|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
| Shandor en zijn verfromfraaide verenpak |
|
|
Shandor is weer volop in de rui maar zijn verenpak ziet er echt niet fraai meer uit, veel zwart en rafels aan de veren etc, is dit normaal voor een 1e grote rui??? Shandor word deze week 1 jaar.
Ik heb paar foto's in het dagboek gezet zodat jullie het ook kunnen zien:
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=3037 |
Maandag 17 September 2007 10:36 pm |
|
|
Cosch
Vlieger
Nee dat is niet echt normaal. In ieder geval niet voor andere gaaien, Ik neem aan ook niet voor Edels. Als hoe wel hun veren sowieso al meer op 'haren' lijken!
Ben je op dit moment bezig met over zetten op pellets? Zijn er stress situaties? (sorry ik lees niet alles op het forum ) Dat zijn redenen waarom ze zulke veren zouden kunnen krijgen.
Als ik jou was zou ik een bezoekje aan de vogelarts brengen om te checken op tekorten ed.
Succes! |
Dinsdag 18 September 2007 5:53 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Shandor en zijn verfromfraaide verenpak |
|
|
Jeetje Wil, dat ziet er inderdaad niet helemaal oké uit? Poetst hij overdreven veel? Komen zijn pennen (datgene wat zwart is) veel tegen de tralies of ergens anders tegenaan? De uiteinden van Scut's staart zagen er ook verschrikkelijk uit, ik denk dat dat komt omdat hij zo wild is? --> Waardoor de uiteinden 'slijten'.. |
Dinsdag 18 September 2007 8:39 am |
|
|
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Het lijkt mij ook wel heel extreem voor alleen rui. Had hij voor de rui ook al wel wat zwart aan de veren of helemaal niet en is dit pas met het ruien begonnen? |
Dinsdag 18 September 2007 12:57 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Cosch
Nee dat is niet echt normaal. In ieder geval niet voor andere gaaien, Ik neem aan ook niet voor Edels. Als hoe wel hun veren sowieso al meer op 'haren' lijken!
Ben je op dit moment bezig met over zetten op pellets? Zijn er stress situaties? (sorry ik lees niet alles op het forum ) Dat zijn redenen waarom ze zulke veren zouden kunnen krijgen.
Als ik jou was zou ik een bezoekje aan de vogelarts brengen om te checken op tekorten ed.
Succes!
hij krijgt al vanaf het begin pellets, wel ben ik net vorige week overgegaan van pretty bird pellets op roudybush pellets. en ik heb ook niet het idee dat hij gestresst is. |
Dinsdag 18 September 2007 3:08 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Jeetje Wil, dat ziet er inderdaad niet helemaal oké uit? Poetst hij overdreven veel? Komen zijn pennen (datgene wat zwart is) veel tegen de tralies of ergens anders tegenaan? De uiteinden van Scut's staart zagen er ook verschrikkelijk uit, ik denk dat dat komt omdat hij zo wild is? --> Waardoor de uiteinden 'slijten'..
ja hij poets wel veel de laatste 2 weken vandaar dat ik ook dacht dat het ook met de rui te maken heeft. Hij is idd nog wel vaak wild in zijn spel.
Maar komt het er dan zo erg uit te zien???
Laatst aangepast door Wil op Dinsdag 18 September 2007 3:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
Dinsdag 18 September 2007 3:10 pm |
|
|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by esjo
Het lijkt mij ook wel heel extreem voor alleen rui. Had hij voor de rui ook al wel wat zwart aan de veren of helemaal niet en is dit pas met het ruien begonnen?
Voor de rui had hij idd ook al wel wat zwart aan de veren maar ik vind het nu wel erger worden dus.
Dus jullie raden aan om dan beter te laten checken bij een v.arts? Als een vogel op pellets zit hebben ze dan ook kans op tekorten? |
Dinsdag 18 September 2007 3:16 pm |
|
|
Cosch
Vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by Wil
quote:
Succes!
hij krijgt al vanaf het begin pellets, wel ben ik net vorige week overgegaan van pretty bird pellets op roudybush pellets. en ik heb ook niet het idee dat hij gestresst is.
Nou ik vroeg dat omdat Coco ook wel es zulke veren heeft gehad. En dat was toen ik net verhuisde. Toen was het echt stress. En tijdens het overzetten op andere pellets omdat dat wat moeilijker ging, omdat hij zo eigenwijs was. Maar dat was tijdelijk.
Zijn deze veren ook zo gegroeid? Of is het gewoon ineens gekomen? want dan is het natuurlijk iets wat je vogel zelf doet. Lomp gedrag, lomp poetsen enzo. Maar als het zo gegroeid is zou ik zeker even het bloed laten controleren op tekorten. |
Dinsdag 18 September 2007 3:28 pm |
|
|
Cosch
Vlieger
quote:
Originally posted by Wil
Dus jullie raden aan om dan beter te laten checken bij een v.arts? Als een vogel op pellets zit hebben ze dan ook kans op tekorten?
Ja dat kan wel. In ene pellet zit wat anders in elkaar dan de andere.
Misschien raad de vogelarts je wel aan om een andere pellet te gaan geven omdat die misschien beter is voor een edel.
Voor grijsjes moet je bjiv vaak Kalk bij geven. Omdat dat in veel pellets niet voldoende zit voor een grijsje. |
Dinsdag 18 September 2007 3:30 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
quote:
Originally posted by Wil
ja hij poets wel veel de laatste 2 weken vandaar dat ik ook dacht dat het ook met de rui te maken heeft. Hij is idd nog wel vaak wild in zijn spel.
Maar komt het er dan zo erg uit te zien???
Ik ben geen expert, en ook geen vogelarts, maar Scuttle had na een tijdje ook 'versleten' veren. Want zo vind ik de uiteinden er bij Shandor uitzien?? Scut had het wel minder. |
Dinsdag 18 September 2007 7:40 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
quote:
Zijn deze veren ook zo gegroeid? Of is het gewoon ineens gekomen? want dan is het natuurlijk iets wat je vogel zelf doet. Lomp gedrag, lomp poetsen enzo. Maar als het zo gegroeid is zou ik zeker even het bloed laten controleren op tekorten.
Die veren waren eerst niet zo, hij heeft nog zijn kuiken veren zeg maar donderdag word hij pas 1 jaar dus de echte grote rui moet hij nog krijgen. Hij poetst idd wel erg lomp vind ik en kan ook flink rauzen op de speelboom.
Maar er staat me ook zoiets bij dat ik toen ik Shandor pas had ergens op het net had gelezen over edelpapegaaien dat men niet moet schrikken als eigenaar tijdens de 1e rui periode want dat ze er dan heel 'lelijk' uit komen te zien....kan het uiteraard natuurlijk nergens meer terug vinden
Ik mail eerst ook nog wel ff deze foto's naar Bert om te horen wat hij ervan zegt en vind. |
Dinsdag 18 September 2007 9:06 pm |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Wil, ik zat net even te zoeken of ik iets kon vinden over die veren en rui van Shandor. Dat heb ik gevonden en ook dat je edels beter niet op pellets kan hebben. Althans dat kwam ik o.a. in dit stukje tegen.
http://www.edelpapegaai.cjb.net/ dan op voeding klikken.
Bij het kopje rui kom je o.a. dit stukje tegen
Tijdens de rui worden oude veren vervangen door nieuwe. De Edel doet dit in een cyclus. Hij pakt namelijk iedere keer een deel van zijn lichaam. De eerste rui van de Edel valt waarschijnlijk nog wel het meeste op. De eerste veren van de baby zijn namelijk niet van zo'n goede kwaliteit als die van een volwassen edel. Tegen de tijd dat de Edel dus voor het eerst gaat ruien zien zijn veren er versleten uit.
|
Dinsdag 18 September 2007 9:37 pm |
|
|
|
|
Wil
Ervaren vlieger
Hey wat goed van je Esjo thnx dat is precies datzelfde stukje wat ik dus al eens eerder had gelezen.
Ik ga gelijk weer ff lezen daar, goh goed van je, ik ben blij!! |
Dinsdag 18 September 2007 9:53 pm |
|
|
Cosch
Vlieger
Goed gevonden zeg! |
Dinsdag 18 September 2007 10:05 pm |
|
|
Wil
Ervaren vlieger
Jaaaa dit was dus die site die ik toen tegenkwam en ik wist dat idd ivm de pellet en had dat toen al met Bert besproken. Shandor krijgt verder elke dag voldoende afwisseling aan fruit en groentes etc dus dat is geen probleem verder.
De pellet die Shandor nu ook krijgt heeft dezelfde werking als dat hij zaad eet, de maag moet er even goed moeite voor doen en darom heb ik ook voor deze Roudybush die pas helemaal aangepast is na de nieuwste ontwikkeling gekozen. |
Dinsdag 18 September 2007 10:28 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 5 September 2008 1:43 pm
|
|
|
|
|