|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
| Rui en plukken is er een verband?? |
|
|
Weet niet of die vraag al eens gesteld is, kon hem niet vinden.... daarom stel ik hem nog maar eens.
Ik zit ermee.. Roosje, Pracht Rosella (Pracht met recht ) is ZWAAR in de rui, net als alle gaaitjes op het moment trouwens. Zelfs Boomertje (nijntje) is volledig van slag door z'n rui!
Even klein "dossier": Roosje is vanaf ca. 17 weken jong inmiddels al ruim 3 1/2 jaar hier. Nooit iets aan de hand (kleine incidenten daargelaten), eigenwijze opdonder met zéér eigen Rosela karakter. Sinds 4 dagen!!!!!! is ze de rui zó zat dat ze echt alles aan het wegplukken is. Borstje is inmiddels volledig kaal (inclusief donsveertjes!!)
Ik heb me suf gepiekerd.... plukkende gaaitjes = ontevreden = onrust = stress = ???? weet ik veel..... maar er is, behalve de rui dan, helemaal NIETS veranderd.... géén stressvolle situatie, ze krijgt alle aandacht (zoals allemaal), iedere dag in de gootsteen haar favoriete bad! Normale voer + extra vitamientjes in fruit.... ik snap er niets van!
Wat doe ik verkeerd?? Maar, belangrijker nog: hoe kan ik haar helpen?? |
Zondag 25 Oktober 2009 1:22 am |
|
|
esjo
Moderator

Dat is inderdaad erg vreemd zeg
Misschien dat de lucht in huis te droog is dat Roosje last heeft van de huid met het doorkomen van de pennen? Dan is het zaak om te douchen met aloe vera en de luchtvochtigheid in huis omhoog brengen.
Dat is eigenlijk het enige wat in me opkomt.
Ze heeft geen last van mijten ofiets??? |
Zondag 25 Oktober 2009 9:48 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dit heb ik in elk geval ook nooit eerder gehoord. Lijkt me wel een beetje verdacht om eerlijk te zijn. Ik zou eigenlijk ff een bloedtestje laten doen, gewoon om eventuele medische oorzaken al uit te sluiten.
Zeker omdat het zo snel begonnen is en ze ook de donsjes en al eruit haalt. Vind het toch wat raar eigenlijk. |
Zondag 25 Oktober 2009 12:54 pm |
|
|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Daar zou iets in kunnen zitten Esjo, ook al heb ik de hele dag zo'n bio revitalisator (o.a. luchtbevochtiger) met lavendel olie (rustgevend )aanstaan...ik zal de bakjes aan de verwarming maar iedere dag controleren.
Ook al baddert Roosje iedere dag, de sproeibeurten met aloë zijn altijd goed natuurlijk en maken de lucht ook weer wat vochtiger!
Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen!! |
Zondag 25 Oktober 2009 12:56 pm |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
en ze heeft géén last van mijten of andere beestjes.... de nieuwe pennetjes die doorkomen lijken absoluut de schuldige!!
Veel aloë vera sproeien dus....
En je hebt gelijk Sarah, een bloedtestje kan ook geen kwaad....
alleen heb ik nog steeds geen goede va kunnen vinden in de buurt van dordrecht.... ik ga altijd naar Hedwig; nog tips op dat gebied?? Ik ken de lijst van VA's.... misschien is er inmiddels een nieuwe VA in de buurt?
Ga wel even snuffelen. |
Zondag 25 Oktober 2009 1:05 pm |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Morgen gaan we naar Dr. Bastiaansen.... al die tijd dichtbij en gewoon over het hoofd gezien !!
Stom stom stom dus!
Euhh.... krijg van dat ge'bang' wel een beetje hoofdpijn..... maar ... eigen schuld!! |
Dinsdag 27 Oktober 2009 2:19 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Niet te veel "bangen" met je hoofd hoor, je gaat morgen dus je maakt het hoe dan ook goed.
Veel succes in elk geval. |
Dinsdag 27 Oktober 2009 8:50 am |
|
|
esjo
Moderator

Succes!! Hopelijk kan hij een oorzaak vinden  |
Dinsdag 27 Oktober 2009 9:44 am |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
|
|
|
We zijn geweest, vanmiddag. Wàt een aardige, luisterende VA!
Roosje stapte zonder aarzeling op.... een pracht Rosella, bang voor handen..... opstappen!!!
We hebben jullie suggesties besproken, droge lucht (esjo) en bloedtest (Sarah) en Roosje is vervolgens uitgebreid onderzocht; veertje uitgetrokken.... ontlasting onder de microscoop!! Niets gevonden!
Wel kreeg ik het 'vriendelijke' verwijt m'n meisje té goed te verzorgen...... m.a.w. Roosje is niet alleen een popje maar ook een propje hahaha!
Toen begon ik te hoesten.... ik ben herstellende van griep; en die griep heb ik.... juist!! 7 à 8 dagen inmiddels!!
Toen was de oorzaak duidelijk voor Dr. Bastiaansen: Roosje, midden in een zware rui periode, was door MIJ aangestoken!!
Die droge lucht suggestie vond hij heel aannemelijk Esjo, en inderdaad is sproeien prima!!! We hebben een speciale spray voor Roosje meegekregen, mét aloë vera, maar ook een soort geneesmiddel voor de huid! Ook heb ik nog een kraagje meegenomen (dat wilde hij zelfs opsturen als ik nu twijfelde; wat een service!) maar goed... dat kraagje liever niet gebruiken, zei hij.... eerst maar sproeien als ze weer gaat plukken!
Dr. Bastiaansen heeft álle tijd voor ons genomen, geen enkel moment de indruk van haast! Geweldige VA!! Daar gaan we zeker weer naar toe!
(Daantje moet binnenkort gewiekt worden en een Amazone en wieken...... )
Roosje slaapt nu , uitgeput van alle indrukken, lekker 'besproeid' en geen enkel veertje meer "geplukt". |
Dinsdag 27 Oktober 2009 7:08 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Wat fijn dat het bezoek zo goed verlopen is.
Hoezo te goed verzorgen??? Kan dat ook nog?
Maar dat je dus je vogel kunt besmetten op moment dat ze minder weerstand hebben wist ik niet. Weer wat geleerd
Hoop dat het sprayen gaat helpen bij Roosje. Het zal in ieder geval de huid minder geirriteerd maken en minder gevoelig bij het doorkomen van de veren
Succes  |
Dinsdag 27 Oktober 2009 7:38 pm |
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Dat wist ik ook niet Esjo.... vandaar mijn topic vraag vermoed ik, ik kon maar geen oorzaak bedenken, nooit hieraan gedacht!
Onze gaaitjes schijnen reuze vatbaar te zijn op zwakke momenten; niet alleen voor besmetting door andere vogels maar juist ook door ons!
Bedankt voor je steun en support ... hadden we echt even nodig!! Ook Sarah natuurlijk bedankt!  |
Dinsdag 27 Oktober 2009 11:51 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hey hey,
Wat goed dat je naar die VA bent geweest, duidelijk een goede ervaring (zelf voor mij onbekend omdat het voor mij te ver is natuurlijk van hieruit (België) maar ben blij voor jullie
Zoooo, hier heb ik inderdaad ook echt weer wat bijgeleerd hoor. Goed dat je het ons zegt want het maakt mij ook weer alerter als ik wat verkouden ben of zo om toch te "proberen" de gaaitjes wat te beschermen voor mijn vieze beestjes
Hey, geen dank hoor, blij dat we er konden zijn voor jullie.
Dikke knuf voor de gaaitjes en Roosje heeft duidelijk goed geslapen lees ik. Dat sproeien heeft haar toch wel echt goed gedaan. Leuk is dat  |
Woensdag 28 Oktober 2009 8:52 am |
|
|
|
|
jamy_nl
Ervaren vlieger
Weet niet wat erger is..... de kwaal (het plukken) of Roosje moeten pakken!! We zijn weer terug bij AF (bang voor handen, bang voor mij, bang voor alles...) maar ik zet door!!
Nèt als alle gaaitjes is Roosje ook een 'poets'madammeke.... die spray is blijkbaar niet 'lekker' en moet dus verwijderd worden.... hardsnavelig welteverstaan!! Ze poetst en plukt meer dan ooit!! Ik kijk het nog één daagje aan... dan helaas toch dat kraagje maar vermoed ik!!
Ze zit nu op m'n schouder; ik stel haar gerust... zoveel ik kan ... ze wil alleen maar weg!!
Pfffff ik hoop dat we hier over een paar weekjes om kunnen lachen.... positieve 'vibraties', positief denken.... maar het kost nú even moeite hoor! |
Donderdag 29 Oktober 2009 1:41 am |
|
|
Sarah
Moderator

Owow, doet ze dit ook als je haar gewoon met water zou sproeien, zo poetsen daarna? |
Donderdag 29 Oktober 2009 8:36 am |
|
|
esjo
Moderator

Och jee - het middel lijkt zo inderdaad veel erger dan de kwaal
Als het niet anders kan dan inderdaad toch maar even een kraagje
Sterkte en succes met Roosje  |
Donderdag 29 Oktober 2009 9:42 am |
|
|
|