dit gedrag van laten vallen niet hoeven ontwikkelen. Daarnaast ben ik niet overtuigd of hij goed gekortwiekt is. Hij kon namelijk helemaal niet meer landen.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Of is Dodo de enige, gewoon omdat ie zo eigenwijs is?

Hij is nu in ieder geval permanent vleugellam, hij kan met moeite een heel klein stukje omhoog vliegen, waarop we hem altijd luid aanmoedigen. Hij doet weleens vliegoefeningen, die moedigen we ook aan, maar hij zal echt nooit meer goed vliegen. Geelukkig heeft hij wel eindelijk geleerd hoe hij kan landen Smile
Bericht Donderdag 26 Augustus 2010 2:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is absoluut duidelijk dat hij verkeerd gewiekt werd. Mijn grijsje werd vroeger correct gewiekt maar plofte toch als een baksteen naar beneden, nu vliegt hij perfect en zijn landen is genieten geworden.
Maar, als ze zo zijn zoals je omschrijft dan werd hij duidelijk verkeerd gewiekt
Bericht Donderdag 26 Augustus 2010 2:44 pm
daf
Fladderaar

Reageer met quote  

hallo allemaal! Ben even een paar dagen hier minder geweest vanwege mijn nieuwe baan, druk druk druk en een hoop nieuwe indrukken natuurlijk!

Kiwi is gisteren voor het eerst zijn kooi uitgeweest maar dat vond ik zelf een beetje beangstigend. Alle deuren/ramen dicht, gordijnen toe, en alleen de lamp boven de eettafel aan (je weet maar nooit, straks land ie op een warme lamp) en alle verdere voorzorgsmaatregelen die ik bij Peertje ook altijd nam. Maar ik was wel vergeten dat Kiwi niet tam is, en ook niet gewiekt... Sad Meneer vloog zodoende tegen de spiegel aan en vervolgens hing hij in de girdijnen, waarbij hij zo hoog opklom dat hij klem zat en ik hem (stoel erbij) moest bevrijden. Dit wil ik dus geen tweede keer, niet met oog op tam maken maar met het oog op verwondingen.

Het is lang geleden dat ik Peertje heb gewiekt en ben dus een beetje onzeker om dit met Kiwi te doen. Ik wil graag zeker weten dat ik dit goed ga doen!
Als volgt deed ik het altijd bij Peer:

-Het beestje op de rug in mijn hand vasthouden, met 2 vingers het kopje vasthouden zodat hij niet bijt.
-Voorzichtig een vleugel uitspreiden en daar het buitenste 'hoekje' vanaf knippen (circa 7 veren) tot een centimeter onder de dekveren (het soort 2de bovenlaagje veren)
-Dit ook met de 2de vleugel herhalen.

Peertje kwam dan niet hoger als kniehoogte, later wiekte ik hem niet meer toen hij tam was en de ramen omzeilde. Dit zou voor Kiwi denk ik ook fijner en veiliger zijn lijkt me. Kan ik dit veilig zo doen of heb ik dit in het verleden ook al verkeerd gedaan?
Kritiek net zo welkom als goedbedoeld advies!
Bericht Zondag 5 September 2010 4:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zo te lezen heb je het altijd goed gedaan, dus ik zie niet in waarom je het nu niet zou kunnen. Ik houd de vogel echter niet op de kop, maar met de pootjes op de knie. Nog even een vraagje: kan Kiwi al goed vliegen? Want als je wiekt voor ze het landen goed onder de knie hebben dan leren ze het later vaak niet goed meer... Wink
Bericht Maandag 6 September 2010 2:14 pm
daf
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik ben misschien een muts maar als ik ga wieken en hij gaat wurmen, ben ik altijd bang dat ik hem fijnknijp of iets dergelijks. Kiwi is gisteren gewiekt Veertje Op zijn rug leggen was geen probleem, want meneer hield zich slap/dood dus was een kwestie van knip-knip-klaar hihi. Heb maar een heel klein stukje geknipt maar hij komt al niet hoger dan kniehoogte dus het was voldoende. Vliegen deed hij al prima en nu gaat het zelfs gewiekt, redelijk elegant. Nouja in hoeverre je een vallende baksteen in een elegante boog kan zien vallen dan he. Vooral hier in huis was het gisteren wel humor want ik heb een gepolijste vloer, lees spekglad, dus hij landde en dan gingen de pootjes alle kanten uit en stopt hij al schaatsend Laughing
Bericht Maandag 6 September 2010 5:30 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hihihi, dat is best grappig ja...heeft Cleo nog wel eens als ze op de tafel landt, die is ook nogal glad.. Mr. Green
Fijn dat het wieken goed is gegaan, over een paar dagen is ook het elegante wel weer terug, vaak vliegen ze al heel snel weer erg goed.... Wink
Bericht Maandag 6 September 2010 5:55 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Laughing Laughing Laughing misschien het moment om van die rolschaatsjes te kopen voor gaaitjes, hihihi, is Kiwi vast snel mee vertrokken Veertje
Bericht Dinsdag 7 September 2010 8:45 am
daf
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Laughing Laughing Laughing misschien het moment om van die rolschaatsjes te kopen voor gaaitjes, hihihi, is Kiwi vast snel mee vertrokken Veertje

whahaha Veertje Ik merk dat er een aardige handel in zou kunnen zitten. Op het forum zijn nu al suggesties gedaan voor een astronautenpakje, een helm en rolschaatsen, straks gaan de nageltjes nog gelakt worden in een hippe kleur, worden highlights de trend van deze winter, en moet er nog een parfum uitgevonden worden Nanaaa!
Bericht Dinsdag 7 September 2010 5:57 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Laughing Laughing Laughing Laughing kunnen we zo een boetiek beginnen. Een goudmijntje lijkt me
Bericht Donderdag 9 September 2010 8:38 am
hennie
Net uit het ei

rico  Reageer met quote  

hoor het graag gr hennie
rico is nu 13 weken .
het is een grijze roodstaart
hij vliegt het hele huis door
nu wil ik hem laten kort wieken
de een zeg niet doen hij is te jong een ander zeg doe maar
.
heb 2 honden thuis ben veel te bang dat die weg vliegt
de deur staat wel eens open
van daar
is er iemand in de buurt van doetinchem die dat zou kunnen
gr hennie3
ps bij de da kost een kant knippen 20 euro is niet normaal meer en hij doet geen 2 kanten
Bericht Zaterdag 20 November 2010 7:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:36 am
  Berichten van afgelopen: