|
|
|
evel
Eitje
|
| Niet kunnen vliegen en teveel broeden? |
|
|
Ik heb een jonge rosella die sinds deze morgen uitgevlogen is. Het probleem is, hij kan niet vliegen, hij zit de hele dag op de grond, af en toe fladdert hij een klein beetje omhoog en hangt hij heel even tegen de draad, maar dan valt hij weer op de grond. Is het normaal dat hij nog niet kan vliegen? De kleintjes uit de vorige nest konden wel meteen al behoorlijk vliegen.
Nog een andere vraag. De pop is al voor de vierde keer achter elkaar aan het broeden. Is dit normaal, kan het kwaad voor de vogel dat ze zoveel broedt?
groetjes |
Zondag 14 September 2008 7:19 pm |
|
|
|
|
Diiana
Beginnende vlieger
Het is meestal niet goed als een vogel zoveel nestjes achter elkaar broed. Want het kost de vogel heel veel energie en zo kunnen ze uitgeput raken. Als ze zoveel nestjes al heeft gehad is het misschien verstandig om het nestkastje weg te halen.
Misschien is je jonge rossela te vroeg uit het nest gegaan. Hoe oud is de rossela nu? Hoort hij al uit te vliegen? Let er eens op of z'n ouders hem wel voeren. Als die wordt gevoerd is het ook geen probleem, maar anders kan je hem gewoon weer in het broedblok terug doen. |
Maandag 15 September 2008 7:55 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Niet kunnen vliegen en teveel broeden? |
|
|
Hoi Evel, welkom hier! Volgens mij zijn vogels de eerste tijd wat onhandig. Is het nog bijgetrokken? Ik weet niet of het een goed advies is, maar zou je, als hij niet zelf terug komt, hem een handje kunnen helpen? (terug in het nest zetten?)
Over het broeden sluit ik me aan bij Diiana. (Is dit dezelfde pop als waarvan het kleintje is? Dan zou ik het nestkastje nog even laten zitten en de eitjes vervangen door nepeitjes --> Als ze dan uitgebroed is en het jong uitgevlogen kan je het nestkastje weghalen) |
Maandag 15 September 2008 9:31 am |
|
|
evel
Eitje
|
hey,
ja de kleine is van dezelfde pop die weeral aan het broeden is. Hij heeft wel de leeftijd om uit te vliegen, maar toch is er nog altijd geen verbetering. Hij zit nog steeds op de grond. Af en toe probeert hij wel eens maar dan gaat hij eventjes aan de draad hangen en even later valt hij weer op de grond. In vergelijking met de vorige jongen vind ik hem echt aan de rustige kant. Ik denk wel dat hij gevoerd wordt.
xxx evel |
Dinsdag 16 September 2008 12:02 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Evel.. Verder ziet hij er wel gezond uit enzo? Hoe gaat het vandaag met 'm? |
Woensdag 17 September 2008 7:23 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 6:37 am
|
|
|
|
|
|