Wat is het beste voor mijn Bleekkop rosella?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
suzuran
Eitje

Wat is het beste voor mijn Bleekkop rosella?  Reageer met quote  

Graag wil ik jullie mening.
Sinds een jaar heb ik een bleekkop rosella die ik vanaf 3 weken met de hand heb opgevoed. Toendertijd was ze nog heel tam enzo. Nadat ik een keer een weekend weg was (mijn ouder zorgde voor haar) was ze daarna opeens heel bang voor me. Ik heb haar toen op verschillende manieren weer geprobeerd tam te maken zoals haar met de hand zonnebloem pitten geven (uit mijn hand eten is een slecht idee want ze bijt me nu ook nog eens). Leren op mijn arm/hand te zitten. Eigenlijk gaat het nu steeds slechter. Ik heb haar in het begin gekortwiekt. Inmiddels doe ik dit niet meer omdat ze dus totaal niet meer tam is. Laatst heeft ze in mijn arm doorgebeten! het bloedde toch erg! Dit was de eerste keer dat ze echt doorbeet. Ook is ze al een hele tijd erg territoriaal over haar kooi en moet ik oppassen voor mijn vingers als ik haar voer.

Inmiddels weet ik wel dat rosellas niet de meest geschikte vogels zijn om tam te houden. Ik realiseer me ook dat ik toendertijd er niet genoeg onderzoek naar had gedaan (wel wat hoor maar niet echt veel). Ik wil heel graag een man voor der maar haar kooi vind ik te klein voor een tweede, ook heb ik geen ruimte en geld voor een grotere kooi. Mijn ouders zullen het daarbij ook niet toestaan. Toch gun ik haar het beste alleen ben ik bang dat ik de haar niet kan geven.

De laatste tijd denk ik er hierdoor over om haar te verkopen aan iemand die een man heeft. Maar wat ik me af vraag is of dit wel het beste is. Ze heeft nu een jaar alleen gezeten zonder andere rosellas. De enige andere vogels die ze gehoord en gezien heeft zijn grasparkieten van mijn vader maar daar is ze natuurlijk ook niet mee in contact gekomen.

Graag hoor ik jullie mening erover maar blijf alsjeblieft vriendelijk want ik weet nu wel dat ik fouten heb gemaakt. Het enige waar ik toen aan dacht was dat ik graag een tamme parkiet/papegaai wilde, ook de kweker van deze rosella wist dat ik haar tam wilde maken en had me niet gewaarschuwd.
Bericht Woensdag 15 September 2010 2:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Kipje
Kuikentje

Re: Wat is het beste voor mijn Bleekkop rosella?  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by suzuran
Graag wil ik jullie mening.
Sinds een jaar heb ik een bleekkop rosella die ik vanaf 3 weken met de hand heb opgevoed. Toendertijd was ze nog heel tam enzo. Nadat ik een keer een weekend weg was (mijn ouder zorgde voor haar) was ze daarna opeens heel bang voor me. Ik heb haar toen op verschillende manieren weer geprobeerd tam te maken zoals haar met de hand zonnebloem pitten geven (uit mijn hand eten is een slecht idee want ze bijt me nu ook nog eens). Leren op mijn arm/hand te zitten. Eigenlijk gaat het nu steeds slechter. Ik heb haar in het begin gekortwiekt. Inmiddels doe ik dit niet meer omdat ze dus totaal niet meer tam is. Laatst heeft ze in mijn arm doorgebeten! het bloedde toch erg! Dit was de eerste keer dat ze echt doorbeet. Ook is ze al een hele tijd erg territoriaal over haar kooi en moet ik oppassen voor mijn vingers als ik haar voer.

Inmiddels weet ik wel dat rosellas niet de meest geschikte vogels zijn om tam te houden. Ik realiseer me ook dat ik toendertijd er niet genoeg onderzoek naar had gedaan (wel wat hoor maar niet echt veel). Ik wil heel graag een man voor der maar haar kooi vind ik te klein voor een tweede, ook heb ik geen ruimte en geld voor een grotere kooi. Mijn ouders zullen het daarbij ook niet toestaan. Toch gun ik haar het beste alleen ben ik bang dat ik de haar niet kan geven.

De laatste tijd denk ik er hierdoor over om haar te verkopen aan iemand die een man heeft. Maar wat ik me af vraag is of dit wel het beste is. Ze heeft nu een jaar alleen gezeten zonder andere rosellas. De enige andere vogels die ze gehoord en gezien heeft zijn grasparkieten van mijn vader maar daar is ze natuurlijk ook niet mee in contact gekomen.

Graag hoor ik jullie mening erover maar blijf alsjeblieft vriendelijk want ik weet nu wel dat ik fouten heb gemaakt. Het enige waar ik toen aan dacht was dat ik graag een tamme parkiet/papegaai wilde, ook de kweker van deze rosella wist dat ik haar tam wilde maken en had me niet gewaarschuwd.

Hallo suzuran,

Ten eerste, wees niet bang voor boze antwoorden! De meeste mensen proberen je gewoon te helpen Ja
Over rosella's.. Tja, schijnen inderdaad lastige huiskamervogels te zijn.
Wat mijn mening is, ik denk dat ze natuurlijk nogwel weet wie je bent, en zeker ook onthouden heeft dat je haar "in de steek gelaten hebt".

Ik kan je geen betere raad geven dat het gebruiken van een opstapstok Smile
Want dat tot bloedens toe bijten is natuurlijk niet verstandig Denken
Ik zou er gewoon een aantal uurtjes per dag mee aan de gang gaan, en eigenlijk proberen het bijten te negeren.. als ze eenmaal door hebt dat je bang bent weet ze dat je je daardoor terugtrekt.
Bericht Woensdag 15 September 2010 8:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

jeetje wat een verhaal. misschien is ze broeds en daarom zo agressief naar je toe omdat ze een partner zoekt maar die niet jou vindt?
jammer dat je er geen andere vogel bij kunt zetten vanwege geld en plaats gebrek. het is een idee omm haar te verkopen. jammer is het wel. je hangt erg aan haar.
heb je al geprobeerd haar eens een tijdje met rust te laten en te zien hoe of ze dan op je reageert? misschien dat ze dan een beetje bijtrekt. of is het mogelijk buiten een voliere voor haar te maken waar je haar in kunt zetten met een andere vogel?
zijn maar ideetjes die zo door mijn hoofd gaan.
Bericht Donderdag 16 September 2010 6:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Om reacties moet je niet bang zijn, we zijn gewoon eerlijk maar begrijpen de situatie ook wel.

Ik zou eerlijk gezegd terug kortwieken, als eerste stap. Het kan echt een fase zijn waar ze doormoet nu en die broedsheid, dat zit er ook wel in denk ik.

Nog even een vraagje, slaapt je lieverd genoeg? gaaitjes hebben tussen de 10-12 uurtjes slaap nodig 's nachts. Als ze die niet hebben kunnen ze ook wel bijterig, humeurig worden.

Gewoon mee aan het denken hoor, hopelijk kunnen we je helpen.
Bericht Donderdag 16 September 2010 8:32 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
suzuran
Eitje

Reageer met quote  

Nou ja misschien is ze nu wel extra aggressief vanwege broeds ja.
Laatst was ze uit de kooi en kwam mijn vader binnen en ze begon toch te slijmen bij hem! zomaar op zijn schouder willen zitten. Dit doet ze bij mij nooit. Ook laatst nadat ze mijn vader hoorde (niet zag) begon ze een soort sta-reflex te doen(ik weet niet of dit een aparte naam heeft bij vogels maar ik bedoel dat ze een houding nam om te gaan paren). En we hebben buiten een voliere met mijn vaders grasparkieten. Ik denk eerlijk gezegt dat hij deze niet wil wegdoen en een rosella samen met een andere soort vogel gaat niet.. tenminste dat heb ik op veel sites gelezen. verder is de tuin ook helemaal vol. Het kortwieken zal ik denk ik wel weer doen. Al leek het de vorige keren niet echt te helpen.

Ik denk dat ze wel goed slaapt. Als ik savonds muziek op heb lijkt ze er doorheen te slapen, deze muziek staat overigens ook niet hard. En ik neem aan dat ze slaapt als ik ook slaap.
Bericht Donderdag 16 September 2010 7:35 pm
suzuran
Eitje

Reageer met quote  

Ik had besloten om toch met mn vader te praten over dat hij misschien zijn grasparkieten weg zou doen. Hij heeft nog een hok voor ze waar hij er 2 in zou kunnen doen. Helaas liet ie me niet eens uitpraten en zei hij dat ze bleven waar ze waren... omdat ze nu ook eindelijk weer jongen hebben wat ze eerst een tijd niet hadden. geen succes dus. Wie weet bedenkt hij zich nog wel.. hij heeft eerlijk gezegt geen emotionele waarde aan de parkieten.

wat ik vergeten was te zeggen is dat als ik haar zonnebloempitten geef ze die wel aan neemt maar het eigenlijk meestal op je vingers gemunt heeft en daar ook in bijt als ze de kans krijgt.
Bericht Vrijdag 17 September 2010 8:42 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zaterdag 19 April 2014 10:55 am
  Berichten van afgelopen: