met de pot mee eten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
daf
Fladderaar

met de pot mee eten  Reageer met quote  

Misschien ben ik een beetje ouderwets aangelegd maar onze huisdieren aten behalve het eigen voer ook altijd met de pot mee. Nu ben nieuwsgierig wat jullie geven behalve het dagelijkse zaadmengsel en fruit.
Wij geven bijvoorbeeld
-spaghettisliertjes
-gekookte sperzibonen
-rijst
-aardappel
-bloemkool
-broccoli
en natuurlijk ben ik nieuwsgierig wat er zeeeer gewaardeerd word!
Bericht Dinsdag 9 November 2010 7:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

hallo

Onze grijsjes eten ook wat jij op je lijstje heb staan Veertje

Maar op woensdag is het hier patatdag,en dan worden ze helemaal gek Klappen

Eigenlijk mag het niet,maar 1x in de week krijgen ze een ongezout patatje hier Nanaaa!
Bericht Dinsdag 9 November 2010 9:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

bij ons zijn ze helemaal gek op warme gekookte aardappel en pasta zonder saus.
ook in de ochtend heb ik van die sponskoekjes die ik week met warm water en wat er heel goed in gaat.
verder gewoon het eigen voer en vooral cedernootjes. een walnoot is ook heel graag gegeten.
rijst en aardappelpuree en af en toe ene theelepeltje pindakaas. daar smullen ze ook zo van.
Bericht Woensdag 10 November 2010 7:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Spetter eet ook met de pot mee. Ze is dol op vegatarische schijven, en de variatie is ook zo groot b.v. met kikkererwten, spinazie, pesto. Ook is ze dol op pannenkoeken. Ze weet inmiddels precies wanneer het kooktijd is. Dan mag ze mee naar de keuken en kijkt halsreikend uit naar het moment dat haar bakje gevuld wordt Hartje

Wat ik fijn vind is dat ze niet schooit of extreem gedrag gaat vertonen. Als de tijd uitloopt is het ook goed, en als ik een keer pizza eet krijgt ze wat anders, en ook dat is goed.
Bericht Zaterdag 13 November 2010 12:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

let wel op, dat zout niet erg goed is voor je gaai.

Ook koken is erg leuk, maar de damp van een teflonpan die zijn beste tijd heeft gehad is erg schadelijk. voor mensen ook, maar vogels hebben er vaak sneller en soms zelfs accuut last van
Bericht Zaterdag 13 November 2010 3:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Jaap
Eitje

Jacco  Reageer met quote  

hahahaha nou Jacco onze grote alexander die lust nog veeeeeeel meer hahahaha. Maar ze krijgt niet alles wat ze lust hoor......ze steelt het wel Mr. Green . We proberen er zoveel mogelijk op te letten dat alles alles achter gesloten deuren ligt maar zo nu en dan vergeet de vrouw nog wel eens de suikerpot en dan kun je er vergif op in nemen dat de inhoud over het hele aanrecht wordt uitgestrooid. Wanneer we dan een gil geven en de keuken in rennen zit mevrouw binnen een tel op de kast onschuldig om zich heen kijkend Fluiten Laatste keer was helemaal lachen...Jacco was verdwenen en na lang zoeken hoorden we plotseling iets in een gesloten kastje. Jacco had het voor elkaar gekregen om het deurtje op een kier te krijgen en zich erlangs te wurmen waarna ze op de kop de ships indook. Die zat in het pikkedonker zich een weg door de zak heen te vreten en was dan ook helemaal niet gelukkig met het feit dat we haar vonden wat ik ook heb moeten bekopen met een fikse knauw in mijn vinger hahahahaha. Uiteraard kon ze toen voor straf de wc in met het licht uit en daar heeft ze een broertje dood aan Wink Ze heb ook al eens een halve rollade volledig vergruist en was het dus na haar geknaag nét een bak vol gehakt.

Al met al krijgt ze alles wat wij ook eten maar met mate. Gelukkig dat ze hier vrij door het huis heen vliegt want anders was ze moddervet geweest met der gejat hahahaha.
Bericht Zaterdag 20 November 2010 2:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: met de pot mee eten  Reageer met quote  

Met de pot mee eten kan best goed zijn. Smile Ik kook eigenlijk nooit met zout, dus ze kunnen altijd wel wat meepikken. Groenten, fruit (vooral khaki!) noten, etc. Ook pasta wordt heel erg gewaardeerd. Smile
Zazu krijgt ook af en toe een gekookt kippenbotje, of een stukje gekookte vis.
Bericht Zaterdag 20 November 2010 9:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Met de pot mee eten kan goed zijn. helaas geven wij teveel menseneten. chips, brood, beleg, kaas, koekje, patatje. Niet bepaald de dingen die goed voor ze zijn.

Groente wat je vers gemaakt hebt en fruit uiteraard is heel goed mee te eten. Beetje gekookt ei, kippenbotje gekookt allemaal geen enkel probleem.

pas als we kruiden gaan gebruiken en gaan bakken wordt het slecht voor onze gaaitjes en daar gaan we toch vaak de mist in.

Jojo van mij heeft 35 jaar op mensen eten geleefd. Heeft hem in eten leven gehouden naast het eenzijdige zaadvoer. Maar zijn lever is er niet beter van geworden. heb zelf ook de fout gemaakt door chips te geven en brood.
zijn vorige eigenaar gaf zelfs chocolade. maar je zag aan zijn veren niets, tot je goed keek naar de schagten.

met de pot mee eten ok. maar dan wel gezond. Goed doordacht.
Bericht Zaterdag 20 November 2010 10:23 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Chips geven volgens mij weinig mensen. (Hoop ik?) Chips is hier tenminste niet voor gaaitjes. Wel voor mij.. Razz
Wat raar dat Jojo chocolade kreeg. Volgens mij is dat echt een no-no. Zelfs voor andere dieren is dat bijzonder slecht. Rolling Eyes

Harrisons gebruikt toch cayennepeper in bepaalde pellets? Volgens mij zou dat goed zijn om iets te voorkomen, iets van een schimmel?
Bericht Zondag 21 November 2010 12:40 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ja Jojo heeft van zijn vorige eigenaar (nu 17 jaar geleden) pindarotsjes en patat gehad.
het gebeurd veel hoor. toevallig iemand op amazone-papgaai, die een blinde amazone heeft overgenomen die ook meer kreeg dan lief is en op de papegaaienclub een grijsje die oa chocolade kreeg. Ook nu opgevangen door een liefhebber

In sommige gerechten wordt vetsin gebruikt. Sommige mensen reageren hier erg slecht op, maar ook voor dieren niet goed. veel mensen gebruiken ook bv kipkruiden, gehaktkruiden etc. heeeeeeel veeeeeeel zout. sommige beseffen dat niet. Zeker voor plukkers is het heel slecht.
Laatst iemand die ene kookpotje maakte voor haar gaaien. super hoor. Ze ze deed er ook sambal in. Heb haar er op gewezen dat er bijna 79% zout in zit. ze schrok best. gebruikt nu verse pepertjes. veel gezonder.

Met de pot mee eten is niet slecht. Maar bedenk van te voren, bij wat je geeft, wat is de toegevoegde waarde voor de papegaai.

koek snoep chips brood. heeft hij niet nodig.
liever gekookte kip dan gebakken kip. gekookt eitje. verse gekookte groente en vers fruit. rijst en pasta kan nuttig zijn.

geef je pellets als basis dan heeft hij veel minder extraatjes nodig.
geef je zaad voer als hoofdmaaltijd, dan is het juist verstandig om hem met de "pot mee" te laten eten, maar dan wel gezond
Bericht Zondag 21 November 2010 1:10 pm
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

VERBODEN VOEDING
Rauwe aardappel, alle koolsoorten behalve chinese kool, grapefruit, citroen, rabarber (zuur onttrekt kalk), gezwaveld gedroogd fruit, cafeïne houdende dranken zoals koffie, thee, alcohol, gezouten en gekruid voedsel, slagroom, zoetigheid, puur vet en vetrijk voedsel, koolzuurhoudende dranken, chocolade, cacao, chips, voeding die bol staat van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen, koud voedsel, bedorven en beschimmeld voedsel, pinda´s, avocado.

VOEDING
In de natuur eten papegaaien vooral zaden, noten, vruchten, insecten en (onderdelen van) bloemen. De voeding van een papegaai in gevangenschap bestaat uit zaden en/of pellets (een knikker of grote korrel samen geperst voer) en kan met van alles worden aangevuld. Daarnaast moet de vogel de gehele dag beschikking hebben over vers drinkwater en een klein bakje maagkiezel en grit (voor de voedselvertering).

FRUIT/VRUCHTEN: altijd in kleine hoeveelheden. Voorbeelden zijn aardbei, ananas, abrikoos, appel, banaan, peer, braam, framboos, dadel, mandarijn, sinaasappel, meloen, perzik, pruim, druif, papaja, kers en kiwi. Ook rozijnen, rijpe vlierbessen, bosbessen vinden ze lekker en zijn rijk aan vitamine A.
Veel van de pitten die zich in fruit bevinden bevatten blauwzuur. Overmatige consumptie daarvan is dodelijk voor de papegaai.

GROENTEN EN KRUIDEN: peterselie en selderij, boerenkool, rode of groene peper, paprika, spinazie, wortel, broccoli, aubergine, verse erwten en peulen, maïs, ijsbergsla, chinese kool, andijvie, koolraap, veldsla, wortels, courgette, tomaat, waterkers, en bonen, zonder zout gekookt. Gekookte aardappel vinden ze ook lekker. Alles in kleine hoeveelheden. Kamille, weegbree en paardenbloem worden graag gegeten. Veel kruiden hebben een geneeskrachtige werking, dus wees er voorzichtig mee.

NOTEN EN (PEUL)VRUCHTEN: ongezouten noten met mate. Haal deze bij voorkeur in een reformwinkel. Walnoten, beukennootjes, paranoten, cedernootjes, amandelen, macadamia noten, pecannoten, pijnboompitten, hazelnoten, cashewnoten. Doppinda´s zijn uit den boze omdat er schimmel in kan zitten, deze kunnen de lever beschadigen en zelfs dodelijk zijn. Peulvruchten (gekookt) zijn ook een ware traktatie voor de vogel. Ook weer met mate.

DIERLIJKE EIWITTEN: een klein droog katten- of hondenbrokje of kaas wordt meestal op prijs gesteld. Allen bevatten dierlijke eiwitten. Ook mag de papegaai een stukje gekookte vis, kip of een kippenbotje, ongezouten en ongekruid. Ze eten de kipresten van het botje en knagen het kraakbeen kapot. Een stukje gekookt ei is ook een ware traktatie.

Papegaaien mogen geen varkensvlees hebben. Daarin kunnen zich bacteriën en schimmels bevinden die dodelijk voor de papegaai zijn. Daarnaast versplinteren deze botten meer waarbij de papegaai in de splinters kan stikken.

VERANTWOORDE SNACKS: kiemgroenten (is heel gezond), macaroni (zonder saus), rijst, granen, brood, ook geroosterd, jonge kaas, popcorn (ongezoet en ongezouten), trosgierst, cornflakes, ei-voer, magere kwark / yoghurt, palm noot.
Verstop ook eens iets lekkers in een speeltje, een doosje of een papieren zakje, laat uw vogel moeite doen voor een snack. Er zijn zelfs recepten voor bijvoorbeeld vogelbrood, om zelf te maken.

Vogels hebben zo'n klein lijfje, en er is zoveel wat wel gezond is. Tenslotte is het welzijn van de vogel nr. 1.
Zoals Marieke al schrijft: de pellet is complete voeding.
Bericht Maandag 22 November 2010 9:08 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik lees in je berichtje Jaap dat je je vogel straft Crying or Very sad
Een vogel mag je nooit straffen. Je straft eigenlijk een gedrag wat je zelf laat ontstaan Crying or Very sad En de vogel koppelt de straf niet aan wat jij niet wil dat hij doet. Een vogel kun je leren dat beloning een gevolg is van gewenst gedrag. Ik hoop dat ik je een handreiking heb gegeven om de kennis op te gaan doen m.b.t. natuurlijk gedrag, en hoe gewenst gedrag te bereiken, en na te laten wat geen toevoeging is voor de vogel.
Bericht Maandag 22 November 2010 2:00 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:38 am
  Berichten van afgelopen: