zwaar (astmatische?) ademhaling

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Amazone papegaaien forum, voor de amazone papegaai

Auteur Onderwerp
Egwene
Beginnende vlieger

zwaar (astmatische?) ademhaling  Reageer met quote  

Ik had een vraagje over/voor Gogo. Hij heeft bepaalde momenten dat hij heel zwaar ademhaalt, net of hij astmatisch is.
Is dit kenmerkend voor een amazone, zijn er dus van jullie die dat nog meer hebben of is dit iets specifieks van Gogo?
In zijn oude huis waar hij ongeveer 2 jaar woonde, werd wel flink gerookt. Het heeft me wel 10 wasbeurten geduurd voordat die lucht uit zijn verenpakje was. Ik ben zelf zwaar astmatisch dus kon niet echt tegen die lucht.
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 5:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Jolanda
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Gijsje heeft dat soms ook! Als ze iets heel spannends vind of als ze inspanning heeft geleverd (na het wieken was het helemaal erg) hijgt ze als een oude kerel Shocked

Ik dacht eigenlijk dat ze totaal geen conditie heeft omdatz e bij haar vorige iegenaar niks met haar deden en ze dus niks gewend is en hier ineens van alles met haar ondernomen wordt Rolling Eyes
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 5:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

maar Gogo heeft het ook als hij gewoon rustig op zijn stok zit. Dus niet bij inspanning of spanning....
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 5:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Jolanda
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Op die manier heb ik het nog niet gezien bij Gijsje maar ik ga er eens op letten
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 5:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Dan zou ik haar ASAP door een vogelarts laten nakijken. Zwaar ademen, piepen of ander geluid is beslist niet goed. In rust horen ze makkelijk en 'schoon' te ademen ... nou ja, beetje hetzelfde als met mensen. Zou van alles kunnen zijn, inderdaad beschadiging door de rook, maar ook bvb. een infectie aan het ademhalingsstelsel.

(Wat hijgen bvb. na inspanning is in de omstandigheden normaal. Niet goed, want het zegt wat over de conditie van die vogeltjes, maar we kunnen ze nou eenmaal niet dezelfde oefening geven als ze in de natuur hebben)
Bericht Donderdag 10 Juli 2008 5:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik zou in eerste instantie de vogel na laten kijken door een va.

Maar...je schrijft dat je zelf astmatisch bent, kan het zijn dat hij jou imiteert.
Heeft hij je gehoord wanneer je een aanval hebt of benauwd bent?
Maar nogmaals, ik zou eerst naar een va gaan om hem na te laten kijken. Wink
Bericht Vrijdag 11 Juli 2008 12:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Dank jullie wel voor je reacties. Het zou kunnen zijn dat hij mij imiteerd. Ik zal hem dit weekend is preciezer observeren om precies aan te kunnen geven wanneer hij dat doet. Misschien bel ik Hedwig dat even op maandag...
Bericht Zaterdag 12 Juli 2008 8:23 am
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

En... heb je nog kunnen uitvinden of het gewoon geimiteerd is ?
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 10:55 am
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Het lijkt niet op iets ernstigs. Ik ga hem in ieder geval goed laten stomen (ik heb wel eens gehoord dat dat goed voor hem is). Hij genoot er gister enorm van (zie de foto's) en zelfs toen rook ik nog wel iets van de rooklucht uit zijn oude huis. Ik denk dat hij daar ook wel last van heeft. Hij slaapt met zijn koppie in de v eren en in die veren zit die lucht...
Maar, ik hou em in de gaten!
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 11:52 am
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Hm, dus het is echt de ademhaling ?
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:08 pm
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

ja. denk het
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:10 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Dan zou ik, als ik jou was, toch overwegen om een bezoekje te brengen aan een vogelarts. Natuurlijk wordt het beter van de stoom (het is een beetje hetzelfde als wat mensen kunnen doen, met heet water evt. andere ingredienten in een kom en met een handdoek over je hoofd de stoom inademen), maar het probleem zelf wordt niet genezen.

Ja, misschien kan het niet eens genezen worden, als het bvb. aantasting is door de rook, maar dat weet je gewoon niet. Ik zou haast zeggen dat problemen met ademhaling, welke dan ook, ernstig zijn... waarom wil je niet naar de vogelarts? Heel goed dat je hem in de gaten houdt, maar wat moet er veranderen om de conclusie te trekken dat het wel ernstig is en medische zorg vraagt, als je zegt dat hij nu al 'zwaar astmatisch' ademt?

Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, daar is in ieder geval vanuit deze kant geen reden voor Smile maar ik maak me gewoon zorgen; heb al zo vaak zien gebeuren dat iemand komt met een uitgesproken signaal dat er een probleem is om vervolgens te beslissen dat ze het toch maar laten zitten, en dan hebben ze na een tijdje met spoed toch de vogelarts moeten zoeken, of is hij zelfs overleden. daarom vind ik dit soort dingen heel eng.

Laatst aangepast door Shi-NaYne op Donderdag 17 Juli 2008 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:19 pm
MariekevC
Fladderaar

Reageer met quote  

Direct naar een vogelarts.

Door het geweldige zaadvoer wat vogels krijgen, krijgen ze te veel vetten binnen. Die leververvetting veroorzaken en de vele schimmels die er in zitten zorgen dus voor die benauwde ademhaling. Ook kunnen de vetten er voor zorgen dat de luchtwegen dichtslibben.

Dit is een veelvoorkomende aandoening bij amazones die wel te verhelpen is.

Zo ie zo zou ik de vogel gaan douchen om die vieze rooklucht uit zijn veren te krijgen en ik kan je aanraden om hem over te zetten op pellets. Dit omdat hij veel meer extra's nodig heeft dan dat er in zaadvoer zit
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Gogo krijgt al heel lang pellets. Hij heeft helemaal geen zaadvoer.
Ik ga nog wel met hem naar Hedwig deze vakantie. Zijn ademhaling is maar heel af en toe zo, meestal gewoon normaal. Ik denk niet dat het heel ernstig is, dus het kan best nog eventjes wachten.
Hij eet/drinkt/poept goed, slaapt niet te veel, is actief en blij enz.
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:26 pm
Shi-NaYne
Vlieger

Reageer met quote  

Kan ook een infectie zijn die al langer aanhoudt. Ik heb hier een Amazone gehad van een behoorlijke leeftijd (rond de 40, 50) die helemaal in een slechte toestand was, maar zijn ademhaling ook. Je zag hem heel zwaar ademen, helemaal bewegen met het buikje en het staartje om maar lucht te krijgen ... nou bleken zijn longen beschadigd te zijn door een infectie die dus jaaarenlang onbehandeld ging. En overigens perfect te behandelen was toen, alleen ja, als je het -tig jaar laat zitten, zijn de longen in de tussentijd zo beschadigd dat er weinig van over is.

En wat dat standaard eten/drinken/ontlasting/actief betreft, dat is een hele mooie geruststelling, maar in de praktijk betekent het vaak weinig. Je weet ook dat vogels groepsdieren zijn en prooidieren erboven; ze verbergen het zolang het kan omdat ze anders verstoten worden (en dus doodgaan). Er moet heel wat mis zijn om iets te merken.

(Da's volgens mij ook het 'ergste' aan papegaaien als huisdieren)

Ok, goed dat je naar Hedwig gaat. Hou ons op de hoogte, en ik hoop dat het tot die tijd met Gijsje zo goed blijft gaan als tot nu toe Smile
Bericht Donderdag 17 Juli 2008 12:37 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 7 September 2008 6:00 am
  Berichten van afgelopen: