|
|
|
Gab
Net uit het ei
| Pyrrhura Lepida vragen. |
|
|
ik zal even bij het begin beginnen, het is namelijk zo, onze Ody hebben we met 4.5week opgehaald, ik had dit liever anders gezien, en de hobby kweker ook maar helaas is de moeder vogel met haar pootring achter een spijl blijven hangen, en het gevolg daarvan was dat ze is overleden.
erg tragisch natuurlijk.
Goed nu ben ik dus nog 3x perdag aan het voeren (pap), hij (of zij) weegt momenteel tussen de 67 en 69 gram. en blijft een beetje schommelen (dat is nu ongveer al 3dagen zo). dus ik geef nu elke keer 7ml. Maar wanneer kan ik dan 2x perdag voeren?
en dan nog een vraagje Wanneer zijn ze "groot" genoeg om in de vaste kooi te zetten?
Hoe kan ik hem het beste laten wennen aan "vast voedsel" want ik heb nu een strengel tros giers erin gedaan maar hij doet niets mee, hou ik het voor 'm dan kwetterd hij gewoon door.
en dan dat Kwetteren, soms doet hij het met zn ogen dicht, en soms enorm hard!, en ja het lijkt net als of ie denkt groter te zijn maar hij kan het nog niet, ofzo, ja ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen maar hij wil zo graag lijkt wel, maar kan het nog niet (bv ook vliegen echt heel veel met zn vleugeltjes slaan enzo)
En goed ik heb nu al een paarkeer de VA gebeld om wat vragen van me te beantwoorden (bv; op welke leeftijd mag een jonge vogel een badje nemen) aangezien hij helemaal onder de harde pap zat
Oh en is het normaal als me vogel een soort van aanval actie op me hand doet als ik zn spuitje met eten heb? (persoonlijk denk ik gewoon omdat tie enorm trek had en zo iets had van kom op schiet op)
Nou totzo ver voor even want ik had nog wel een vraag maar weet het even niet zo snel
Gr.
Gabriëlla |
Zondag 17 Juli 2011 7:01 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

de kweker van cleo maakte de jongen na elke voeding voorzichtig schoon met een vochtig schoon washandje! Anders krijg je de rommel er idd niet meer af. Een badje kan als de vogel volledig in de veren zit. Een vogel kan op de bodem van een kooi als ze al aardig kunnen zitten, dus zonder steun van het nest. Anders kun je een 'nestje' maken op de bodem van de kooi. Als de vogel gaat klimmen mogen er onderin de kooi wat stokken. Ik zou nog even doorgaan met de drie voedingen per dag, want hij is nu dus pas zo'n vijf weken? |
Maandag 18 Juli 2011 6:40 pm |
|
|
Gab
Net uit het ei
Hoi Laura
Ja hij is nu zo,n goeie vijf weken.
Ik zie hem met de dag groeien zeg!
Ik las hier op het forum dat je door de pap wat zaad moet mengen als je wilt laten wennen, maar ik heb nu een bakje trosgierst in de bak staan, maar daar gaat meneer gewoon inzitten enndoet niets er mee...
misschien nog wat jong denk?
Maar wanneer bepaal je als de vogel twee keer op een dag mag eten?
Want heb speciaal met me werk geregeld zodat ik hem 3 x pedag kan geven,
Alleen dat is ongveer tot de eerste week van augustus.
En dan kan ik echt maar twee x pap geven.
Vandaar eigenlijk mijn vraag.
Eerste week van aug. Betekend dus dat hij dan ongv. 7 weken is |
Dinsdag 19 Juli 2011 7:49 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Pyrrhura Lepida vragen. |
|
|
Ai, dat is zeker tragisch. Af en toe hoor je wel tragische verhalen over een pootring.
Zelf heb ik niet zoveel ervaring met handvoeding. Het is erg lang geleden sinds dat ik de laatste van de pap af heb gekregen.
Misschien kan je na een tijdje, als hij wat handiger is geworden, een stok laag in de doos (?) plaatsen waar hij nu in zit?
Je kan hem het beste zacht voer geven om mee te proberen: een appeltje, een paar stukjes mais, wat dikkere pap etc etc. Vaak lopen ze er de eerste tijd alleen maar doorheen, wat lekker veel troep geeft.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met aanvallen. Is hij niet gewoon enthousiast? Of hapt hij echt? |
Dinsdag 19 Juli 2011 12:08 pm |
|
|
Gab
Net uit het ei
hij hapt inderdaad, en dan houdt hij ook even vast
niet vast houden in de zin van om hoog klimmen of onderzoeken
maar echt die nek omhoog en dan hap.
maar reageer er maar niet op, laatst deed hij het omdat het 'm niet zinde dat ik hem op pakte en anders wou zetten, en toen meteen terug in de bak
hij natuurlijk kwetteren en zn pootje tegen de bak aan
maar heb dat genegeerd en toen ging ie weer slapen.
 |
Dinsdag 19 Juli 2011 2:32 pm |
|
|
|
|
Gab
Net uit het ei
nog een klein vraagje, Wanneer bepaal je nou dat de nagels té lang zijn en besluit ze te knippen?
ik heb wel zo'n soort slijt stok enzo maar
een grijze roodstaart die ik ken die krijgt standaard een knipbeurt van zijn nagels
(sorry voor het vele vragen maar ik wil erg graag zo goed mogelijk voor me vogel zorgen ) |
Dinsdag 19 Juli 2011 2:35 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Ik denk dat als hij zeven weken is je terug kunt naar zeven voedingen hoor! Je kunt idd zoals Sue al zegt best ander voer aanbieden, maar ik zou het wel apart doen, niet door de pap. De zaden moeten ze nl. leren pellen, anders verteren ze niet goed. Nu is hij nog jong, dus speelt hij er hoogstens mee, leerproces moet je maar denken....
Ik knip hier de nagels als ze krassen maken op mn huid. Ik zou dat nu nog niet doen, maar wachten tot je vogel zelfstandig eet. Je kunt wel alvast oefenen met het vastpakken van een pootje ed... |
Dinsdag 19 Juli 2011 9:09 pm |
|
|
|
|
Gab
Net uit het ei
Oke nou hartstikke bedankt natuurlijk.
ehm, dan gooi in dat bakje trosgierst maar weg, want ik heb het al voor m gepeld en al die zaadjes erin gelegd,
en 7weken met 7 voedingen bedoel je toch 1 perdag?
 |
Dinsdag 19 Juli 2011 9:31 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:50 am
|
|
|
|
|