|
|
|
Liz
Vlieger
| Oranjevleugel amazone |
|
|
Hallo allemaal,
Zoals sommigen van jullie misschien al gelezen hebben in een ander topic van mij, krijg ik vanaf vanavond een oranjevleugel amazone op bezoek voor een maand. Nu vind ik dit natuurlijk schitterend, maar ik weet niet heel veel over deze amazones. Zijn er dingen waar ik goed op moet letten? Misschien bepaalde karaktereigenschappen waar ik rekening mee moet houden?
Alle info is erg welkom, want ik wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen.
Ik weet verder niet veel over het beestje. Hij krijgt (nog ) geen pellets, wel groente en fruit.
Vanavond zal ik meer weten en dat meteen hier neerzetten. |
Zondag 15 Juli 2007 4:11 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
oh wat leuk zeg
ik heb er ook een
ik vind het een lieverd ze hebben een zachtaardig karakter en ik vind het clowntjes
het verschilt natuurlijk nogal per vogel ieder zn eigen karakter natuurlijk maar ze schijnene wel een schele stem te hebben die ze regelmatig laten horen maar dit is algemene info coco doet dat niet dus misschien die van jou ook niet
hoe heet ie trouwens?en hoe lang blijft ie?
ik hoop dat je foto's plaatst
heel veel plezier |
Zondag 15 Juli 2007 4:47 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Oranjevleugel amazone |
|
|
Echt super dat je even een oranjevleugeltje te logeren krijgt.. Spannend ook... Ik heb geen verstand van amazones maar je hoort vaak dat ze waarschuwen voordat ze gaan bijten? Brede staart & kleine pupillen icm opgezette nekveren zou ik beschouwen als een serieuze waarschuwing om maar eventjes niet op te laten stappen of een andere manier te kiezen?? |
Zondag 15 Juli 2007 8:56 pm |
|
|
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Echt super dat je even een oranjevleugeltje te logeren krijgt.. Spannend ook... Ik heb geen verstand van amazones maar je hoort vaak dat ze waarschuwen voordat ze gaan bijten? Brede staart & kleine pupillen icm opgezette nekveren zou ik beschouwen als een serieuze waarschuwing om maar eventjes niet op te laten stappen of een andere manier te kiezen??
ja dat klopt coco maakt een soort van gromgeluidje voor dat ie hapt
en als ze boos zijn worden de pupilen fel oranje en zetten ze ook dt wangveertjes op |
Zondag 15 Juli 2007 9:08 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Zelf geen amazones,wel nu hier voor handopfok.
Heb me er wel veel over ingelezen,omdat ik er in de toekomst,toch ook wel eentje wil.
Maar het zijn en blijven eigenaardige gaaitjes. Kunnen ineens zeer agresief uit de hoek komen,en ontzettend hard bijten.
maar het kunnen ook zeer betrouwbare lieve beestjes zijn.
En als ze beginen te schreeuwen,dan weet je het ook wel.
Maar het zal wel helemaal loslopen. Probeer niet te veel dingen uit,en probeer zo te geven,zoals het gaaitje gewend is.  |
Zondag 15 Juli 2007 10:24 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Joyce, maakt hij ook z'n staart breed? |
Zondag 15 Juli 2007 10:43 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Danny
Zelf geen amazones,wel nu hier voor handopfok.
Heb me er wel veel over ingelezen,omdat ik er in de toekomst,toch ook wel eentje wil.
Maar het zijn en blijven eigenaardige gaaitjes. Kunnen ineens zeer agresief uit de hoek komen,en ontzettend hard bijten.
maar het kunnen ook zeer betrouwbare lieve beestjes zijn.
En als ze beginen te schreeuwen,dan weet je het ook wel.
Maar het zal wel helemaal loslopen. Probeer niet te veel dingen uit,en probeer zo te geven,zoals het gaaitje gewend is.
Had wel eens gelezen dat amazones heel erg overdreven zijn: Overdreven blij, overdreven boos etc. (Dit vergeleken met een grijsje, volgens iemand die toen amazones had) |
Zondag 15 Juli 2007 10:44 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
als ergens heel er boos over is wel ja
bij mij doet ie dat vooral als ik zn kooi even verzet om hm schoon te maken |
Zondag 15 Juli 2007 10:44 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Ja,dat klopt,en dat willen ze dan ook nog wel eens uiten.
Denk maar aan die dubbelgeelkop wat in het NOP zit,waar het baasje ook van op vakantie was gegaan. |
Zondag 15 Juli 2007 10:46 pm |
|
|
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
dat verhaal ken ik ook
daarom was ik ook een beetje bang voor zn reactie toen ik terug kwam van vakantie,
maar had me zorgen om niks gemaakt  |
Zondag 15 Juli 2007 10:48 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Tja,het is bij meerder gaaien zo,maar een amazone kan echt heel erg anders uit de hoek komen. |
Zondag 15 Juli 2007 10:51 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Tot nu toe gaat het allemaal nog goed. Hij kan nog heel hard schreeuwen en heeft ons daarnet een demonstratie van gegeven Het valt me wel op dat ie vooral schreeuwt als we niet in dezelfde kamer zijn als hij.
Verder eet ie alles wat ik eet. Dus hij eet al pellets Kan nooit kwaad he^^.
Echt overdreven kan ik 'm niet noemen, tot noch toe in ieder geval. Hij is vrij rustig, vriendelijk en een enorme kroelkont.
Ik wil hem graag wieken, want nu vliegt ie gewoon rond. Die vrienden van me hadden gezegd dat ik dat mocht doen. Ook zodat ik 'm kan leren op te stappen, want hij is gewend om alleen op de schouder te zitten. Wanneer kan ik dit het beste doen denken jullie? |
Maandag 16 Juli 2007 2:55 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als hij al tam is, zou ik hem nmeteen wieken en ben je van veel zorgen af. doe je het zelf of laat je ht door iemand doen?
onze Jacob M is een zeer agressieve vogel die het vooral op mij heeft voorzien.
hij waarschuwt als hij boos is, alle veren rechtop, pupillen heel klein en de staart breed. en dan moet ik heel snel maken dat ik wegkom anders vliegt hij me aan. hij bespringt me en hapt hele stukken uit mijn lijf (echt waar, waar hij maar kan) tot bloedens toe om me daarna uit te lachen.
hij grote lol en ik in tranen van de pijn.
mijn andere 2 amazones zijn van een heel ander karakter, echte clowns en daar kan ik mee doen wat ik wil.
je zult er veel plezier aan beleven. |
Maandag 16 Juli 2007 3:12 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Ik wiek 'm zelf. Is bij een amazone 8 veren ook genoeg?
Ibo, zo heet hij dus, is redelijk tam, maar kan dus niet opstappen ofzo. Hij viliegt alleen op je schouders en komt daar verhaaltjes vertellen  |
Maandag 16 Juli 2007 5:50 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Dat is ff uitproberen natuurlijk.
8 a 9 zal wel genoeg zijn. |
Maandag 16 Juli 2007 6:20 pm |
|
|
|
|