Verzorging van gevonden papegaai

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Joni
Eitje

Verzorging van gevonden papegaai  Reageer met quote  

Iedereen met tips, WELKOM!

Momenteel eet en drinkt hij zelfstandig. Hij had een snoepstaaf waar hij veel mee bezig was, die heb ik eruit gehaald omdat ik zou willen dat hij ook gewoon eten opeet. Verder heeft hij nog een klein bakje waar voer gemegd is met eivoer, daar eet hij ook heel regelmatig van, dat is toch goed hé?

Hij zit in een ferplast max 11. Nu is de kooi zeker nog niet te klein. Groot genoeg om eens heen en weer te klimmen voor eten en dan weer lekker te slapen.

Hij werkt aan zijn pluimen en zijn nagels. Hij heeft wel een vrij scherpe snavel, wordt dit soms bijgeknipt ofzo? Nagels zijn goed volgens mij.

In zijn water heb ik 2 druppeltjes vitamienen gedaan (condivit).

Hij slaapt (oogjes toe, niet de kop in de nek) dus wel enorm veel. Eigenlijk een hele dag door, behalve als hij een eetaanval krijgt. En als ie gaat slapen, dan gaat hij een knarsetandend-geluid maken, ook vrij veel dus.

Bij andere mensen draait hij zich weg, bij mij komt hij al eens dichter en blijft met zijn kopje naar mij kijken. Ik heb al 2x een stukje appel uit mijn hand kunnen voeren. Ik kan zonder problemen met mijn hand in zijn kooi.

Ziet er goed uit? Of niet?
Bericht Dinsdag 21 Juli 2009 9:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Eerst ff een vraagje, zit hij bol op zijn stok? Want dat zou kunnen wijzen op een zieke gaai. Is het anders mogelijk hem door een erkende Vogelarts, geen gewone dierenarts, ff te laten onderzoeken, eventueel een bloedtestje te laten doen. Zeker opletten met het zelf geven van vitaminen want overdaad of wanneer het eigenlijk niet nodig is kan beschadiging aan de organen geven. Daarom dat een goed onderzoek zeker niet slecht zou zijn om te weten wat echt nodig is of niet.

Aua voeding zou je kunnen proberen harrisons te geven of scenic pellets, in combinatie met zaadjes omdat ze vaak niet makkelijk pellets eten als ze dit niet gewend zijn. Deze pellets zijn bij ons in belgië niet zo makkelijk te vinden, zelf heb ik scenic en ga ik in Weert halen. Harrisons kan je soms wel bestellen via de arts. Voor de rest is het noodzakelijk zoveel mogelijk verse groenten te geven. Hier komt een lijst met wat mag en wat niet
NIET:

http://www.fluffies.org/nl/alg.....t4761.html
WEL EN NIET:

http://www.fluffies.org/nl/voe.....t8461.html

En het volgende gaat over pellets

http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt728.html

http://www.fluffies.org/nl/voe.....vt107.html
Bericht Dinsdag 21 Juli 2009 9:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dat jij veel slaapt is ergens ook wel logisch. het beestje is helemaal uitgeput dus eet het veel en slaapt het veel. hij moet echt helemaal weer bijkomen.
de snoepstaaf zal hij zeker lekker vinden en die kan je er gerust in laten. als het op is zal het gewone voer toch weer gepakt worden en in feite is dit ook voer alleen op een staafje geplakt. het mag wel voor eenkeer.
de vitamine druppels. weet dat ze maar een half uur echt werken, daarna is het effect weg van de druppels, dus heeft het niet echt veel zin dit te geven. beter is het vers fruit en rauwe groenten te geven zoals bloemkool of brocoli, rode paprika en hete pepers. daar zit veel meer in. geef niet teveel zodat het bederven kan.
een kalksteen is goed voor zijn snavel. NOOIT zelf knippen. de snavel is een zeer gevoelige plek waar veel zenuwen in zitten. dus niet knippen. geef hout om op te knagen en een kalksteen dat slijpt dan zijn snavel wel. als de nagels te scherp zijn kun je ze eventueel wat stomp vijlen of met een nagelknipper alleen de puntjes er af knippen. doet geen pijn.
verder doe je het prima hoor. hij trekt naar jou toe omdat jij hem gered hebt. hij vertrouwd jou. de rest komt dan wel. succes
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 6:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Voor de nageltjes als die scherp zijn kun je een slijtstok in de kooi geven. Dan slijten de nagels automatisch als hij erop zit.
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 8:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Joni
Eitje

Reageer met quote  

morgen om 18 uur op doktersbezoek in Oosterzele Smile. Ben eens benieuwd... ze spraken van een eventuele chip (mag ik nu stiekem hopen van niet? Smile we zien dan wel morgen...)
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 9:02 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik zal stiekem mt je meehopen dat er geen in zit. want dan kun je er bijna vanuit gaan dat hij bij jou kan blijven. heel veel sterkte. kijken ze hem dan ook helemaal na?
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 9:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Daar had ik het inderdaad ook al over, over die chip. Het is natuurlijk ergens, voor jou, te hopen dat er geen inzit want dan heeft ie geen baasje en kan de zoektocht gestaakt worden want kan er ook niemand bewijzen dat het zijn of haar gaaitjes is.
Laat hem inderdaad maar ineens grondig onderzoeken, ben je toch daar en weet je beter hoe en wat. Misschien een bloedonderzoekje laten doen en een swab, zien ze al superveel mee.
Succes in elk geval en hopen op goed nieuws
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 10:35 am
Joni
Eitje

Reageer met quote  

Als hij baasjes heeft, dan wensen zij hem natuurlijk ook terug hé, daar probeer ik toch rekening mee te houden!

Morgen vraag ik een algemene checkup bij de DA, het is een DA die hier in de lijst stond.

Deze middag bood ik hem zijn drinkbakje aan en na 2 slokjes begon hij zit nat te maken en te schudden met zijn kopje waardoor ik ook nat werd. Zalig! Ik geloof dat ik een glimpje zag van zijn karakter, wat een kapoentje! Hartje

Ik vind dat hij er beter en beter gaat uitzien.
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 8:34 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ow, welke is het dan precies, de DA?

Oooo, schattig zeg, hij heeft aan dat hij zich wil wassen, leuk is dat. Hartje
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 8:42 pm
margreet
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik hoop stiekem met je mee dat er geen chip te vinden is.
Bericht Woensdag 22 Juli 2009 9:12 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

lief he als ze zich nat maken. je kan hem ook lekker natspuiten met de plantenspuit. dan gaat hij helemaal uit zijn dak. ik zal vandaag duimen dat hij bij je kan blijven.
Bericht Donderdag 23 Juli 2009 6:43 am
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ben benieuwd...ik hoop stiekem voor je dat je hem kan houden. Je bent ook zo zorgzaam en geeft hem dat wat hij nodig heeft. Echt super!
Bericht Donderdag 23 Juli 2009 7:59 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heel veel succes vandaag. Zoals je merkt, we denken aan jullie.
Bericht Donderdag 23 Juli 2009 8:24 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heel veel succes vandaag!
Bericht Donderdag 23 Juli 2009 9:38 am
Joni
Eitje

Reageer met quote  

Coco heeft geen chip.
Hij is graatmager. Mest gecontroleerd, geen wormen.
We hebben een staal pellets gekregen (nutribird), antibiotica en vitaminen. Momenteel wordt het dus voeren voeren voeren. Alles wat ie wilt eten is goed. Hij kent geen pellets, dus daar zullen we aan moeten werken. De DA schat hem rond de 5 jaar.
Verder is het puntje van zijn snavel geknipt, want dat was vlijmscherp.
Ik heb een blaadje meegekregen met wat hij allemaal mag eten: zadenmengeling, pellets, bonen (geweekt en gekookt), fruit en groenten, zacht voer... Wel interessant hoor.
Bericht Donderdag 23 Juli 2009 6:31 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 7:56 am
  Berichten van afgelopen: