|
|
|
matty
Eitje
|
| Twijfel tussen twee vogels |
|
|
Hallo mede vogelliefhebbers,
Ik ben Matty, nieuw op dit forum en nog niet in het bezit van een papegaai.
Wel ben ik van plan een papegaai aan te schaffen binnenkort.
Graag wil ik jullie om hulp vragen bij de keuze van papegaai.
Na een hoop zoek en leeswerk twijfel ik nog tussen de volgende twee vogels.
De Bonte Boer en de Witbuikcaique (roestkop of zwartkop).
Van de bonte boer weet ik dat het een leuke vogel is die trucjes kan leren en van kroelen houdt (over het algemeen natuurlijk) ik weet dat hij ongeveer 30 kan worden eventueel ouder.
Van de witbuikcaique weet ik dat het een actieve vogel is die niet stil kan zitten en veel wil spelen. Ik weet alleen niet hoe oud hij wordt, dat kan ik nergens vinden en of hij ook een beetje van kroelen houdt? Deze vogel vindt ik ook erg leuk qua uiterlijk.
Verder heb ik gehoord dat de Bonte Boer minder luid is met krijsen al vind ik dat minder belangrijk, mijn vriend vindt van wel
En het prijsverschil is natuurlijk ook erg groot.
Zijn er nog andere belangrijke verschillen die jullie kunnen noemen.
Alvast bedankt,
Matty[/b]
|
Zaterdag 19 Februari 2011 8:36 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
qua leeftijd zullen ze elkaar niet veel ontlopen denk ik, maar over de leeftijd die soorten in gevangenschap kunnen bereiken is sowieso niet zoveel bekend....het heeft ook heel veel met gezonde voeding te maken en goede gezondheidszorg, net zoals met mensen eigenlijk.
Een bonte boer kan heel indringend krijsen, die van mij doet dat gelukkig zelden, hoe het met het volume van een caique zit durf ik je niet te zeggen. Ik moet zeggen, elke vogel, ongeacht de soort, heeft zijn eigen karakter, daarom vind ik die 'lijstjes' met karaktereigenschappen altijd een beetje moeilijk. Ze verschillen onderling net zoveel als mensen (vind ik)
Met kroelen net zo, sommige vogels stellen een kroel op prijs, maar er zijn ook vogels die er niet zo van houden. Denk er ook aan dat papegaaien geen knuffeldieren zijn, dat kan gedragsproblemen veroorzaken. Een kroel op zn tijd kan natuurlijk wel hoor! Het fijnst is natuurlijk als je eens op bezoek kan bij mensen die een caique en/of bbtje hebben, dan kun je je zelf een beeld vormen....  |
Zondag 20 Februari 2011 9:13 am |
|
|
matty
Eitje
|
Bedankt voor de snelle reactie, helaas ken ik niemand die een papegaai als huisdier houd. Ik ben wel van plan om binnenkort ook eens in een papegaaien opvangcentrum te gaan kijken en bij verschillende kwekers voor ik mijn keus maak.
Hoe vaak kun je eigenlijk wel knuffelen met je vogel zonder dat daar gedragsproblemen door ontstaan? (in richtlijnen dan, want dat zal voor alle vogels ook wel anders zijn)
groetjes Matty |
Zondag 20 Februari 2011 10:38 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Je kan een kroel als beloning geven. Zo assoccieren ze het met dat gene wat ze daarvoor gedaan hebben en niet met affectie vanuit partnerschap. |
Zondag 20 Februari 2011 11:06 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Het is idd het beste om het te doen als beloning, mits de gaai in kwestie kroelen fijn vindt. Ik geef hier Pipo 's ochtends bij het wakkerworden ook vaak een kroel, die gaat er dan even voor zitten, als een soort begroeting. Je kunt het denk ik meerdere keren op een dag doen, maar niet te lang en alleen op de kop. |
Maandag 21 Februari 2011 5:25 pm |
|
|
matty
Eitje
|
Oke dat is wel een goede richtlijn bedankt.
Ik neem aan dat alleen op de kop aaien met partnerschap te maken heeft? Maar mijn leraar volièrevogels kroelt zijn kaketoe ook wel onder de vleugel en op de flank. Maar dit is dus eigenlijk niet goed begrijp ik?
Ik zal hem eens op zijn vingers tikken! Hij is nota bene leraar, hij zou het goed moeten doen!
groetjes Matty |
Maandag 21 Februari 2011 8:13 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
een kaketoe is een vogel die bekend staat omzijn kroelen. ik kroel mijn kaketoe ook onder de vleugel. als je op de vleugels gaat kroelen dan wordt het gauw partnergedrag. mijn kaketoe tilt echt zijn vleugels op om daar gekroeld te worden. hij wordt er verder ook niet hitsig van. onder de staart en tussen de poten dan weer wel. laat de kaketoe dus even buiten beschouwing. als je de kop en wangetjes kroelt gaan ze echt genieten. dan gaan die veertjes omhoog en de oogjes op half zeven.  |
Dinsdag 22 Februari 2011 7:38 am |
|
|
matty
Eitje
|
Bedankt voor de reacties,
Eerst wilde ik ook een kaketoe, lijkt me ook nog steeds heel leuk eigenlijk.
Ik heb alleen gehoord dat deze vogels veel ouder worden en dan ben ik bang dat ik er later niet meer voor kan zorgen als ik zelf oud word.
Maar kan je bij de bonte boer of de witbuikcaique dan ook onder de vleugels kroelen (mits ze dit lekker vinden natuurlijk)? Of reageren zij dan weer anders dan een kaketoe?
groetjes Matty |
Dinsdag 22 Februari 2011 11:25 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
een kaketoe voor een onervaren iemand is niet aan te raden om als eerste gaai mee te beginnen aangezien een kaketoe heel erg manipulatief is.
ik weet niet of een BB of caique het lekker vinden onder de vleugels gekroeld te worden. mijn amazones houden daar absoluut niet van. ze laten het me geweoon niet toe, maar je kunt het allicht proberen. als ze het fijn vinden dan mag je het doen en zo niet maken zij je wel duidelijk of dat het niet mag  |
Dinsdag 22 Februari 2011 12:49 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Wat is er mis met op de kop kroelen? dat doen ze in de natuur ook....Daarbij is de huid onder de vleugel niet helemaal bevederd, en dus meer kwetsbaar. Afgezien van Cleo heb ik daar nooit een vogel mogen aanraken. Neem aub geen kaketoe, dat is echt alleen voor zeer ervaren liefhebbers, ik zelf zou daar nooit aan beginnen...  |
Dinsdag 22 Februari 2011 7:11 pm |
|
|
matty
Eitje
|
Er is zeker niets mis met over de kop kroelen hoor maar ik probeer alvast een beeld te krijgen over wat wel en niet gangbaar is met deze papegaaien, wat ik tegen kan komen enzo.
Wat zijn bijvoorbeeld ook de meest voorkomende problemen die jullie zelf meemaken of horen van anderen? En de eventuele oplossingen die jullie daarvoor hebben gevonden?
groetjes Matty
Ps. wat fijn dat er zo'n forum is waar ik dit allemaal al kan leren! |
Dinsdag 22 Februari 2011 9:13 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Goed dat je je zo inleest!!!
Ik kan je alleen maar aanraden om in het forum onderdeel gedrag eens wat topics te lezen, vaak zijn gedragsproblemen de oorzaak waardoor vogels op marktplaats belanden....
Bijten en schreeuwen, om verschillende redenen komen het meest voor, ook ik heb met geschreeuw (cleo, beetje Pipo) en gebijt (heel erg Pipo) te maken gehad. |
Dinsdag 22 Februari 2011 10:12 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Hoi!
gevoelsmatig zeg ik...bonte boer!
Dat komt door een aantal verhalen van mensen waar t mis ging.
Aan de andere kant...als je je goed inleest, t probleem bij jezelf blijft zoeken (dan ligt de oplossing iig in JOUW handen) Moet t met beide soorten heel goed kunnen gaan. Ze kunnen trouwens alle 2 heeeel grappig en gek doen ennuhh... mss is beide een idee? |
Zaterdag 9 April 2011 7:27 pm |
|
|
Dick
Eitje
Goede voorbereiding, zo heb ik het ook aangepakt.
Ga idd langs bij de kwekers om te bekijken of het je aanspreekt. (welke regio kom je vandaan?)
Maar niet altijd kun je ze daar halen en zijn er ook de grotere organisaties.
Zelf ben ik voorstander van Dieca (Horn), hier heb ik uiteindelijk Zazou (witkuif gehaald, zelf heeft hij een bonte boer volgens mij)
Bij Dieca zitten de jonge papegaatjes in quarantaine, heel netjes. De wat oudere papegaaien zitten in de winkel. Let op: hij heeft er zelden veel papegaaien zitten (vind ik positief), dus als je speciaal op zoek bent, even bellen wellicht.
In de randstad zitten ook grotere speciaalzaken, maar deze spraken mij niet aan. |
Dinsdag 19 April 2011 12:25 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:52 am
|
|
|
|
|
|