Ik kocht bij Polderman in Scherpenisse-Zeeland een koppel Goudvoorhoofdaratinga's, Aratinga aurea.
Toen ik bij hem was om naar de vogels te kijken, vertelde hij mij dat de man de pop op de kop had gepoept. Dat was de reden voor de witte klodder op de kop. Nu zaten de vogels in een heel klein kooitje en dat klonk wel aannemelijk. Verder zagen de vogels er goed uit. Nu had ik toch al een afspraak bij dierenarts Feld voor een aankoopcontrole, dus ik heb dat verhaal voor waar aangenomen met in mijn achterhoofd dat de dierenarts het wel even zou verwijderen.
Eenmaal bij de dierenarts bleek dat het niet om een klodder poep ging maar om een prop schimmel die dwars door de schedel van de vogel had heengevreten. Toen de dierenarts er wat aan peuterde begon het te bloeden. Zo erg dat het alleen gestelpt kon worden door middel van dichtbranden. Dat heeft de vogel niet overleefd. Ik ben dus niet eens thuis geweest met de vogels.
Toen ik Polderman belde met dit verhaal kreeg ik als antwoord dat 'het levende have was en dat daar altijd risico's aan zaten'. Hij was ook niet gelijk bereid om mij mijn geld terug te geven.Hij wilde eerst wel een rapport van de dierenarts zien.
Dat heeft hij ook gekregen, daar stond ook in dat de schimmel niet in een paar dagen kon zijn onstaan, maar dat dat een kwestie is van een paar maanden. Verwaarloosd dus. Na enkele telefoontjes en mailtjes was hij dan bereid de helft van de prijs terug te betalen. De helft van de prijs van de pop, dus een kwart van de totale prijs. Het kost mij meer aan benzine, dus ben ik daar uiteindelijk mee accoord gegaan.Was een hele trieste ervaring. Gelukkig ging het niet om al te veel geld, maar eigenlijk is elke euro die zo'n eikel verdient teveel.
Het is een klein wereldje en gezichten vergeet ik nooit.
Toen op zoek naar een nieuwe pop. Ik heb na enkele maanden een pop kunnen kopen bij Caleno. Die was niet goedkoop maar wel gezond. En het klikte ook meteen tussen die twee.
Polderman heeft mij bewust een zieke vogel verkocht. Die prop schimmel was zo groot dat dat niet te negeren was.