|
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
| Schreeuwen |
|
|
Sinds vanmorgen hebben we een geelvoorhoofdamazone. Hij is nu ongeveer 2 jaar en we hebben hem van de vorige eigenaren overgenomen met kooi. Hij woont nu dus in zijn eigen veilige huisje met zijn eigen spulletjes. De vorige eigenaren hebben hem met de hand groot gebracht.
Nu is hij begin deze middag tevreden aan het spelen, poetsen, eten en drinken geweest. Nu in de avond gaat hij echter erg hard en lang schreeuwen. Dit duurt dan ook een behoorlijke tijd. De vorige eigenaren zeiden al dat hij veel was gaan schreeuwen, omdat hij te weinig aandacht kreeg daar.
Hoe kan ik hem het schreeuwen weer afleren?? |
Zondag 23 Maart 2008 6:38 pm |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Sowieso het schreeuwen negeren. Loop desnoods weg. Als hij even stil is kun je hem wat aandacht geven. Hiermee leer je hem dat hij alleen aandacht krijgt wanneer hij stil is.
Wanneer hij heel erg schreeuwt zou je bv in een andere ruimte, waar hij jullie niet ziet een geluid kunnen maken door bv. een deksel ofzo te laten vallen. misschien dat hij daarop reageert door stil te zijn.
Ik weet niet hoe lang hij al schreeuwt maar iets is sneller aangeleerd als afgeleerd. Dus veel geduld en oordoppen
Ook door gedurende de dag met hem bezig te zijn, hem dingetjes te leren kun je misschien datschreeuw gedrag doorbreken. Dat hij na een fijne dag met aandacht, in plaatst van te schreeuwen gewoon zelf lekker gaat spelen bv.
In ieder geval gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. fijn dat jullie hem een kans geven. Heel veel succes. |
Zondag 23 Maart 2008 6:56 pm |
|
|
Whisper
Ervaren vlieger
|
|
|
Schreeuwende vogel, heb ik ervaring mee . Solace dreef me tot huilen, zo wanhopig werd ik ervan. Ik heb het als volgt aangepakt en nu doet hij het niet meer (nou ja, bijna niet meer). Misschien helpt het bij jou ook.
- Soms krijste hij omdat hij iets eng vond, bijvoorbeeld als ik de lamellen open of dicht maakte. Voor die dingen ben ik hem gaan waarschuwen dat ik het ging doen zonder dat ik zijn angst bevestigde. Ik zei bijvoorbeeld tegen mezelf "even de lamellen open voor extra licht, dat is fijn!" op super-opgewekte toon. Ik gaf Sol niet direct aandacht, dus ik bevestigde zijn angst niet. Maar mijn geklets trok wel zijn aandacht en leidde af van de lamellen. Bovendien ging hij mee in mijn emotie (super-opgewekt) en liet zijn eigen angst achter zich.
--> Als Solace nu schrikt geeft hij wel nog een gil, maar daarna gaat hij niet verder krijsen. Heeft erg goed gewerkt dus.
- Soms schreeuwde hij gewoon omdat hij ergens opgewonden over was. Dan probeerde ik hem voor te zijn. Dus wederom geen directe aandacht geven, want dan beloon je het gedrag. Maar gewoon hardop een liedje gaan zingen, een lade openmaken en uitgebreid alles oppakken en bekijken zodat de vogel mee kan lijken. Kortom, proberen af te leiden voordat zijn opgewonden geluidjes overgingen in krijsen.
--> Als Sol opgewonden is, moet ik hem soms nog afleiden. De aanloop tussen opgewonden geluidjes en schreeuwen is echter veel langer geworden dan eerst, dus ik heb veel meer tijd om in te grijpen. Bovendien begin ik bijna automatisch met afleiden dus het is geen ongemak voor me. Al met al heeft dit goed gewerkt.
- Solace krijste ook als hij aandacht wilde. Die gaf ik ook, namelijk door boos te worden. Slechte aandacht is ook aandacht. Op advies van mensen op dit forum ben ik gaan weglopen. Sol krijst om aandacht: ik sta op en vertrek uit de kamer. Dat had hij echt na drie keer al door en sindsdien doet hij het niet meer.
--> Solace fluit en kwettert nu om aandacht, hij weet dat schreeuwen averechts werkt. De enige keer dat hij nog neigt naar schreeuwen (hij wordt wel luidruchtig, maar echt krijsen is het niet), is als ik 's avonds vergeet zijn kooi af te dekken zodat hij kan slapen. Nou ja, ik wil ook dat hij goed kan slapen dus dan krijgt hij zijn doek en is het probleem opgelost. Dus ook dit heeft erg goed gewerkt.
Hopelijk heb je hier wat aan. Probeer eerst te achterhalen wanneer en waarom je vogel schreeuwt, dan kun je er beter op inspelen. Je moet het gedrag zoveel mogelijk proberen te stoppen voor het echt begint. Mijn vogel begon met een opgewonden geluidje voor hij ging schreeuwen, dus kon ik bij dat geluidje al ingrijpen. Daardoor kreeg hij geen reactie op het schreeuwen zelf. En van bepaalde situaties (lamellen open/dicht) wist ik dat hij ging schreeuwen, zodat ik er van te voren al op kon inspelen. Als je dat bij jouw vogel ook kunt achterhalen, ben je hem al een stap voor bij het afleren.
Veel succes! |
Zondag 23 Maart 2008 7:23 pm |
|
|
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
|
|
|
Dank jullie wel voor jullie uitgebreidde reacties! Echt super!!
Ik moet ook eerlijk zeggen dat hij nog weinig speeltjes in zijn kooi heeft. En helaas ook niet veel zitplaats. Er zat maar 1 houten stok bij die bij de kooi geleverd wordt, en hij had 2 speeltjes waarvan hij er maar 1 leuk vindt. Ik heb hem in ieder geval al een grote driehoekige touwenschommel stok gegeven en daar begon hij heel erg mee te spelen. Ik had gedacht dat er meer speeltjes bij zouden zijn, maar helaas.
Hij is ook niet gewiekt en dat wil ik eigenlijk ook graag doen, want dan kan hij makkelijker tam worden bij ons en kan ik makkelijker met het aan het werk gaan om hem dingen te leren. Dan krijgt hij ook lekker aandacht. We hebben ook bb'tjes en die wieken we zelf. Nu willen we dat ook bij Gogo (de amazone) gaan doen, maar ik weet nog even niet hoe ik dat aan moet gaan pakken. Moet wel zo snel mogelijk dan denk ik, want dan kunnen we echt hem makkelijk uit zijn kooi halen en tam maken.
Zijn vorige eigenaren heeft hij nooit gebeten, maar of hij dat bij ons ook niet zal doen....Ook is hij helemaal niet gewend om op commando op te stappen of om gepakt te worden. Ik leer de bb'tjes dat altijd bewust omdat als ze ziek zijn ze dat bij de dierenarts ook krijgen. Wieken jullie je amazone en doen jullie dat zelf en zo ja, hoe deden jullie dat in het begin?
Met de tips die jullie hebben gegeven, kan ik zeker wat. Ik denk dat het vooral vanavond ook wel een schreeuw om aandacht was. Ik wilde hem vandaag wat met rust laten, maar hij went erg snel. Daarnaast vond ik ook dat onze bb'tjes de aandacht mochten, omdat zij een andere vogel erbij kregen en daardoor ook wat van slag waren. Voor de rest is hij gelukkig niet bang voor nieuwe dingen. De lammellen is hij niet gewend, maar was geen probleem. De nieuwe driehoek in zijn kooi gehangen door mij was ook niet eng. Hij ging zelfs naar mijn arm toe..ik weet niet of het was om te bijten of om op te stappen...
PPfff, vind het erg leuk om zo'n mooie amazone te hebben, maar kom toch wel aardig wat problemen tegen..ben blij dat ik hier antwoorden kan krijgen op vragen! Echt super! |
Zondag 23 Maart 2008 8:26 pm |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Wat een schat is Gogo toch! Ik toch wel een beetje angstig om hem op te laten stappen. Bang dat hij hard zou bijten. Nou, hij en bijten gaan niet samen, want wat is hij lief. Hij bijt echt helemaal niet. We hebben hem meegenomen naar de douche en hem daar gewiekt zodat we lekker hem eruit kunnen halen om aan ons te laten wennen en zijn aandacht kunnen geven zodat hopelijk daarmee een gedeelte van het schreeuwen ook wel verholpen zal zijn. Nou, dat was echt geen probleem met hem!!! Echt een dotje!!! |
Zondag 23 Maart 2008 9:07 pm |
|
|
Whisper
Ervaren vlieger
Fijn dat het verder zo goed gaat! Als hij meer speeltjes heeft (dingen die lawaai maken zijn hier favoriet) zal hij ook minder gaan schreeuwen denk ik. |
Zondag 23 Maart 2008 9:30 pm |
|
|
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Das super zeg. Het lijkt me idd. een lieverd als ik dat zo hoor. |
Zondag 23 Maart 2008 9:54 pm |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Nou, dat ruime uur gillen lijkt eenmalig te zijn geweest. We hebben gisteren zijn kooi ingericht met veel nieuwe speeltjes. Super veel doet hij er nog niet mee, maar dat komt denk ik ook omdat hij niets gewend is. Hij heeft net ook al even op de speelstandaard gezeten en vond dit ook wel erg interessant. Zo interessant dat hij er niet echt meer af wilde en dat duidelijk liet merken, maar ja, moet consequent zijn dus dat is dan jammer voor hem!
Ik wilde alleen even met hem op de grond met een balletje spelen. Dit was wat te vroeg, want het enige wat hij deed was geen seconde meer stilzitten, constant over de grond lopen, bij mij opstappen, weer de hele ruimte doorstruinen, weer bij mij, weer over de grond banjeren... was nog niet echt een succes. Ik neem tenminste aan dat dit niet standaard gedrag is voor een amazone. Maar volgens mij is Gogo een slim beestje wat veel dingen snel oppakt, dus hij zal ook wel snel wennen aan op de grond spelen/oefenen. |
Dinsdag 25 Maart 2008 7:23 pm |
|
|
Whisper
Ervaren vlieger
quote:
Originally posted by Egwene
We hebben gisteren zijn kooi ingericht met veel nieuwe speeltjes. Super veel doet hij er nog niet mee, maar dat komt denk ik ook omdat hij niets gewend is.
Wat helpt is als je voordoet hoe je ermee speelt. Bovendien wordt het in een klap een stuk interessanter als jij het leuk vindt.
Dat spelen met een balletje op de grond klinkt geweldig. Misschien is hij wat ongedurig, maar hij kwam wel steeds naar je terug om toenadering te zoeken (opstappen) als ik het zo lees  |
Dinsdag 25 Maart 2008 7:35 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Wow dat is super zeg! Wat fijn dat dat gillen eenmalig geweest blijkt te zijn. Een gillende amazone is volgens mij geen pretje voor je oren!
Misschien kan je iets van papier om de speeltjes heen wikkelen? Dat kraakt en dat vinden ze vaak erg interessant! |
Zaterdag 29 Maart 2008 8:43 am |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Nou, het spelen heeft hij wel ontdekt! Zo goed zelfs, dat hij echt de hele dag in de weer is met van alles en nog wat.
Wat het schreeuwen betreft. Het lijkt wel of hij bang is van de stofzuiger, want dan gaat hij weer gillen totdat ik de stofzuiger uitzet. Hij ziet er niet echt bang uit of zo, maar ik vind het zo gek. Bij andere geluiden schreeuwt hij niet, dus het is niet zo dat hij persé er bovenuit wil komen of zo. De vorige eigenaren zeiden wel dat hij hun stofzuiger nadeed, maar of dat nadoen was of gillen vraag ik me nu af. Het geluid van de stofzuiger heb ik hem nl de hele week nog niet horen maken en andere geluiden wel. |
Zondag 30 Maart 2008 3:43 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Hmmmm, denk je dat hij bang is? Gedraagt hij zich ook bang? Sommige vogels worden uitbundig van zo'n stofzuiger. Hier ook.  |
Zaterdag 12 April 2008 8:24 am |
|
|
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Ik denk niet dat hij bang is. Hij zit gewoon rustig en schreeuwt. Ook als de stofzuiger bij hem in de buurt komt, gedraagt hij zich niet anders.
Hij is helaas de laatste tijd wel meer aan het schreeuwen. Ik ben er nog niet helemaal achter wat daar de reden van is. Vooral 's ochtens schreeuwt hij best wel. Alleen het gekke is dat als ik hem er even uit heb voor een knuffel wat echt maar 2 minuten is of zo, dan is hij meer tevreden en schreeuwt hij niet meer of aanzienlijk minder.
Voor de rest schreeuwt hij nu vaker en de reden daarvan weet ik niet. Zomaar uit het niets. En wat ik lastiger vind is dat hij altijd gaat "praten" op luidruchtige manier en schreeuwen als bijvoorbeeld de televisie aanstaat en vaak dan weer zo hard dat we die bijna niet meer horen. Daar moet ik dus ook nog even iets op verzinnen, want dat is neit echt handig.... |
Zaterdag 12 April 2008 4:08 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ah fijn dat hij tenminste niet bang is. Hoe gaat het inmiddels met het schreeuwen? In de ochtend en avond willen wel meer papegaaien een keel opzetten.
Misschien kan je hem er voor dat hij gaat schreeuwen eventjes uithalen? --> En niet als hij al aan het schreeuwen is..
Het wil ook wel eens helpen om zelf te gaan fluisteren tegen je partner. |
Zondag 27 April 2008 7:22 am |
|
|
Egwene
Beginnende vlieger
Het schreeuwen is nog niets minder geworden. Hij schreeuwt voornamelijk als de tv aanstaat, ik piano speel of fluit speel (en natuurlijk bij het stofzuigen, maar dat vind ik wat minder erg). Dit is dan weer zo extreem dat ik geen tv kan kijken of muziek kan maken.
Bij zijn kooi was een wieltje helemaal afgebroken en konden we hem niet makkelijk verplaatsen. Nu heb ik sinds zaterdag nieuwe wieltjes. Als hij gaat schreeuwen, zet ik hem op de gang. Na een kwartier weer terug totdat hij weer gaat schreeuwen. Een heel gedoe, maar kijken of hij dan snapt dat hij niet mag schreeuwen (tenminste, niet constant als ik tv kijk of muziek maak)
Het voordeel van deze methode is wel dat ik weer gewoon muziek kan maken en tv kan kijken..... |
Maandag 28 April 2008 9:58 am |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 5 September 2008 7:30 pm
|
|
|
|
|