Pop voor Oscar

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Australische parkieten forum zoals de rosella

Auteur Onderwerp
anti-rsca
Eitje

Pop voor Oscar  Reageer met quote  

Hey iedereen,

Zoals sommigen onder jullie weten hebben we een prachtrosella, een mannetje. We hadden gedacht om een ruimere kooi te kopen en eventueel een pop voor Oscar.

Graag zou ik hierover wat meer weten. Oscar zit ruim 3 jaar in z'n kooi, steeds een heel opgewekte vogel die aandacht opeist. Hij is wel erg territoriaal. Wat zou er nu gebeuren indien we hem in een grotere kooi steken samen met een vrouwtje?
Zouden deze goed met elkaar omgaan of zit de kans erin dat ze elkaar verwonden of zelfs doden?

Wat met de nakomelingen? Ik kan me inbeelden dat wanneer deze twee constant bij elkaar zitten, dat daar eitjes van komen... en van die eitjes dan weer vogeltjes. Wat moet er hiermee gebeuren? Hebben deze speciale zorgen nodig? Wanneer mogen ze het nest verlaten? Mogen we deze dan zomaar verkopen? Waar verkoop je deze best (eBay, dierenhandel, koopjeskrant, ...)?

Alvast bedankt!

Groetjes
Bericht Dinsdag 16 November 2010 1:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

even stap voor stap.
een pop zou best leuk kunnen zijn voor Oscar, maar je hebt geen garantie dat het meteen tussenhen klikt als je haar in zijn kooi erbij zet. beter om ze even in 2 kooien te houden odat ze elkaar door de tralies leren kennen.
mocht het uiteindelijk zo zijn dat ze elkaar heel leuk vinden en zelfs een gezin willen stichten, dan heb je een nest nodig.
komen daar kleintjes uit, dan voeden zij ze alleen op. daar hoef je niet bezorgd om te zijn. deze kleintjes kun je dan eventueel verkopen of weggeven of houden, dat ligt aan jezelf. er zijn dierenwinkels die ze van je overnemen of ruilen tegen voer. zo deed ik dat met mijn kietjes.
Bericht Dinsdag 16 November 2010 1:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by alexandraatje
even stap voor stap.
een pop zou best leuk kunnen zijn voor Oscar, maar je hebt geen garantie dat het meteen tussenhen klikt als je haar in zijn kooi erbij zet. beter om ze even in 2 kooien te houden odat ze elkaar door de tralies leren kennen.
mocht het uiteindelijk zo zijn dat ze elkaar heel leuk vinden en zelfs een gezin willen stichten, dan heb je een nest nodig.
komen daar kleintjes uit, dan voeden zij ze alleen op. daar hoef je niet bezorgd om te zijn. deze kleintjes kun je dan eventueel verkopen of weggeven of houden, dat ligt aan jezelf. er zijn dierenwinkels die ze van je overnemen of ruilen tegen voer. zo deed ik dat met mijn kietjes.

Thanks voor de snelle respons. Zit de mogelijkheid erin dat ze elkaar echt niet luchten? Of is het zo dat ze gewoon aan elkaar moeten wennen?

Momenteel krijgt Oscar zaden, honingstokken, trosgierst, witloof, wortel, appel en vijgen. Kunnen ze hiermee jongen opvoeden of moet er extra voer voorzien worden?

Wanneer mogen de jongen uit het nest genomen worden om dan verkocht/geruild te worden?
Bericht Dinsdag 16 November 2010 1:31 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik wil niet zeggen dat ze elkaar helemaal niet kunnen luchten of zien. waarschijnlijk moeten ze aan elkaar wennen en dat heeft even nodig. zeg een paar weekjes. dan kan je proberen hoe het is als ze samen zijn.
en als ze eenmaal jongen hebben, zal je moeten wachten met verkopen of weggeven tot ze helemaal alleen zelfstandig kunnen eten.
als extra voer kun je nog eivoer geven. dat houdt hen op krachten
Bericht Dinsdag 16 November 2010 2:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

En om de hoeveel tijd komen er dan jongen? (ongeveer)
Bericht Dinsdag 16 November 2010 3:01 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

als ze eenmaal beginnen met een nest dan kan het gebeuren dat ze meteen na het uitvliegen van de jongen weer verder gaan. maar als jij dat niet wilt, haal je het nest weg en dan kunnen ze niet broeden
Bericht Dinsdag 16 November 2010 3:07 pm
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

en dat nest, moet ik me daar iets speciaals bij voorstellen, of is dit gewoon zo'n vogelhuisje dat je een vogelspeciaalzaak kunt kopen? Hebben ze daar ook nog takjes/hooi voor nodig?

Wanneer ze dus niet beschikken over mogelijkheid tot het maken van een nest, dan gaan ze niet broeden, maar komen er wel eieren? Worden ze dan niet triest of gefrustreerd?
Bericht Dinsdag 16 November 2010 3:09 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

er bestaat zoiets als legnood. dan gaat de pop eitjes leggen. als ze geen nest heeft legt ze die op de bodem. als jij de eitjes gelijk weg haalt kan zemeer gaan leggen. maar laat je ze liggen dan kan ze ook stoppen met meer leggen.
een nest kun je bij de dierenwinkel halen. vraag even welke maat je nodig hebt vanwege de grootte van de vogels.
je kan in het nest wat zaagsel leggen en wat takjes in de kooi die ze dan kunnen gebruiken voor het nest. mijn valkjes gebruiken helemaal niks in het nest. ze plukken wat veertjes en dat is het. mijn roodrug gebruikt zaagsel.
Bericht Dinsdag 16 November 2010 3:14 pm
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

OK, ik denk dat ik genoeg weet. Eventjes met m'n vrouwtje bespreken wat we gaan doen.

Heel erg bedankt voor de uitleg!
Bericht Dinsdag 16 November 2010 3:28 pm
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

Dollie is in da house!

Ze is een heel nieuwsgierig beestje. En toonde meteen interesse in Oscar. Verder kan ik nog niet veel over haar vertellen, want momenteel is ze nog geen 24u bij ons. Smile

Heb haar wel reeds toevoegd bij m'n sectie mijn papegaai(en)/parkiet(en).
Bericht Maandag 22 November 2010 5:11 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

waaaah wat een leuke naam, Dollie. van harte zeg. geweldig.
ik wens je heel veel plezier met Dollie en Oscar. en nu maar hopen dat er ook gauw meer dingen gaan gebeuren. hahaha. Very Happy
Bericht Dinsdag 23 November 2010 7:43 am
anti-rsca
Eitje

Reageer met quote  

Enkele weken geleden hebben we een pop gekocht. We hebben haar Dollie gedoopt.

Jammergenoeg had Dollie blijkbaar last van wormpjes of iets anders, na een ontworming en antibioticakuur is ze aan de betere hand. De handelaar (ga hem niet bij naam noemen) was zelf verrast dat ze ziek was. Dit klopt volgens mij niet, maar na wat communicatie over en weer is alles in orde.

Dollie en Oscar zitten momenteel nog appart. Dollie is iets meer dan een jaar oud. We zijn volop naar een nieuwe kooi aan het kijken en deze maak een grote kans: http://www.raspetsupplies.nl/r.....-1397.html

Aangezien m'n vrouw meer thuis is dan ikzelf, had ik Dollie nog niet echt in actie gezien (vroeg weg, laat thuis), maar vandaag een dagje verlof en ze blijkt een heel levendig beestje te zijn. Ze tracht constant de aandacht van Oscar te trekken, terwijl Oscar zich wat verwaant gedraagd, maar na een paar minuut gaat hij toch overstag en doet hij mee met de gekte.

Anyway, binnen een goeie maand zou Dollie in het nieuwe hok gaan en een weekje later Oscar erbij. Hopelijk komt alles goed.
Bericht Maandag 20 December 2010 8:47 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

jeetje dat is niet best. gelukkig dat ze aan de betere hand is. zeker weten dat als ze eenmaal samen zitten dat de vonken er vanaf vliegen Very Happy
Bericht Dinsdag 21 December 2010 7:46 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 6:38 am
  Berichten van afgelopen: