Help! mijn prachtrosella legt eieren

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Australische parkieten forum zoals de rosella

Auteur Onderwerp
marcus018
Eitje

Help! mijn prachtrosella legt eieren  Reageer met quote  

Goedenavond Allemaal,

Ik heb nu 5 jaar 2 prachtrosella's, waarvan ik het geslacht niet wist. Toen der tijd heb ik ze overgenomen uit barre omstandigheben en weet dus helaas niet veel over hun verleden en leeftijd.

Ze wonen in een binnenkooi en ik heb een badderbakje in geplaatst, maar die gebruikte ze niet om te badderen. Nu staat het droog en vanmorgen zag ik een kapot ei op de bodem van de kooi. Nu net een uur geleden heeft ze een 2de ei gelegd maar nu heel en in het bakje. Dus ze zien het bakje als nest. Er ligt helemaal niks in ze hebben niks verzameld in het bakje. en het bakje is van plastic. ( 7 cm diep, bodem oppervlak: 22x15)
Kan ik zelf matriaal in het nest leggen? Zo ja , wat voor matriaal en waar kan ik het krijgen. Of moet het naast het nest zodat ze zelf maken? Moet ik een ander nest kopen omdat het te klein is ? Of mag ik het niet aanraken?

Het mannetje wil ik ook de nagels knippen vanwege lange nagels en dat kan pijn doen met het paren, maar vanwege hun slechte verleden zijn ze ook niet bepaald tam. Kan ik het mannetje verwijderen om de nagels te knippen?

Ik zag ze al een week geleden begonnen ze elkaar te voeren en dat vond ik al raar, is dat normaal?

Allereerst wou ik ook geen jonkies, maarja moeder natuur doet zijn werk en ik heb gelezen dat het eenmaal heel makkelijk gaat met prachtrosella's, maar is er een manier dat ze hierna geen eieren meer gaat leggen? want ik wil niet hierna nog meer jongen maar ook niet dat ze eieren gaat leggen op de bodem

AUB help mij want ik weet niet wat ik moet verwachten en ik weet niet wat ik moet doen... ik wil het wel goed doen...

Alvast bedankt,

Groetjes!!

Marcus
Bericht Vrijdag 5 Augustus 2011 9:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
marcus018
Eitje

Reageer met quote  

aahhh Crying or Very sad
vanmorgen keek ik in het 'nestje' en het eitje is op de grond 'waarschijnlijk gegooit' kapot en de dooier ligt kapot in het nestje... Is dit ook normaal? want ik heb gelezen dat een rosella stel na 2 jaar een nestje samen gaan maken... Kan het zijn dat ze pas na 2 jaar gaan nestelen? Gisteren ging ze ook al niet op het eitje zitten. Dus ik begrijp er niks van...
Bericht Zaterdag 6 Augustus 2011 9:34 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Marcus,

Wanneer het inderdaad een koppeltje is kun je een nestkastje kopen en dit aan de kooi hangen. Nestmateriaal als wilgentakjes die ze klein kunnen maken en wat beukesnippers in het nestkastje. Verder zorgen dat de lucthvochtigheid in orde is. Wanneer er erg droge lucht is, kun je de nestkast af en toe even besproeien met wat water. (Ook allemaal niet te nat maken i.v.m. schimmel)

Nu er geen eitjes meer liggen kun je rustig de nageltjes knippen bij het mannetje. Heb je dit al vaker gedaan? Pas op dat je niet in het "leven" knipt van het nageltje.
Mocht dit wel gebeuren en het gaat bloeden dan kun je dat helpen te stelpen door het bloedende nageltje even in de bloem te dopen.

Om ze zo min mogelijk in de broed stemming te krijgen kun je er voor zorgen dat ze betrekkelijk kort licht hebben. Dus niet zoals nu dat het heel lang licht is buiten maar hun verblijf iets vroeger verduisteren. Verder weinig zachtvoer / krachtvoer. Maar zoals je zelf ook al schrijft gaat de natuur zijn eigen gang.

Gemiddeld leggen rosella's zo'n vijf eieren. Om de dag 1. Je kunt er dus eventueel nog drie verwachten.

Het gebeurd wel vaker dat de popjes of de mannetjes de eieren kapot maken. Dat kan duiden op onervarenheid, dat het ei onvruchtbaar is en er zullen ongetwijfeld meerdere redenen voor zijn.

Wanneer ze broeds zijn is het normaal dat ze elkaar voeren. Wanneer het popje gaat broedden dan zal het mannetje haar ook voeren. Het popje komt dan maar een keer of drie, vier per dag van het nest af om te ontlasten en wat te drinken of te badderen.
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 10:31 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
marcus018
Eitje

Reageer met quote  

wauw dankjewel voor je reactie,

Ze heeft nu 3 eitjes gelegd en 1 was echt kapot gemaakt en 2 lagen er kapot op de bodem, met de pop gaat gelukkig alles prima ze is levendig en eet en drinkt normaal (nja ze krijgt af en toe te eten van het mannetje, wat een luxe he) Eerst mocht ze ook niet in de buurt komen van het etensbakje en nu delen ze alles samen.. zo schattig. Vogeltjes

Verder had ik al wat kokosvezel en soort katoen erin gelegt dat ze misschien daarwat vankunnen maken, maar ik neem aan dat het verstandiger is als ik het door wilt zetten om er een nestkastje in te plaatsen? Maakt het uit wat voor wilg ik gebruik/ treurwilg en is zaagsel ook goed of moet ik echt beukensnippers hebben ?

Maar ik neem aan dat ze dus vanzelf op het ei gaat zitten op het moment dat er een goed nest is...want hoe ga je onervarenheid tegen bij vogels ? leren ze dit instinctief vanzichzelf of hebben ze een voorbeeld nodig ?

Iedergeval al heel erg bedankt, ben al een stuk wijzer!!
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 11:57 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Kokosvezel is ook er goed. Met katoenvezel zou ik toch oppassen. Ik weet dat men het verkoopt als nestmateriaal maar katoen verteerd niet in de maag van de vogel. En vooral jonge vogels willen nog wel eens wat in hun snavel stoppen.
Dat geldt overigens ook voor houtsnippers / beukensnippers. Vooral grotere papegaaien soorten willen dit nog wel eens als jong opeten. Daar zit ook een risico in.
Houtzaagsel is ook een goed alternatief maar dan wel eerst alle stof er uit schudden. Want vaak zit er enorm veel stof in dit product.

Alle wilg mag behalve de treurwilg

Vaak mislukt een eerste nestje bij vogels, dit geeft niets. Dat is de onervarenheid. Aldoende leert men. Maar er zijn er ook waar het gelijk al helemaal goed gaat. Ligt ook voor een gedeelte aan de leeftijd, handopfok of door de ouders groot gebracht.
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 12:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
marcus018
Eitje

Reageer met quote  

Ok

Dus nu ga ik het katoenvezel verwijderen en zoeken naar wilgsnippers. En zorgen dat ze een goed nestje krijgen. Dan maar is goed aankijken. Als er verandering in komt post ik weer wat op het forum.

Nogmaals dankje !!!

Groetjes marcus
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 1:15 pm
marcus018
Eitje

Reageer met quote  

Ok

Dus nu ga ik het katoenvezel verwijderen en zoeken naar wilgsnippers. En zorgen dat ze een goed nestje krijgen. Dan maar is goed aankijken. Als er verandering in komt post ik weer wat op het forum.

Nogmaals dankje !!!

Groetjes marcus
Bericht Zondag 7 Augustus 2011 1:15 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe gaat het nu met je koppeltje?
Bericht Zaterdag 20 Augustus 2011 8:53 am
marcus018
Eitje

Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Ja het is weer een paar weekjes verder en ze is druk bezig met broeden op 5 eieren... ze zit nu 4 dagen, (waarvan 2 non stop) ondanks ze een paar heeft kapot begon ze te leggen in haar iets te kleine nestje... aangezien de dierenarts ook heeft gezegd dat ik het zo kon aankijken, want de meeste nestjes mislukken meestal de eerste keer dacht ik dat ik het zo wel even kon laten. echt een nestje maken wou ze nog steeds niet zelfs in aanwezigheid van matriaal. Ik hoop dat het goedkomt en dat ze uitkomen. als ze klaar is haal ik het nestje weg en zet ik er een veel groter nesthokje in de kooi.

En ja de nagels zijn geknipt, ondanks het feit dat erg hapgraag waren, dat ging echt rete moeilijk, maar het is gelukt. Echt tam zijn ze jammer genoeg niet, iemand nog tips om ze tam te maken...? In iedergeval laat ik ze even met rust nu ze lekker aan het broeden zijn.

Ik laat jullie wat weten als er weer wat spannends gebeurt =P

tot snel !!
Bericht Dinsdag 23 Augustus 2011 4:19 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 6:25 am
  Berichten van afgelopen: