|
|
|
lien
Fladderaar
| Coco, onze nieuwe huisgenoot |
|
|
sinds 29 april bij ons. coco de blauwvoorhoofdamazone.
alleen is hij niet supertam. en wil smorgens zijn eigen flink laten horen.
ik denk dat het komt dat hij nog een beetje moet wennen aan de huiselijke sfeer. zat in een voliere in een schuur.
of zijn er meer amazones die best flink kunnen krijsen???
graag wat reacties over het gedrag van de blauwvoorhoofdamazone.
( elke gaai heeft natuurlijk wel zijn eigen gedrag )
nog geen foto's maar die zijn onderweg!! |
Dinsdag 5 Mei 2009 11:15 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Gefeliciteerd met je aanwinst. Ik ben benieuwd naar de foto´s!
Amazones staan bekend luidruchtig te zijn. Dat krijsen, zeker in de morgen, is vrij normaal. Hij wenst al het ware de hele wereld een goeie morgen!
Gogo heb ik geadopteerd toen hij 2 was. Ik ben nu een jaar met hem aan het werk (heropvoeden) en het gaat op het moment best goed. Hij blijft zijn gil momenten houden en ook moet ik consequent zijn wat betreft zijn bijtgedrag, maar dan gaat het ook best goed.
Heb geduld met Coco en stel hier vragen. Dan wordt het vast een fantastisch huismaatje!! |
Dinsdag 5 Mei 2009 11:20 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
Hallo lien en welkom hier
amazones zijn de clowntjes onder de gaaien. ze zijn echt geweldig. ik heb er 3 en die kunnen flink van zich laten horen maar ze kunnen ook super lief zijn. met veel geduld en liefde krijg jij die van jou ook wel tammer hoor. alles op zijn tijd.
het zijn zeer sociale vogels en imiteren heel veel geluiden die ze horen. ik ben er heel blij mee. bij ons laten ze vooral in de ochend en in de avond van zich horen. maar dat is meestal maar een uurtje os zo. dat is heel normaal, verder zijn ze nit zo schreeuwrig.
laat gauw weer wat h oren. en by the way, hoe heet hij? |
Dinsdag 5 Mei 2009 11:47 am |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
Ik heb er ook 2..een geel voorhoofd en een blauwvoorhoofd en ze kunnen allebei een flinke keel opzetten. Bij Gijs (BVH) blijft dit beperkt tot 1 a 2x per dag even lekker gillen...bij Karel (GVH) is dit langer en vaker.
Maar buiten dat ze wat luidruchtig zijn, zijn ze ook superslim, erg aanhankelijk en zo gezellig.
Veel plezier met Coco |
Dinsdag 5 Mei 2009 4:53 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd Lien  |
Dinsdag 5 Mei 2009 5:41 pm |
|
|
lien
Fladderaar
Dankjewel voor jullie reacties.
Coco is niet gewend om op te stappen e.d. hoe zouden we dat het beste kunnen aanleren.?
Egwene;
mag ik vragen hoe jij om gaat met Gogo z'n bijtgedrag? |
Dinsdag 5 Mei 2009 5:55 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
Karel was dat ook niet...en de trucjes door het opstaptouw tegen zijn buik aan te drukken werkte ook niet.
Een eigenwijze dame van 34 jaar laat zich opok niet zomaar iets aanleren
Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen met hem iets waar hij dol op is voorhouden net vergenoeg om hem een stap te laten doen. zo stapte hij op ...en nu doet hij het feilloos  |
Dinsdag 5 Mei 2009 6:00 pm |
|
|
lien
Fladderaar
heb het inderdaad al met een stok geprobeerd, maar dat is iets héél engs volgens hem.
dat iets lekkers voorhouden zou weleens willen helpen denk ik.in ieder geval het proberen waard.
Thanks. |
Dinsdag 5 Mei 2009 6:13 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
stok en opstaptouw is voor karel ook angstaanjagend eng voor karel hoor. wij laten hem nu opstappen op een deurtje van zijn kooi. Dat is niet eng omdat het deel van zijn vertrouwde kooi is.
het is niet helemaal zoals andere gaaien, maar ach het werkt  |
Dinsdag 5 Mei 2009 6:16 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
|
|
|
quote:
Originally posted by lien
Dankjewel voor jullie reacties.
Coco is niet gewend om op te stappen e.d. hoe zouden we dat het beste kunnen aanleren.?
Egwene;
mag ik vragen hoe jij om gaat met Gogo z'n bijtgedrag?
Ik zie nu je vraag pas.
Gogo beet eerst heel erg. Meestal duw ik dan mijn vinger richting zijn hoofd (dus eigenlijk verder in de snavel), omdat het dan geen pijn doet. Dan zeg ik zachtjes en als hij dan loslaat (omdat ik duw) zeg ik 'goed zo'.
Er was een periode dat hij bleef bijten, dus ik alleen maar bezig was met 'zachtjes", "goed zo!" en dat dan achter elkaar. Dat werkte niet.
Ik heb hem op een tafelstandaard gezet. Mijn hand bij hem in de buurt. Hij mij bijten, ik hem corrigeren en belonen. Verder heb ik hem compleet geen aandacht gegeven. Hij bleef bijten, ik bleef corrigeren en complimenteren. Dit heeft hij een kwartier volgehouden en toen werd het minder tot hij na 20 minuten niet meer beet.
Hij vond mijn methode niet leuk. Ik merkte dat hij het in het begin niet snapte, maar na deze sessie werd hem duidelijk wat de bedoeling was.
Nu als hij zijn snavel om mijn vinger zet en ik zeg 'zachtjes' laat hij meteen los. Mocht hij weer bijterig worden, dan ga ik weer oefenen met hem, maar dan heeft hij na minder dan 5 minuten al weer door wat de bedoeling was.
Het is doorzetten, consequent zijn en geduld hebben. Maar als je het één keer even zo goed met hem doet, dan zal hij snel doorhebben wat de bedoeling is.
Ze zijn erg slim en dat moet je goed in de gaten houden. Laat je niet imponeren door zijn bijten, dat merkt hij meteen en dan wint hij het. En om hem dan weer de baas te zijn qua bijtgedrag...ppfff
Als je nog vragen hebt of iets niet duidelijk is, vragen, hè?!
Qua opstappen.
Is hij gewend aan je hand? Snapt hij het commando al?
Je kan inderdaad eerst met een opstapstok werken. Deze zachtjes tegen zijn buik duwen met het commando 'op' of 'opstappen' erbij (net wat je zelf wil gebruiken). Datzelfde kan met je hand als hij aan je hand gewend is.
Doet hij het goed? Meteen complimenteren. 'Goed zo! Wat ben jij een knappe vogel zeg!" |
Woensdag 6 Mei 2009 8:40 am |
|
|
lien
Fladderaar
Egwene.; bedankt voor je goede uitleg.
dus eigenlijk moet ik hem gewoon laten bijten.. hij moet op één of andere manier gewoon doorkrijgen dat hij met bijten niets kan bereiken..
ik ga er mee aan de slag. ik zal zeker verslag uitbrengen.
liet jij hem horizontaal in je vinger bijten of echt met je vinger recht in z'n snavel..
(omdat hij best hard zal bijten en ik graag wil proberen mijn vingers heel te laten)  |
Woensdag 6 Mei 2009 9:56 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Haha, ja, je moet hem gewoon laten bijten (klinkt een beetje cru, maar goed).
Je hebt het heel goed begrepen dat hij door moet krijgen dat bijten geen zin heeft. En amazones zijn slim, dus dat zal redelijk snel gaan als je consequent bent.
Je moet niet het bijten uitdagen natuurlijk. Maar als hij bijt, dan pakt hij gewoon om je vinger, horizontaal denk ik. Als je dan naar achteren duwt als hij bijt, dan doet het niet zo'n zeer en zal hij redelijk snel loslaten. In dat gedeelte kan hij minder goed tot niet geloof ik 'snijden' en je hebt dan geen last van de punt van de snavel.
Maar echt doorbijten zal hij denk ik toch niet echt doen...tenminste, Gogo heeft denk ik nog maar 1 keer echt doorgebeten, voor de rest niet. Dan klemt hij wel behoorlijk en dat is ook niet echt fijn, maar dat voel je daarna niet meer zo. Als ze doorbijten kan het langer wat irriteren natuurlijk. |
Woensdag 6 Mei 2009 10:11 am |
|
|
|
|
lien
Fladderaar
De eerste les heeft Coco gehad... ging op zich heel goed.
ik had de indruk dat hij met de situatie geen raad wist. wat natuurlijk alleen maar goed is. het is inderdaad zo dat je zijn snavel wat naar achteren duwt hij geen kracht meer kan zetten.
omdat hij nog niet op kan/wil stappen moest het op de kooi gebeuren.
na 10 minuten bijten.bijten.bijten ging hij uit zichzelf in de kooi.
we hebben hem laten gaan vonden het genoeg voor de eerste keer.
hoe zit dat nu met het belonen wanneer kan ik hem nu wat geven ik kan moeilijk als hij gebeten heeft iets geven toch??
ik gaf hem tussendoor wel een nootje maar weet niet goed of dit wel de bedoeling is. |
Vrijdag 8 Mei 2009 10:32 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Gefeliciteerd met Coco!
quote:
De eerste les heeft Coco gehad... ging op zich heel goed.
quote:
hoe zit dat nu met het belonen wanneer kan ik hem nu wat geven ik kan moeilijk als hij gebeten heeft iets geven toch??
ik gaf hem tussendoor wel een nootje maar weet niet goed of dit wel de bedoeling is.
Als je niet-bijten aan het oefenen was moet je hem natuurlijk geen snoepje geven nadat hij gebeten heeft. Als je iets anders aan het oefenen was zou ik het bijten negeren en hem duidelijk belonen voor wat hij wel goed deed.
Nootjes vinden ze erg lekker maar het zijn wel dikmakers, dus die zou ik bewaren als beloning. Als tussendoortje kun je eens groenten of fruit proberen. |
Vrijdag 8 Mei 2009 10:59 am |
|
|
lien
Fladderaar
Ja, ik was bezig om het bijten af te leren.
ik heb hem 1 nootje tussendoor gegeven, het is wat je zegt; je beloont hem dan voor het bijten. dus dat is niet echt een goed idee.
toen hij in de kooi ging heeft hij een druif gekregen, vond hij ook prima.
maar bedankt hoor....  |
Vrijdag 8 Mei 2009 12:03 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 8:21 am
|
|
|
|