Sjors in de rui

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Mariss
Vlieger

Sjors in de rui  Reageer met quote  

HoiHoi allemaal!

Ik had even een vraagje, Sjors is erg in de rui. Dus op dit moment groeien de gekortwiekte veren ook terug.
Maar op 1 vleugel ziet het er een beetje raar uit, en k vroeg me af of t normaal is.
Je ziet namelijk alleen de pen, niet de veren zelf erom heen.
Oke, een hele rare beschrijving, maar hier kan je het zien:
http://www.fluffies.org/nl/flu.....hp?id=1419 en dan aan de linker kant.

Hoop dat jullie het weten haha

Groetjes!
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 10:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ik zou het niet weten Mariss Denken
Hopelijk kunnen andere je wel helpen.
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 11:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zie dit ook bij die van mij. vooral de kaketoe. maar later groeien de andere veren wel. verder is er niks met de kaketoe aan de hand. alles ok. kan door het wieken komen dat het er zo uit ziet.
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 1:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik neem aan dat je bedoelt dat de kern van de veer, de schacht geen zijtakjes/ baarden heeft?? Op de foto zie je bij de uiterste slagpennen enkel nog het harde midden van de veer en de zijkanten zijn eraf. Dit is geen gevolg van de rui hoor, dan verliest de vogel nl. eerst zn slagpen en ontstaat er een tijdelijk 'gat' tussen de andere pennen. De nieuwe veer vormt zich dan vanuit de bloedpen. het ronde uiteinde groeit er het eerst uit. Wat je op de foto ziet is een vorm van slijtage, dat kan zijn omdat de vogel wild speelt/fladdert of wild poetst en dus zelf de zijbaarden van de veer trekt (zo'n geknipte veer is al wat kwetsbaarder Wink ). Pipo heeft dit ook. Als de slagpennen uitvallen dan groeit er vanzelf een mooie nieuwe voor in de plaats....deze ietwat verfomfaaide veren verliest hij vanzelf... Wink
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Dankjulliewel voor jullie antwoorden! Niets om me zorgen over te maken dus. Ik kan wel eens te snel me zorgen make Rolling Eyes
@ Laura
dat bedoel ik ja haha. Ik kwam maar niet op de woorden. Ik was veel te bang dat het iets ergs was. Stom! Stom!
dankjewel voor je duidelijke uitleg!
Kan k die veer wel gewoon weer knippen?
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hulde! Mr. Green
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:13 pm
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Even nog een keer Mr. Green
Kan ik die veer wel gewoon knippen?
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:14 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

ja hoor, dat kan! Ik zou dan wel alle veren op dezelfde lengte afknippen indien mogelijk, zo'n kale spriet kan behoorlijk prikken en irriteren lijkt me als er eentje langer is dan de rest. Wink
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:20 pm
Mariss
Vlieger

Reageer met quote  

Dankjeeee
dan doe ik dat vanavond even Mr. Green
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 2:21 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:51 am
  Berichten van afgelopen: