groenvleugel of blauwgele, welke maat kooi?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Ara forum, voor alle ara's

Auteur Onderwerp
DeniseCyril
Kuikentje

groenvleugel of blauwgele, welke maat kooi?  Reageer met quote  

hallo allemaal

Wij gaan een ara aanschaffen en vroegen ons af hoe groot de kooi moet zijn? 100x80x200(lxbxh) zou dat kunnen of liever nog wat breder?
Wil namelijk een binnenvoliere op maat laten maken.

We zitten nu nog te twijfelen welke soort ara we willen de ene zegt dat de groenvleugel veel liever is als de blauwgele en dat de blauwgele niet betrouwbaar is ofinelkgeval minder en zal gaan bijten wat is hier nu van waar?
alvast bedankt

Groetjes Denise en Cyril
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 2:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik vind 80cm diep niet zo groot eigenlijk, ik zou voor een heel stuk breder en langer gaan en desnoods wat minder hoog, twee meter hoog is wel hoog....denk aan twee keer spanwijdte
En even een paar gewetensvragen, voel je absoluut niet beledigd, maar, weet je wel waar je aan begint? Ik zag dat jullie nog geen papegaaien van formaat hebben die al lang en breed volwassen zijn, maar wel wat jonge dieren. Een ara/gaai tot handelbaar volwassen dier opvoeden is een hele taak, zeker als er meerdere hebt Wink Daarbij, een ara produceert echt een hoop herrie, daar moeten je buren wel tegen kunnen.. Mr. Green
Wat betreft je 'bijtvragen': geen idee.....hopelijk kan iemand anders je daar mee helpen...
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 6:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
DeniseCyril
Kuikentje

Reageer met quote  

thnx voor je reactie dus 1 meter diep is beter? en dan ongv 120 lang?
Ja ik weet wel waar ik aan begin;) heb wat informatie gevraagt bij lorre en co en of het samen kon en dergelijke en dat kon, nu ga ik natuurlijk nog ontzettend veel lezen want heb hem of haar natuurlijk nog niet tis veel geld dus zal moeten sparen;) maar voel me niet beledigt hoor vind eerder fijn dat je er even op wijst, en onze vogeltjes zijn idd allemaal vrij jong.
Ik woon in een rijtjeshuis gelijkvloers onze woonkamer grenst aan de slaapkamer van de buren en daartussen zit weer een gang plus dat ze bijde werken geen last dus;) en aan de andere kant zit bij ons een gang slaapkamer en dan pas de woonkamer van de andere buren wat dat betreft geluk en hijs ook nooit thuis! met een goede opvoeding schreeuwen ze niet continu heb ik gehoord, tuurlijk hebben ze hun momentes;)
Hopelijk kan iemand mij meer vertellen over deze 2 soorten heb ook een dochter zoals je miss in me foto`s gezien heb;)
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 6:31 pm
Chico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Hallo,

Wat ik weet is het volgende. Over het algemeen is de groenvleugel ara iets rustiger. Qua schreeuwen zal er iets meer volume uitkomen en is het geluid wat scheller dan die van de blauwgele ara. De blauw gele is over het algemeen ook een wat actievere vogel en wat drukker, maar dat is echter een globaal beeld. Elke ara is weer anders en zo ook het gedrag.

Ik ken mensen met een rustige blauwgele ara en met drukke blauw gele. Je moet dus ook een beetje mazzel hebben. En zo ook met drukke groenvleugels.

Daarnaast zal een hoop liggen aan de opvoeding. Als de omgeving rustig is zullen ze veel van de omgeving overnemen. Is het een drukte van jewelste dan zal de ara zich hier ook naar gedragen, ongeacht de soort.

Ik heb momenteel een groenvleugel zitten. Hij is nu 16 weken oud, tot op heden (en heb hem nu een week) heeft hij nog geen enkele keer hard geschreeuwd, maargoed dit gaat nog wel komen Twisted Evil

Over 3 maanden komt er ook een blauw gele ara bij van 15 weken dus dan kan ik je wel meer informatie geven.

Qua kooi wil ik het volgende ook nog even kwijt. De grootte ligt ook erg aan de vrijheid die de vogel gaat krijgen. Zit hij grotendeels in de kooi dan kan hij niet groot genoeg zijn. Mag hij iedere dag geruime tijd uit de kooi dan voldoet een kleinere ook. Bij mij mag hij smorgens voor ik naar het werk ga eruit en als ik thuis kom mag hij er heel de avond uit, kan hij klauteren op zijn boom en komt hij graag een knuffel halen.

De kooi die ik momenteel heb is 80 diep, 1 meter breed en 1,80 hoog. Dit is voorlopig groot zat onder deze voorwaarden.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

Ps. koop een zelfstandige vogel (handopfok) want papvoeding geven vergt veel tijd en preciesie. Ik heb enkele jaren ervaring met papegaaien en heb er een gekocht die nog maar 1 papje moest hebben, zelfs dit vergt veel tijd etc. De blauwgele die er komt zal ik daarom ook zonder papje in huis halen.

Groetjes
Bericht Dinsdag 31 Augustus 2010 10:31 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

tja, wat is veel uit de kooi? Hij zit dus toch het grootste deel van de dag in de kooi, als ik zo lees.... zeker als het straks weer vroeg donker wordt, gaan ze vroeger op stok, dan komen ze er hier ook wat minder lang uit in de namiddag, want ze gaan vroeger slapen. Ik zou echt gaan voor een flink formaat kooi, zeker voor een ara... Ja
Bericht Woensdag 1 September 2010 7:19 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Chico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ja zoals ik al zei, voorlopig is dit groot zat.

Toen ik hem kocht zat hij in een nog kleinere kooi. Voordat hij uitvliegt zit hij ook in een nesthok Wink dat is nog kleiner.

Natuurlijk is groter beter, en als mijn blauwgele er komt dan zal er echt wel een grotere kooi komen, alleen ik wil ze eerst laten wennen en wil problemen voorkomen met territoriaal gedrag. Als ik nu gelijk een joekel van een kooi neer zet en mijn groenvleugel zit daar al in tot de blauwgele komt dan ziet hij dit misschien als een indringer in zijn stekkie. Nu zal het makkelijker gaan denk ik.

Maar inderdaad zit hij overdag in zijn kooi, alleen als je de weekenden ook mee telt, want dan is hij er gewoon uit overdag dan is het nog acceptabel vindt ik.

Het blijft denk ik altijd een issue. Wij nemen een vogel in huis die normaliter rondvliegt in de natuur, dan ga je zoiezo al tegen de natuur in. Maargoed deze vogels weten niet beter en velen onder ons kortwieken hem ook, dan neem je hem het vliegen ook nog af. Droog

Het belangrijkste is dat je hart voor je dieren hebt, goed nadenken waar je aan begint en ervoor zorgen dat je het maximale kunt geven in de vorm van speeltjes, sloopmateriaal, niet bezuinigen op goed voedsel etc etc., dan kun je er een heel leuk huisdier aan over houden, ja toch??? Vogeltjes

Groetjes
Bericht Woensdag 1 September 2010 8:52 am
DeniseCyril
Kuikentje

Reageer met quote  

Harstikke bedankt!!

Het zou erg fijn zijn om me even op de hoogste te houden strax van je blauw gele Mr. Green Grappig dat de blauwgele een minder schelle stem heeft haha zo zijn er echt veel verschillende meningenen daarom dacht ik ook begin een topic voordat ik meteen al een aanschaf(en moet natuurlijk ff sparen)
ik zelf vind die mooier, maar zoals je ook zegt je moet mazzel hebben, hier in huis is het vrij rustig de dieren maken wel eens herrie maar goed....mijn hond blaft ook wel eens en dat hoort eenmaal bij de dieren Laughing vind wel leuk een beetje herrie haha
De ara kan hier de hele dag uit, mijn vriend die werkt fulltime ik maar 2 x in de week een uurtje, ook ik ga wel eens weg natuurlijk maar nooit de hele dag kom dan altijd even terug gewoon om even te kijken weet niet waarom maar altijd al gedaan.
Hij of zij zal ook worden gewiekt worden.
Als we ooit gaan verhuizen ben ik van plan de kooien van de ara en grijze en rose boven te zetten en ze een zitstok te geven dan is het puur een slaapkooi maar hier ga ik eerst ff goed over nadenken ze slopen nogal Laughing
Over de kooi ja dan kan die natuurlijk net zo groot als die van jou dat lijkt me dan zat omdat hij toch altijd eruit is tis meer een slaapkooi of ff als ik weg ga op visite booschappen of de stad
Mocht ik nog wat vergeten te zijn antwoorden hoor k het wel Mr. Green
Bericht Woensdag 1 September 2010 9:28 am
DeniseCyril
Kuikentje

Reageer met quote  

zie ik vergeet wel wat hahaha
Over dat pappen ik ben ervaren hiermee alle vogels die hier zitten heb ik gepapt en er zit zeker veel tijd in maar ook veel plezier, wat ik wel zo vind is zelffstandig is beter mee eens maar toch het gevoel dat ze dan toch net iets aanhankelijker worden?
Bericht Woensdag 1 September 2010 9:31 am
Chico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Hallo hallo,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat je er iets aan hebt Mr. Green

Mijn hart ligt echt bij de rode haha, maar de meeste mensen vinden de blauwgele inderdaad mooier.

Mijn blauwgeeltje is al geboren en wordt nu met de hand grootgebracht. Er zit hier een kweker en daar ga ik geregeld eens kijken. Daar is het ook weer precies het omgekeerde van wat de meeste mensen zeggen.

Zijn groenvleugels zijn behoorlijk luidruchtig en die hoor je dan ECHT GOED. Zijn blauwgele zijn de rust zelve. Die hoor je nauwelijks bij hem. Dus tja moeilijk inderdaad om daarin een rechte lijn te trekken.

Gewoon goed en consequent opvoeden, dat scheelt een hoop, je ziet niet voor niks zoveel blauwgele ara's op marktplaats he Wink

Qua kooi zit je dan echt wel goed, je bent grotendeels thuis dus dat is echt geen probleem. Als ze gewiekt zijn en je leert ze dat de boom hun plekkie is dan blijven ze er gewoon heel de dag opzitten Vogeltjes

We houden elkaar op de hoogte, leuk!!
Bericht Woensdag 1 September 2010 9:57 am
DeniseCyril
Kuikentje

Reageer met quote  

Ja raar he? de ene zeg dit de andere dat daarom dacht ik toch maar eerst meer ervaringen....heb ook lorre en co gemaild maar hij is zo duur.....wel getest maar duur.... en je moet zo opassen met ziektes
Wat schetig zeg een babytje kun je wel wachten? want meestal als ik iets wil moet t ook meteen haha! wou 3 weken geleden een rose kaketoe en een week later had ik hem Embarassed
als ik eenmaal verlieft ben...

Maar je hebt wel gelijk dat je veel blauwgele op internet ziet staan niet veel maar wel genoeg en 1 groenvleugel dus ook daarin twijfel ik dan...maar ja goeie opvoeding, ik kan heel goed negeren maar ja dat is natuurlijk niet altijd genoeg, ga maar eens een boek halen;) kan ik mooi ff lezen
we houden elkaar op de hoogte Wink
en een boom moet ik nog halen heb wel een kleinere staan maar voor de ara is dat niet goed haha
Bericht Woensdag 1 September 2010 10:03 am
Chico
Net uit het ei

Reageer met quote  

Als je me even je email adres PB't dan heb ik nog wel een boek voor je, digitaal. Heb ik van een mede forumgebruiker gehad (erg bedankt "P" Wink ), staan goede dingen in Very Happy en hoe meer info, hoe beter natuurlijk.

Ik heb mijn groenvleugel "Machu" in Noord Holland gehaald. Getest op de 4 voorkomende ziektes,en geslachtscertificaat voor een goede prijs, nette man en naar mij overkomend ook heel eerlijk.

Hier wat filmpjes van mijn maat Mr. Green

http://www.youtube.com/watch?v=D9FgT91L068

http://www.youtube.com/watch?v.....re=channel

Enne uiteraard wil ik dat de blauwgele "Picchu" snel komt haha, maar dit is beter denk ik. Nu kan ik de groenvleugel de aandacht geven die hij nodg heeft om goed tam te worden en te wennen, anders geven ze elkaar gelijk meer aandacht en wordt het iets lastiger ze allebei tam te houden.
Bericht Woensdag 1 September 2010 10:11 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik kom er nog even tussendoor: het geven van pap geeft geen betere binding met je vogel als dat je m zelfstandig krijgt, dat is meer een hardnekkige fabel.... Ja Als je er ervaring mee hebt en het leuk vindt is er op zich niks op tegen... Wink

Verder wil ik je op het hart drukken iig wel een geteste vogel te nemen, tenzij je de nieuwe aanwinst in quarantaine kunt houden tot hij/zij wel getest is, je hebt jonge andere vogels zitten die nog ziek kunnen worden...
Bericht Woensdag 1 September 2010 9:41 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:47 pm
  Berichten van afgelopen: