|
|
|
kwp
Net uit het ei
|
| Amazone Joep (5 jr) laten wennen aan Halsband Smokey (10mnd) |
|
|
Hallo allemaal,
wij zijn nu ongeveer 6 maanden de trotse eigenaren van een turquase halsbandparkiet, deze is nog jong maar wel al volledig handtam en begint nu de bekende fluittoontjes over te nemen.
Nu is er sinds een paar dagen een Amazone papegaai bijgekomen. Dit omdat de Amazone bij de vorige !3 eigenaren! niet kon blijven ivm kind en honden.
De vorige eigenaren zijn kennissen van ons en zijn er van overtuigd dat wij goed voor Joep zullen zorgen, dat gaan we ook zeker proberen!
Smokey de parkiet is bij ons veel los, hij is al een paar keer bij Joep op de kooi gaan zitten, Joep is hier duidelijk niet van gediend en probeert Smokey in z'n pootjes te bijten. Dit is gelukkig niet gebeurt. Ik heb al een aantal keer geprobeert om ze aan elkaar te laten wennen door ze met de kooien bij elkaar te zetten en door Smokey op mijn hand bij Joep te houden. Dit gaat goed tot ze te dicht bij elkaar komen, dan wordt het weer happen van Joep z'n kant. Smokey is totaal niet bang en blijft steeds terug gaan (wat op zich wel goed is) Smokey is niet echt een aanvallend beestje (al heeft ie soms wat sago buien wanneer ie wel kan happen)
Hoe kan ik deze 2 geweldige beesten het best aan elkaar laten wennen?
We hebben nu 2 king size kooien in de kamer staan wat niet bepaalt handig is, en die beestjes moeten gewoon met elkaar overweg kunnen om ze te kunnen houden. Nouja om Joep te houden eigenlijk, als het echt niet gaat moet Joep weg. Smokey was er eerder dus dat is de vaste bewoner geworden zegmaar.
Heeft iemand goeie tips?
groeten Koen en Shannon |
Zondag 3 Januari 2010 8:26 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
het beste kan je ze aan elkaar laten wennen op neutraal terrein. Bv je slaapkamer |
Zondag 3 Januari 2010 8:58 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Ja inderdaad neutraal terrein.
Maar garanties heb je niet. De klik moet echt wel heel goed zijn wil je ze vast bij elkaar zetten. Een halsband is bij ruzie geen partij voor een veel grotere amazone
Mocht het allemaal niet gaan lukken dan zou je kunnen overwegen om de kooien die je nu hebt weg te doen en een kooi te nemen die je kan scheidden d.m.v. een tussenwand. Die heb je kant en klaar http://www.lorreco.nl/catalog/.....cts_id=793 maar kun je eventueel ook (laten) maken van voliere panelen  |
Maandag 4 Januari 2010 1:50 pm |
|
|
kwp
Net uit het ei
|
het gaat de goede kant op, Joepie laat Smokey over z´n kooi klauteren. Hij mag alleen niet te dichtbij komen. Het op de slaapkamer laten wennen is wel een goed idee, alleen Joepie wil nog niet op m´n arm stappen, dus ik kan ook nog niet met ´m naar de slaapkamer. Maar dat komt wel.
gr. Koen |
Zondag 10 Januari 2010 9:24 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Klinkt al niet slecht maar waarom zou je wachten om Joepie te verplaatsen omdat hij niet op de arm verplaatst wil worden? Waarom gebruik je geen transportkooitje? |
Dinsdag 12 Januari 2010 9:19 am |
|
|
kwp
Net uit het ei
|
hij wil z´n kooi niet verlaten, we hebben ook zo´n tafel standaart zegmaar. daar heeft ie ooit wel op gezeten, maar niet bij ons. hoe kan ik hem op mijn arm krijgen of in ieder geval van z´n kooi af?
gr. koen |
Zondag 31 Januari 2010 11:42 am |
|
|
Laura B
Moderator

Dan zou ik eerst eens proberen te oefenen met Joep alleen, zodat je het opstappen kunt oefenen. Wil Joep niet opstappen vanuit de kooi op je arm of een opstaptouw/stok? Neemt hij wel lekkers uit de hand aan? |
Zondag 31 Januari 2010 12:28 pm |
|
|
|
|
kwp
Net uit het ei
|
hij pakt maar al te graag wat lekkers aan! hij gaat alleen maar een beetje in me trui als ik me arm voor m hou.
gr. koen |
Zondag 31 Januari 2010 1:01 pm |
|
|
kwp
Net uit het ei
|
jawel jawel, het is net toevallig gelukt, joepie is opgestapt en we hebben gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt door smokey en joep op onze slaapkamer bij elkaar te zetten. dat ging heel goed, ze zaten op een gegeven moment zo goed als tegen elkaar aan. na een goed kwartier zijn we weer naar beneden gegaan. onze buren zijn hevig aan het verbouwen dus bij elk geluid waren ze afgeleid. toen we beneden waren ging het even goed maar nu is het weer happen geblazen. als onze buren het wat rustiger aan doen proberen we het nog een paar keer. ik heb zeker het idee dat het goed gaat komen nu.
gr. koen |
Zondag 31 Januari 2010 3:19 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Zo langzaamaan opbouwen inderdaad en niet te overhaast te werk gaan dan kon dat best goed komen. wie weet zijn het over een jaartje wel de allerdikste vrienden
Lastig is dat met allerlei geluiden erbij waar ze van schrikken |
Zondag 31 Januari 2010 7:54 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Gek genoeg zou ik het ondanks de herrie van de buren toch snel weer doen. Juist doordat de buren herrie maken en het allemaal nieuw is in de slaapkamer kunnen ze steun bij elkaar zoeken. Geef ze bijvoorbeeld samen iets lekkers te eten of iets leuks om mee te spelen.
(fijn dat het zo goed ging met Joep!!! Blijf dat opstappen gewoon oefenen en beloon als hij het goed doet. Is ook een manier om de band tussen jullie te verstevigen en eventuele jaloezie te verminderen) |
Zondag 31 Januari 2010 8:02 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 8:10 am
|
|
|
|
|
|