wonde aan borstbeen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Algemene verzorging van papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
kimmi
Kuikentje

wonde aan borstbeen  Reageer met quote  

de grijze van mijn moeder heeft weer een wonde aan zijn borstbeen.
het is niet de eerste keer, toen hij bij men moeder kwam was hij heel slecht gewiekt en hij viel dus altijd als een baksteen naar beneden met als gevolg dat zijn borstbeen flink toegetakeld was. we zijn er toen mee naar de vogelarts geweest, die heeft de wonde toen gehecht en hij heeft enkele van de afgeknipte veren er uitgehaald met het idee dat als hij al zijn veren terug had en hij was gewiekt zoals het hoort, dat hij dan niet meer zo hard zou vallen.
terug thuis moest hij in zijn kooi blijven, maar dit bleek als snel geen succes. ze zijn daar nl gewend om ofwel de hele dag ofwel vanaf de middag los te zitten.
ondertussen is dat al een half jaar geleden ofzo, zijn veren waren mooi aangegroeid, hij mocht een tijdje vliegen en toen werd hij weer gewiekt.
Nu dus het probleem, hij is ondertussen weer een paar keer gevallen en het borstbeen ligt terug open!! (nog) niet zo erg als vorige keer maar toch, dit kan zo niet verder. mijn moeder weet niet wat ze moet doen.
ze kan hem toch moeilijk niet meer laten spelen?? (hij valt als hij aan het spelen is, soms een beetje te enthousiast) hem over de grond laten lopen is ook geen optie want ze heeft een hond, plus dat hij zich dan heel bedreigd voelt. de enige optie die we nu nog zien is hem niet meer wieken maar dat is eigenlijk ook niet ideaal want dan wordt hij ontzettend brutaal, en hij kan niet meer zomaar mee naar buiten, kan tegen de ramen aan vliegen enzovoort.
iemand al zo een situatie meegemaakt? we willen absoluut de beste oplossing voor het gaaitje zelf want het is heel zielig als je hem zo ziet!!
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 9:08 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat een verhaal zeg,en dit is zeker niet fijn voor het grijsje. Sad
Is ie aan beide kanten gewiekt???
En hoe is ie verder gewiekt??
Vind het toch wel vreemd,dat ie zo vaak neer stort en zich blijkbaar niet zelf kan opvangen.
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 10:22 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik sta er ook van te kijken.....is de wond al nagekeken door een arts?? wat zegt de VA over het neerstorten?? Want ook Cleo is een onhandige speler en kukelt wel eens van de klimboom, toch landt ze meestal netjes op haar pootjes, ze valt nooit op haar snufferd Confused

Misschien kun je een foto van de vleugels maken en in je dagboek zetten, zodat we eens kunnen kijken??
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 10:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

bij ons gebeurt hetzelfde. onze grijze kan ook niet vliegen. is ook gewiekt of geleewiekt, kweet niet precies maar telkens als zij van de kooi springt of valt gaat haar borstbeen open. na een tijd komt er een hele dikke korst op dievanzelf er af valt. dan is alles weer dicht en heel, tot ze het weer in haar bol krijgt om te springen en vallen en alles weer opnieuw begint. je kunt er weinig aan doen. misschien een zacht kussen of matrasje onder de kooi leggen zodat hij daar op valt.
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 1:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Vind dit raar klinken hoor? Heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. Is het niet mogelijk om een paar veren te knippen? Vier bijvoorbeeld? Hij kan dan nog wel ver komen (waardoor je op moet passen hem niet buiten te laten) maar stort ook niet meer als een baksteen naar beneden??
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 9:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Och dat is ook ellendig zeg als dat steeds zo gebeurd als ze springen of eraf vallen. Sad Sterkte ermee!
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 9:35 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

heh wat vervelend Sad Dat is echt naar voor hen en t grijsje.

Tommy heeft dit wel gehad toen hij hier net woonde en zn veren nog kwijt was door de import...en hij ook nog vreselijk bang was. hij heeft toen ook eens een open borst gehad, maar ik hield hem verder altijd laag zodat hij nooit te hard viel en negeerde verder zn vallen en springen. Nu valt of springt hij nooit meer.

Het kan nml ook zo zijn dat hij regelmatig valt of springt omdat daarop gereageerd wordt ( en dat kan heel klein zijn zoals kijken, troosten..wat dan ook). Weet niet of dat zo is Embarassed ...maar dan zou je t echt in de reactie van je ouders moeten zoeken. Smile

Ik vraag me net als Danny af hoe hij gewiekt is Smile en...Wat is hij aan het doen of waar speelt hij mee als hij valt? en waar zit hij? Op zn kooi? op een boom? Smile Is er altijd iemand bij?
Bericht Woensdag 1 Augustus 2007 10:34 pm
Marlies R
Vlieger

Reageer met quote  

Wat een vreemd iets dit zeg. Op basis van wat je verteld zou ik denken dat hij gewoon weer verkeerd gewiekt is. Een gewiekte papegaai moet wel gewoon kunnen landen. En zeker als hij normaal gesproken wel kan vliegen als hij niet gewiekt is zou dat geen probleem moeten zijn. Als ze nooit hebben leren vliegen is het weer wat anders.

Misschien een idee om hem de volgende eens mee te nemen naar een goede vogelarts en hem eens te laten zien hoe jullie het beste kunnen knippen? Mocht dat nu weer niet goed gaan dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een gedragsconsult...
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 7:04 am
kimmi
Kuikentje

Reageer met quote  

hij is gewiekt door de vogelarts, op exact dezelfde manier als onze andere gaaitjes (de eerste 7 of 8 veren) en die kunnen gewoon normaal neerkomen hoor. we gaan trouwens altijd bij dr dieltjens (in België), ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? misschien nog ergens belgen op het forum?? Very Happy

Het is wel zo dat seppe van in het begin nogal een "zorgenkindje" was.
hij kwam uit een dierenwinkel in antwerpen en de nicht van mijn vriend heeft hem daar in een impulsieve bui gekocht (ook al wist ze dat ze allergisch is voor vogels) en kreeg de raad om hem zo lang mogelijk pap te blijven geven enz. dan is hij gewiekt, helemaal verkeerd en nog voor hij ook maar kón vliegen. om het af te maken stond hij dan ook nog eens op een dieet van pinda's, alleen pinda's!
dan een heeeele tijd later (ondertussen woonde hij al hier)kon hij eindelijk leren vliegen, op de leeftijd van anderhalf jaar, maar echt goed ging dit eigenlijk niet, het vliegen op zich wel maar het landen bleef stuntelig gaan.

zou het kunnen dat hij al zo gewend is aan het feit dat hij zijn vleugels niet kan gebruiken? dan moet hij tijdens zijn vliegperiode toch het tegendeel gemerkt hebben?

wat tommy zegt lijkt mij mss wel mogelijk, als hij valt maakt dat namelijk zo'n afschuwelijke smak tegen de grond, dan is de reactie meestal wel van ocharme kom maar is hier. we hebben daar eigenlijk nog niet echt bij stilgestaan.

hij is nu net weer gevallen, ik zat met men rug naar hem toe en ik hoor hem ineens vallen, geen idee wat hij aan het doen was, hij was stil. (meestal gebeurt het als hij zit te spelen of als hij van iets schrikt) ik laat hem maar even doen nu want als ik hem probeer op te pakken duikt hij zo van men hand af. hij is nl bang van zowat alles en iedereen behalve mijn moeder.

het grootste probleem is dat het gewoon niet anders kan dan pijn doen!! je hebt dan zo iets van: gelukkig is hij hier terecht gekomen want wij hebben het beste met hem voor en hier kan hij gelukkig oud worden en dan gebeurt dit! Hij is al van zo ver gekomen, hij ziet er terug mooi uit, krijgt goede voeding, veel vrijheid. een ongeloofelijke stresskip zal het altijd blijven Very Happy maar daar valt mee te leven.
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 11:57 am
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Is ie aan beide kanten gewiekt???
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 12:02 pm
kimmi
Kuikentje

Reageer met quote  

jep, allebei de kanten.

nu is de vraag denkik: kán hij niet normaal neerkomen, of wíl hij niet normaal neerkomen
maar hoe weet ik het verschil Embarassed
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 12:06 pm
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tja,dat is een goeie.
Ik denk dat je nu de tip van Tommy eens moet gaan opvolgen.
Als je dan op een gegeven moment merkt,dat ie zich steeds minder begint te laten vallen,dat het toch iets manupilatiefs is geweest.

Veranderd dit niet,dan zal het een andere oorzaak hebben.
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 12:12 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als hij verder ook voor alles bang is weet ik bijna voor 90% zeker dat t manipulatie is Smile

Negeer zn angst en probeer hem stoerder te krijgen door stap voor stap dingen met hem te oefenen en aan te bieden. Echt alle angst negeren en iedere kleine goede stap belonen. Voor alles en iedereen bang zijn is echt niet nodig of normaal Wink

Ik denk dat je in dit geval veel aan de 5 stappen kunt hebben Exclamation Wink

Kijk hier voor voorbeelden:
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html
en hier nog een topic daarover:
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 12:52 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
een ongeloofelijke stresskip zal het altijd blijven maar daar valt mee te leven.
Dat vraag ik me af hoor Very Happy Als je die 5 stappen begrijpt en allemaal goed uitvoert en verder echt niet meer reageert op stress kan hij jullie nog wel eens verbazen Very Happy
Bericht Donderdag 2 Augustus 2007 12:56 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Er zijn best veel grijsjes die er een spelletje van maken om zo raar neer te komen. Iemand die ik ken had ook zo'n duiker, en van Hooi had ik ook zo'n verhaal gehoord. Iemand van het Engelse forum had hier ook last van en toen ze er geen aandacht meer aan gaf hield het HEEL snel op.. Smile

Laat aub even weten hoe het gaat.. Succes!
Bericht Zaterdag 4 Augustus 2007 6:39 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 12 Oktober 2008 1:10 am
  Berichten van afgelopen: