|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| Amazones in tuinwereld Wijchen |
|
|
Helaas vandaag een treurig (en zeer boos makend) verhaal van mijn kant.
Ik weet dat gaaien in tuincentra en winkels het niet best hebben, maar wat ik hier zag was echt verschrikkelijk....
Vandaag was ik even bij de Tuinwereld in Wijchen en wat ik daar zag, ik kon echt mijn ogen niet geloven.
Er zaten daar 3 amazones, alle drie in een aparte kooi (wel vrij ruim) met 1 speeltje. Hun voeding bestond uit zaad met veel zonnebloempitten en pellets (als dat officiele pellets waren tenminste) in vormpjes met kleuren als knal geel, groen, rood, enz. Leken meer brokken voor een kat of zo. Maar goed, misschien zijn het wel echte pellets, maar ken ik ze niet.
In het midden zat een amazone die geen staart meer had, oogjes stonden dof, rug en vleugels leek hij ook al aan te plukken. Hij zat stil op zijn stok en trilde af en toe een beetje. Mijn hart brak toen ik hem zag...
We zijn op een man van Tuinwereld afgestapt en vroegen hem hoe oud de amazones waren. Ze waren in februari 2008 geboren en in september 2008 bij hun in de winkel gekomen. Ze stonden er voor de verkoop en moesten 900 euro per stuk opbrengen. Man was best positief en aardig nog.
Ik zei dat ik vond dat ze er erg slecht bij zaten. Ineens sloeg de man om in minder aardig: "Hoezo dan?". Dus ik gaf aan dat ze veel te weinig speeltjes hadden, op een verkeerde plek stonden met verkeerde voeding. En dat de middelste zich al flink geplukt had. "Nou, dat was helemaal niet waar, die zat gewoon in de rui en ze zaten er best goed bij. Hij had zelf ook papegaaien dus hij kon het weten!"
Hij wist me te vertellen dat zonnebloempitten sowieso heel slecht voor gaaien waren, welke soort dan ook (waarom deze het dan wel in overvloed kregen, weet ik ook niet).
Hij was zeer verbaasd dat ik vond dat er veel te weinig speeltjes waren in de kooi. Wel beloofde hij dat hij er meteen wat aan zou doen.
Zeer binnenkort ga ik dus weer kijken of de situatie verbeterd is voor de arme drommels. Niet dat het daarmee echt goed voor ze is, maar of hij zich in ieder geval aan zijn woord houdt.
Verder wil ik gaan onderzoeken wat ik hiermee kan doen. Als ze zo blijven zitten (en verkocht worden ze echt niet voor 900 euro en dan zo'n uiterlijk in een tuincentrum) dan wordt dat hun dood, zeker van die middelste die er al zo slecht bij zat. |
Donderdag 13 Augustus 2009 4:41 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik vind dat je duidelijke actie onderneemt en ik vind dat je dat goed doet. Je laat je niet afschepen door een man die eerst vriendelijk lijkt omdat hij denkt te verkopen maar als hij op de vingers wordt getikt omdraait in een niet zo'n vriendelijke persoon. Het is duidelijk dat hij er niet zoveel van kent als hij beweerde maar dat je het niet zomaar laat gebeuren , respect, die dieren hebben het niet voor het kiezen. Arme schatjes |
Donderdag 13 Augustus 2009 8:25 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Die pellets kunnen wel 'officieel' zijn; klinkt een beetje als Kaytee... (zou zowiezo niet mijn keuze zijn, maar dat terzijde).
Ik denk dat ik hen binnenkort ook even een bezoekje breng; wie weet komt de boodschap wat beter door als meer mensen hen gaan bombarderen met commentaar en bemoeienis omwille van de vogels...? |
Donderdag 13 Augustus 2009 10:26 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Shi? Neem je ff een bandopnemertje mee? Ik wil die man zijn reactie wel horen als je hem gaat bestoken met je raad. , Volgens mij is hij het ineens moe dat het dan al de 2de is die hem komt zeggen dat hij het niet goed doet, hihihi. |
Vrijdag 14 Augustus 2009 7:26 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Die pellets kunnen wel 'officieel' zijn; klinkt een beetje als Kaytee... (zou zowiezo niet mijn keuze zijn, maar dat terzijde).
Ik denk dat ik hen binnenkort ook even een bezoekje breng; wie weet komt de boodschap wat beter door als meer mensen hen gaan bombarderen met commentaar en bemoeienis omwille van de vogels...?
Lijkt me een goed plan, Shi! Voor jou is het inderdaad ook erg dichtbij.
Ben benieuwd naar zijn reactie.....
Maar even voor mij ook om te leren...: een papegaai kan toch niet door de rui zijn hele staart verliezen? |
Vrijdag 14 Augustus 2009 9:27 am |
|
|
esjo
Moderator

Helaas komen dit soort taferelen steeds meer voor. Waar mensen vroeger een parkietje namen wil de consument steeds meer. Alleen niet voor € 900,00. Ze zien de papegaaien bij zo'n soort winkel en zoeken dan verdere naar een goedkopere versie.
Triest  |
Vrijdag 14 Augustus 2009 9:39 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Van mij krijgt hij dan ook nog eens een volle portie, Sarah, want je weet hoe gepassioneerd ik ben als het op papegaaien aankomt.
quote:
Originally posted by Egwene
Maar even voor mij ook om te leren...: een papegaai kan toch niet door de rui zijn hele staart verliezen?
Juist; dat klopt helemaal. Ze ruien zodanig dat ze nog volledig kunnen functioneren, want in het wild geldt een papegaai die niet (goed) kan vliegen = een dode papegaai. Meestal toch. Alleen al daarom kunnen ze absoluut niet in een keer heel hun staart kwijraken, en vallen er maar een paar vleugelpennen tegelijkertijd uit.
Misschien morgen; kijken hoe het uitkomt... |
Vrijdag 14 Augustus 2009 3:50 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
O dat zou mooi zijn als je dat lukt morgen. Als het niet lukt, komt nog wel dan hoor!
Maar ik ben wel benieuwd naar of er inderdaad al iets meer speeltjes hangen in de kooi...en hoe die man reageert als je hem aanspreekt... |
Vrijdag 14 Augustus 2009 7:10 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Helaas (met dit weer voet buitenshuis zetten, laat staan op de fiets = een collaps in huize Shi, dus ik ga mooi een andere keer, als het buiten geen 30 graden en luchtvochtigheid 65% is ) |
Zaterdag 15 Augustus 2009 10:31 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 9:06 am
|
|
|
|
|
|