|
|
|
Schijvenaer
Eitje
| beginnen met ara's |
|
|
Hallo, Ik ben me aan het verdiepen in ara's en het lijkt me echt super om een koppel te hebben. Ik wil een voliere van 3x3 en 2,5 mtr hoog maken. excl binnenhok dat komt er nog bij. mijn vraag is als ik de ara's s nachts binnenhout en verduister het nachthok en laat de verlichting om half 8 ongeveer aangaan (tegen het schreeuwen om 5 uur smorgens beetje te verminderen voor de buren) zou dat helpen? ook vraag ik nog wat tips waar ik op moet letten bij de bouw van de voliere en wat de speciale eisen van de ara's zijn ( blauw gele).
alvast hartelijk bedankt. |
Donderdag 9 Oktober 2008 6:51 pm |
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
| Re: beginnen met ara's |
|
|
quote:
Originally posted by Schijvenaer
Hallo, Ik ben me aan het verdiepen in ara's en het lijkt me echt super om een koppel te hebben. Ik wil een voliere van 3x3 en 2,5 mtr hoog maken. excl binnenhok dat komt er nog bij. mijn vraag is als ik de ara's s nachts binnenhout en verduister het nachthok en laat de verlichting om half 8 ongeveer aangaan (tegen het schreeuwen om 5 uur smorgens beetje te verminderen voor de buren) zou dat helpen? ook vraag ik nog wat tips waar ik op moet letten bij de bouw van de voliere en wat de speciale eisen van de ara's zijn ( blauw gele).
alvast hartelijk bedankt.
Hoi hoi!
Welkom hier iig en leuk dat je wil beginnen met de blauwgele ara (vind ik persoonlijk natuurlijk ook de mooiste )
Ze zullen iig lekker ruim zitten hoor! Da's goed. Je moet iig een erg sterke volière maken. Best geen hout, want dat slopen ze gemakkelijk. Van dat licht, ik denk in de winterperiode dat dat geen probleem is, maar tijdens de kweekperiode hebben ze toch ongeveer 15 uren licht nodig.
Groetjes, Tara |
Donderdag 9 Oktober 2008 6:55 pm |
|
|
Schijvenaer
Eitje
|
|
quote:
Originally posted by TaraDW
Hoi hoi!
Welkom hier iig en leuk dat je wil beginnen met de blauwgele ara (vind ik persoonlijk natuurlijk ook de mooiste )
Ze zullen iig lekker ruim zitten hoor! Da's goed. Je moet iig een erg sterke volière maken. Best geen hout, want dat slopen ze gemakkelijk. Van dat licht, ik denk in de winterperiode dat dat geen probleem is, maar tijdens de kweekperiode hebben ze toch ongeveer 15 uren licht nodig.
Groetjes, Tara
ten eerste bedankt voor je reactie!Dat zal geen probleem worden die voliere. Ik zit in de constructie en mijn vader zit in de bouw dus de fundering enzo en de kooi zetten word geen probleem die zal waarschijnlijk van aluminiun worden. Is bijverlichten geen optie. bv smorgens in het binnenverblijf al wel gaan verlichten.bv om 7 uur en dan s' avonds tot half 10. |
Donderdag 9 Oktober 2008 7:10 pm |
|
|
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
Hoi hoi,
denk dat dat geen probleem is als je bijverlicht. Ook kan je eventueel met dimmers werken, dat het langzaamaan lichter wordt, maar dat is dan al heel wat moeilijker natuurlijk.
Houd er natuurlijk wel rekening mee dat het moeilijk wordt een koppel te vinden die het goed met mekaar vindt. En de kweker waar mijn Cali vandaan komt, had voor de eerste keer in 10 jaar een jong (mijn Cali).
Groetjes, Tara |
Donderdag 9 Oktober 2008 7:18 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Hoi Schijvenaer, welkom hier! Blauwgele ara's zijn echt super. Een vriend van mij heeft twee blauwgele ara's in een eigen kamer. (een man & een pop: Donny & Cherry, te zien in mijn dagboek: http://www.fluffies.org/nl/dag.....e-vd1.html )
Ara's kunnen behoorlijk hard schreeuwen. Ik heb meerdere keren voor de kamer gestaan en als ze dan begonnen te gillen werd ik zowat de kamer uit geblazen. Wat vinden je buren ervan? Vinden zij half 8 een goede tijd?
Ik zou sowieso stevige materialen gebruiken (dat zei Tara al) want ze knippen echt een heleboel materialen moeiteloos door. Waar plaats je het voederplateau? Sommige vogels kunnen prima uitbreken..
Donny & Cherry zijn trouwens tijdens het broeden zelf muisstil?? |
Vrijdag 10 Oktober 2008 9:11 am |
|
|
Laura B
Moderator

Geweldig hoor!!! Ik vind ze ook schitterend! Ik zou zoals Sue ook al schrijft ook even overleggen met je buren over het geluid. Want overdag zullen ze gewoon af en toe schreeuwen en niet iedereen is daar van gediend. Als je daar eerst over praat hoef je iig niet bang te zijn dat daar later problemen door ontstaan.
Heb je gedacht aan iets van een deursluis in de voliere? Mijn opa had dat, een soort entree met een dubbele deur zodat je beessies niet per ongeluk ontsnappen.
Is het misschien geen idee om je voliere iets rechthoekiger te maken zodat de vogels iets meer vliegruimte krijgen? |
Vrijdag 10 Oktober 2008 3:01 pm |
|
|
|
|
Schijvenaer
Eitje
is dat echt zo lastig om een juiste partner voor de ander te zoeken? Het voederplateau dacht ik een buiten te maken en een binnen. s ochtends buiten voeren en s avonds binnen.Heb al wel gelezen dat je het niet onder een tak of een stok moet doen maar dat is logisch. Uiteraard overleg ik het met de buren en om het antwoord ben ik niet zo bang.We zitten in een heel klein dorpje waar de mensen eigelijk allemaal wel vrij tolerant zijn. Het rechthoek idee komt misschien maar dan moet ik mijn vader even lief aankijken of hij nog paar metertjes van zijn tuin wilt geven . hoe meer ik over de vogels lees hoe meer zin ik er in krijg. Weten jullie wat nu de gemiddelde prijzen ongeveer zijn van een man en een pop blauw geel?
allen bedankt voor de info, maar er mag altijd meer komen!  |
Vrijdag 10 Oktober 2008 5:48 pm |
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
Hoi hoi,
de gemiddelde prijs voor een blauwgele ara varieert een beetje tussen de 1000 en 1400 euro. Cali hier heb ik voor 1200 gekocht maar hij was nog een baby. Het is te zien of je ze koopt als koppel, dan is het vaak rond de 3000 euro (als het bewezen is). Of als je ze tam koopt, kosten ze ook iets meer. Het is een beetje aan jou om te kiezen, het makkelijkst is natuurlijk een bewezen koppel kopen, maar je weet nooit heel zeker waarom de kweker ze weg doet, misschien wel omdat hij stopt, maar als het zo niet is, moet je er meer van denken....
Ik kijk dagelijks eens op kapaza, daar staan soms wel koppels in. Ook kan je bjiv. bij twee verschillende kwekers een (geteste) ara kopen. Maar dan moet je idd geluk hebben dat ze met mekaar overeen komen. Eens een koppel, zijn ze koppel voor de rest van hun leven, daarom is het vaak moeilijker een koppel te vinden. Een mens loopt ook niet zomaar tegen de ware aan.
Groetjes, Tara |
Vrijdag 10 Oktober 2008 5:54 pm |
|
|
Schijvenaer
Eitje
kost een jonge ara van een paar maanden ook al boven de 1000? bij mij gaat het de eerste jaren toch niet om het kweken. toch bedankt voor de tip zal ook eens op kapaza gaan kijken. |
Vrijdag 10 Oktober 2008 5:59 pm |
|
|
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Schijvenaer
kost een jonge ara van een paar maanden ook al boven de 1000? bij mij gaat het de eerste jaren toch niet om het kweken. toch bedankt voor de tip zal ook eens op kapaza gaan kijken.
Cali was pas 4 weken
Dusja.... Het zijn dure vogels, maar ik vind het zeker de moeite waard, ik doe Cali voor geen geld meer weg  |
Vrijdag 10 Oktober 2008 6:07 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Schijvenaar. De prijzen verschillen al naar gelang de kweker. Sommige kwekers zijn beter dan andere, sommige nemen het nauwer met ziekten, met de huisvesting etc. Ik zou eerder kijken naar de kweker zelf dan alleen naar de prijs. Goedkoop is vaak duurkoop al hoeft een torenhoge prijs natuurlijk ook niet.
Ik zou het voerplateau alleen binnen doen. Buiten loop je misschien de kans dat ze uitbreken. Dat is waarschijnlijk het laatste dat je wilt.
Ik zou het vooraf toch even aan de buren vragen: Liever even vooraf vragen dan achteraf klagende buren, toch? Ik heb wel eens gelezen dat sommige buren het ook nog leuk vinden ook, als je ze een beetje betrekt bij het hele gedoe. |
Vrijdag 10 Oktober 2008 6:14 pm |
|
|
Schijvenaer
Eitje
quote:
Originally posted by Sue
Hoi Schijvenaar. De prijzen verschillen al naar gelang de kweker. Sommige kwekers zijn beter dan andere, sommige nemen het nauwer met ziekten, met de huisvesting etc. Ik zou eerder kijken naar de kweker zelf dan alleen naar de prijs. Goedkoop is vaak duurkoop al hoeft een torenhoge prijs natuurlijk ook niet.
Ik zou het voerplateau alleen binnen doen. Buiten loop je misschien de kans dat ze uitbreken. Dat is waarschijnlijk het laatste dat je wilt.
Ik zou het vooraf toch even aan de buren vragen: Liever even vooraf vragen dan achteraf klagende buren, toch? Ik heb wel eens gelezen dat sommige buren het ook nog leuk vinden ook, als je ze een beetje betrekt bij het hele gedoe.
ik wil zoiezo een sluis aan de voliere maken om het uitbreken tegen te gaan. is het ook mogelijk om eerst 1 ara te houden en daarna er nog 1 bij te zetten of is het beter om gelijk 2 aras bij elkaar te zetten? |
Vrijdag 10 Oktober 2008 6:25 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik zou een vogel niet alleen in een voliere houden, dat is wel erg eenzaam voor zo'n sociaal dier!! Je moet er ook aan denken dat als je misschien in de toekomst wil kweken je dan beter voor natuurbroed kunt gaan, dan voor handopfok. Heb je zelf wel eens een ara een poosje horen schreeuwen? en weten je buren dan waar ze ja tegen zeggen?? Het zou me niet verbazen als die het volume iets onderschatten...
Heb je zelf eigenlijk ervaring met papegaaien?? |
Zaterdag 11 Oktober 2008 7:33 pm |
|
|
Schijvenaer
Eitje
quote:
Originally posted by Laura B
Ik zou een vogel niet alleen in een voliere houden, dat is wel erg eenzaam voor zo'n sociaal dier!! Je moet er ook aan denken dat als je misschien in de toekomst wil kweken je dan beter voor natuurbroed kunt gaan, dan voor handopfok. Heb je zelf wel eens een ara een poosje horen schreeuwen? en weten je buren dan waar ze ja tegen zeggen?? Het zou me niet verbazen als die het volume iets onderschatten...
Heb je zelf eigenlijk ervaring met papegaaien??
Nee ik heb nog geen ervaring met papegaaien. Ben al wel een paar maanden aan het neuzen op internet voor informatie enz. Maar is het misschien geschikter om eerst met een andere soort papegaai te beginnen? is een edel makkelijker of wat is een aan te raden soort? de prijs van een edel is ook een stuk lager denk ik? |
Zaterdag 11 Oktober 2008 8:14 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Diegene die ik ken met twee ara's heeft eerst een jonge pop genomen (natuurbroed) en haar eerst een beetje tam gemaakt. Later (ik denk een paar weken?) is hij de man gaan halen. |
Zondag 12 Oktober 2008 8:40 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 5:05 am
|
|
|
|
|