Ara in apartement...Burenruzie?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Ara forum, voor alle ara's

Auteur Onderwerp
Tico
Net uit het ei

Ara in apartement...Burenruzie?  Reageer met quote  

Hallo,

Op dit moment hebben wij een Edelpapegaai thuis in ons apartement. Ik zou dol graag een ara willen hebben omdat ik het prachtvogels vindt. Onze buren hebben geen last van onze Edelpapegaai, althans nog nooit geklaagd. Ik weet dat de schreeuw van een Ara harder is en volgens mij heeft een Ara ook meer schreeuw momenten. Onze Edel doet soms 1 a 2x een vlinke schreeuw en dan is het over. Wanneer een Ara een schreeuw moment heeft, gaat dit dan standaard langer door of blijft het ook bij 1 a 2x een schreeuw? Wij zijn van plan om over ongeveer een jaartje te gaan verhuizen en verhuizen dan vast naar een rijtjes woning.

Wat ik graag van de mensen willen weten die een Ara in huis hebben, wat het schreeuw niveau is en in wat voor soort huis ze wonen en wat de buren er van vinden.

En dan nog een vraag...Een geelvleugelara, is dat een moeilijke vogel? Ik heb wel eens gelezen dat het de doberman onder de ara's is. Ik weet dat een goede opvoeding van je vogel erg belangrijk is, maar soms kun je gewoon niet om het standaard karakter van het beestje heen.

Groeten,
Ronald
Bericht Zondag 1 Februari 2009 9:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoihoi,

Het is denk ik in iedere situatie toch altijd een beetje anders, in die zin dat elke buur anders is om mee te beginnen. Hoe is de relatie met je buren bijvoorbeeld, kan je met hen praten over jullie plannen voor de aanschaf van een ara. Maar, is het niet beter te wachten tot je bent verhuisd? Kwestie van af te wachten wat voor buren je daar zal hebben want je kan misschien nu hele leuke buren hebben maar na je verhuis buren hebben die het helemaal niet leuk vinden en ik vrees dat de problemen dan pas beginnen. Ik zou eerlijk gezegd de verhuis eerst afwachten en dan de stap zetten, indien mogelijk. Wink
Bericht Zondag 1 Februari 2009 10:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Sluit ik me bij aan. Je weet nu niet wat voor buren je dan krijgt..
Hoe t met een ara (iedere gaai)en schreeuwen gaat ligt voor een groot deel aan de baasjes en de situatie Smile Ik geloof dat een geelvleugel inderdaad niet de makkelijkste ara is...maar ik heb er niet genoeg verstand van en me ook niet echt in verdiept om dat uit te kunnen leggen/verklaren. Raad je aan dat heeeel goed uit te zoeken Very Happy
Bericht Zondag 1 Februari 2009 10:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik zag trouwens dat je edel nog jong is.Mooi dier!!! Bedenk je wel dat vogels vaak na een aantal jaren beginnen te gillen (zeg niet dat dat gebeurt!!!! maar als er een probleem ontstaat zijn ze vaak ouder Wink ) Als een vogel bv volwassen wordt, misschien ook nog handopfok is en daarbij niet goed opgevoed is, (of ineens veel minder aandacht krijgt) kan hij in vervelende gevallen juist dan in een soort crisis raken. Hoeft niet he? maar dat kan Wink
Bericht Zondag 1 Februari 2009 11:09 pm
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Weer bedankt voor je snelle reactie Wink

Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt. Het is alleen soms moeilijk wachten wanneer je alle foto's en filmpjes ziet over ara's, haha.

Toch vraag ik me af of je het zelfde probleem in een apartement niet hebt dan in een rijtjes woning. Kan je een ara zowat alleen in een vristaande woning hebben wanneer je niemand tot last wil zijn?
Bericht Zondag 1 Februari 2009 11:10 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Tsja, ik zou t persoonlijk om die reden inderdaad niet snel doen Embarassed Maar t ligt denk ik erg aan de buren en isolatie kan iets uitmaken?

Geduld is ook lastig. Als je iets bedenkt en t plaatje komt in je hoofd hoe leuk t zou zijn als...ja, dan is wachten niet meer fijn he? Laughing
Bericht Zondag 1 Februari 2009 11:37 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, kan het me ook voorstellen hoor dat het moeilijk is maar stel je voor dat je er eentje koopt en dan alles gaat goed, je gaat verhuizen en dan krijg je last met je buren en moet je hem wegdoen? Volgens mij ben je daar echt ziek van en denk je dan, had ik maar gewacht.
Je weet nu nog niet hoe het huis gaat zijn, isolatie, buren, inrichting. Is het ook groot genoeg voor beide gaaitjes?
Bericht Maandag 2 Februari 2009 8:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Astrid
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik heb zelf 2 blauwgele ara's. Ik heb ze aangeschaft toen ze rond de 3 maanden waren en ze ook gelijk bij elkaar gezet. Dit gaat al 12 jaar prima zonder schreeuwen. Mijn ara's hoor je eigenlijk nooit, behalve als ze een keer ruzie hebben, een vreemd iets zien buiten oid.
Maarja, misschien heb ik het gewoon getroffen Wink Ik denk wel dat je uit moet gaan kijken als hij/zij broedrijp gaat worden. De kans dat de ara jou als partner gaat zien is wel redelijk groot dan. En als je dan naar je werk gaat of gewoon van huis bent, zou dat best wel een probleem kunnen gaan worden mbt schreeuwgedrag.
Waarom schaf je niet gelijk 2 jonge ara's aan? Dit is leuker voor de vogel en de kans op schreeuwgedrag verklein je enorm.

Hou ons op de hoogte Wink

ps: Ik heb geen ervaring met het matchen van een ara aan een edel hoor, dat kan misschien ook gewoon goed gaan, geen idee.
Bericht Maandag 2 Februari 2009 4:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Gaaf...2 blauwgele ara's. Me is jaloers Wink

Ik ga ook wachten tenzij ik er 1 kan krijgen en dan laat ik zo'n kans niet voorbij lopen. Ik ga er niet twee aanschaffen omdat ik dat niet kan betalen en dan heb ik drie papegaaien in huis. Lijkt mij een beetje te veel van het goede. Bedankt voor jullie reacties.

Nog meer mensen met ara('s) in de woonkamer?

Tico zegt jullie hallo + kusje Wink
Bericht Maandag 2 Februari 2009 7:43 pm
harlekijn
Eitje

Reageer met quote  

hallo tico

ik heb een harlekijn ara alleen kan ik je nog niks over het schreeuwen vertellen want amigo is pas 5 maanden. Laughing

groetjes
Bericht Maandag 2 Februari 2009 7:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kan ook een kamer isoleren. Iemand die ik ken heeft dat ook gedaan en hij houdt in die kamer twee blauwgele ara's. Hij heeft er flink wat werk in gestoken.
Bericht Maandag 2 Februari 2009 7:56 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik moet mij aansluiten bij de anderen... waarom niet wachten tot je verhuisd bent en weet hoe het allemaal zit met de nieuwe buren. Misschien woon je dan ook iets ruimer? Zou ook leuk zijn voor je toekomstige ara Smile

& Waarom niet wachten tot Tico minstens ietsje ouder is, zodat je weet wat je eigenlijk in huis hebt? Ik zou als ik jou was afwachten hoe goed jullie al die problematische periodes passeren, voor je nog een ander 'kind' in huis neemt. Het lijkt alsof het vanzelf gebeurt, maar geloof mij, je hebt er best je handen aan vol om een jonge papegaai goed op te voeden en begeleiden door de pubertijd Smile

(Een heel leuk kindje is Tico, trouwens Hartje)

Uit nieuwsgierigheid... als je zo graag een Ara wil, waarom hebben jullie een Edel Mr. Green?
Bericht Maandag 2 Februari 2009 9:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Waarom ik een Edel heb? Omdat ik stiekem toch wel eerst nadenk voordat iets doe, haha...En zo ook met de papegaai.

Oké, vanaf het begin...

Als kleine jongen hadden wij thuis 2 super tamme grasparkietjes. Deze moesten na jaren naar de kinderboerderij omdat mijn ouders het gesmeer van de vogels zat waren. Op mijn 20ste heb ik een volière gebouwd met valkparkietjes, kakariki's, rosella's, grasparkietjes (wat een probleem vogeltjes in een groepje zeg) enz. Maar de vogels in de volière waren voor het grootste gedeelte niet tam en mijn hart ligt toch wel bij tamme vogels. Nadat ik het huis uit ging, kwam er ook een einde de volière en kon in eindelijk weer een vogel in de huiskamer nemen. Ik droomde altijd al van een papegaai.

Ik heb me goed verdiept in de eigenschappen van verschillende papegaaien en hier een balans in proberen te zoeken. De mooiste papegaaien vindt ik een mooie grote ara. Maarjah, qua balans, als een vogel zo mooi is, heeft hij nadelen op andere eigenschappen. Een ara kun je niet alleen in de woonkamer laten. Deze zal je huis dan compleet slopen, dus moet je opsluiten in de kooi als je aan het werk gaat. Vind ik jammer. Een kakatoe vindt ik ook geweldige vogels en vooral mijn vriendin is helemaal weg van kakatoes omdat het zulke lieve knuffelkonten zijn. Alleen een nadeel aan een kakatoe is zijn geschreeuw (en waarschijnlijk om aandacht). Ik denk dat de meeste papegaaien problemen te maken hebben met dat het kaketoes zijn. Een kakatoe zal het geweldig vinden wanneer je naar de kooi loopt en roept dat hij zijn kop moet houden. Weet je wat? Ik wacht totdat je weer zit en ga dan NOG HARDER krijsen. Een ara zou denk ik een burenruzie opleveren en ik wil niemand tot last zijn met mijn vogels.

Een grijze roodstaart, huiskamer papegaai nummer 1. Alleen vindt ik heel eerlijk gezegd een grijze roodstaart een beetje een saai beestje zoals hij er uit ziet. Tis zo grijs met een leuk staartje.

Toen kwam ik bij Bert (Lorre&co) een Edelpapegaai tegen toen ik bij hem gewoon even kwam kijken. Ik had eerlijk gezegd nog nooit een Edelpapegaai gezien. Bert's vrouw liet mij de papegaai zien en ik kreeg een indruk wat de schreeuw van een Edelpapegaai in hield en daar was ik niet van onder de indruk (positief gezien dus hè) en ik ben me gaan verdiepen in de Edel. Ik was me al verteld bij Lorre&co dat de Edelpapegaai stukken rustiger is als de rest van de papegaaien en dat het ook niet zo'n super knager is als bijvoorbeeld een ara. Nu vindt ik een Edelpapegaai een mooie vogel, maar het kan niet op tegen de mooie kleuren van een ara.

Maar het resultaat is wel dat we nog nooit een klacht hebben gehad van de buren, ook niet wanneer we er naar vroegen. Tico 24/7 los zit in,op en om zijn kooi en het is een echte papegaai die ik allemaal leuke trucjes kan leren. (Ben nu bezig met rolschaatsen leren Very Happy ).

Ik ben heel blij met Tico en wanneer hij druk is, hebben we nergens last van. We moeten er alleen maar om lachen. De mooie kleuren en de grote van een ara zal me altijd blijven aanspreken en doen kwijlen. Toch denk ik dat het verstandigst is, mochten we een papegaai er bij nemen, dat een tweede mannetjes Edel de beste keuze is. (Of een grijze roodstaart)
)
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 12:36 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat leuk dat je bezig bent met rolschaatsen! Wat voor rolschaatsen heb je als ik vragen mag?
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 7:16 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tico
Waarom ik een Edel heb? Omdat ik stiekem toch wel eerst nadenk voordat iets doe, haha...

Toppie, dat is al meer dan je van het merendeel van de populatie kan zeggen Laughing Laughing Laughing

Mmm, ik heb geloof ik een beetje een idee van hoe de Kaketoes in elkaar zitten Laughing maar ik moet hierbij wel opmerken dat iedere kromsnavel van drama houdt. Als je tegen hem schreeuwt of scheldt dat hij zijn bek moet houden, heb je een grote kans dat je er met succes een schreeuwer van opvoedt, of het een Kaketoe is of een Grijze, Amazone, Ara of de Edels waar we het ook over hebben. Alleen zijn de Kaketoes er misschien wat vatbaarder voor, en verliezen mensen sneller de zenuwen en zelfbeheersing omdat Kaketoes nou eenmaal wat harder kunnen dan veel andere soorten, en het vooral vaak langer uithouden.

Maar je hebt helemaal gelijk dat Kaketoes het vaak niet goed doen 'in de woonkamer'; in dat opzicht ook een hele slimme keuze. Die knuffelige babies die je koopt is een hele andere soort dan dat gefrustreerd monster dat je later met de pubertijd/volwassenheid kan krijgen.

Wel goed/bijzonder dat je niet onder de indruk bent van het gekrijs van de Edel Cool die kunnen er echt wat van.

(Onze Edel schreeuwde harder dan onze Kaketoe, ter vergelijking)

Ik snap je liefde voor de Ara's hoor; heb ik ook. Van jongs af aan altijd een papegaai gewild, zo'n prachtige rode enorme Ara... maar ook zeker belangrijk om er niet zonder nadenken in te springen. Misschien ontdek je dan 'op weg' soorten die minstens net zo leuk zijn (zoals de Edels) en tegelijkertijd iets makkelijker te houden Laughing
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 8:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 6:32 pm
  Berichten van afgelopen: