|
|
|
Sue
Moderator

|
| Rentenaar |
|
|
In juli 2002 hebben we een Grijze Roodstaart gekocht bij Rentenaar in Koog aan de Zaan. Hij (of zij, dat weet ik niet, maar voor het gemak houden we maar 'hij' aan) was 5 maanden oud en kreeg de naam Henkie. Elke dag een paar keer met de hand in de kooi om hem tam te krijgen (paar keer FLINK gebeten), maar er was geen land mee te bezeilen. Zodra ik maar in de buurt van de kooi kwam, ging hij onder in de kooi zitten krijsen en grommen en daar bleef hij tot ik weer met mijn hand uit de kooi ging.
Na drie weken was er nog geen enkele verandering opgetreden, dus ik Cees (Rentenaar) opgebeld. Wat te doen ? Ik kon hem omruilen voor een andere Grijze van ook 5 maand oud, maar ook voor eentje van 7 weken (met bijbetaling, uiteraard). Overleggen met de vrouw en besloten om het maar te doen. Wij meteen 's middags in de auto naar Koog aan de Zaan. We wonen zelf in de uiterste Oosthoek van de Achterhoek (Oost-Gelderland). Hij had een nestje met 3 jongen. Eentje uitgezocht en Cees heeft ons nog voorgedaan hoe je hem met de hand zijn pap moet voeren. Was geweldig om te zien. Dat mochten wij dus straks zelf doen. Ja, het leven kan mooi zijn ... Hij begon al te roepen als hij ons de pap hoorde klaarmaken en vrat of hij er geen genoeg van kon krijgen. Deze tweede papegaai kreeg ook de naam Henkie.
Henkie 'deed' het goed en na een paar maand zijn we zelfs nog teruggegaan naar Rentenaar om hem te laten kortwieken. We dachten, dan kan hij hem ook nog een keer zien. Ja, hoe stom en naief kan een mens zijn, maar dat is allemaal gel*l achteraf.
Een paar weken later belde mijn broer op om te vragen hoe het met Henkie ging. Nou, het ging geweldig. Hij had namelijk in de Actueel een artikel gelezen over papegaaien en PBFD en het bijbehorende leed voor de eigenaren. In dat artikel werd ook gepraat over een dierenspeciaalzaak in Koog aan de Zaan. Nou, dat zet je wel aan het denken, maar omdat het zo goed ging met Henkie en ik nog nooit gehoord had van PBFD; dacht ik, 'dat zal mij wel niet overkomen'.
Maar je raad het al ... Een paar weken later kreeg Henkie last van zijn linker pootje. Hij gebruikte hem steeds minder. In het slimste geval, als hij van de drinkbak naar zijn voerbak wilde, hield hij zich met zijn snavel vast aan de tralies en trok hij zich min of meer voort. Een paar dagen aangezien, maar het werd niet beter. Rentenaar gebeld ...
"Hmmm, vreemd, nee, nooit van gehoord" ...
Maar hij kon me wel twee adressen van dierenartsen geven. Een in Amsterdam en een in Meppel (Dhr. Hooimeijer). Van de laatste dacht ik, dat is de dichtst bijzijnde, dus maar even bellen. Verhaal uitgelegd.
"Het is toch beter dat U even langskomt", aldus de assistente.
Vrije dag regelen, oppas voor de kids. Daar gekomen, nog maar 2 of drie minuten binnen, vertelde de heer Hooimeijer :
"Als je meteen na de aankoop hier was gekomen, had ik gezegd, breng die vogel maar weer terug."
HUH, SLIK, hoezo dat ????
Hij zag de lichte, dunne strepen over de veren (teken van ondervoeding, had de eerste papegaai ook), rode veren op willekeurige plekken uit het verendek groeien (symptoom van PBFD). Toen werd ons de betekenis, en het zeer waarschijnlijke gevolg daarvan uitgelegd ... 'SLIK'.
Henkie kreeg toen 2 of 3 injecties, medicijnen, en speciaal voer uit Amerika mee. Een bloedonderzoek werd opgestuurd naar Engeland. De rekening loog er niet om (200 Euro), maar ja, je bent gek met papegaaien of je bent het niet ... Na ruim 2 weken wachten op de uitslag, bleek dat er in Engeland iets fout was gegaan. Dus wij weer naar Meppel voor een nieuw bloedonderzoek. Een week later de uitslag. Negatief !!! Maar daar moesten we ons maar niet teveel op verheugen, want het kon nog wel eens zijn dat hij na een huidonderzoek positief werd bevonden. Andersom kwam ook voor. Bloedonderzoek - positief, huidonderzoek - negatief. We zouden over drie maand nog maar een keer langskomen voor een huidonderzoek.
Maar het ging langzaam aan iets beter met Henkie en af en toe had hij een week of zo dat hij zijn linkerpootje wel gebruikte, maar daarna weer wekenlang niet. Maar verder ging het goed. Dus we besloten om het vervolgonderzoek bij Dhr. Hooimeijer nog maar even uit te stellen. Henkie begon allerlei geluiden na te doen, fluiten in alle toonaarden. Als ik 's morgens beneden kwam of thuis kwam van het werk, werd ik door hem begroet. En steevast elke dag tijdens Sesamstraat had hij zijn periode dat hij zich even wilde laten horen, zodat van Sesamstraat weinig meer te volgen was. In de zomervakantie mee geweest naar de camping, lekker elke dag buiten. Af en toe op de hand meenemen het bos in de hond uitlaten. Fantastische tijd.
Ongeveer 4 weken geleden had hij weer een periode dat hij zijn linkerpootje weer normaal gebruikte, maar hij werd wel stiller. Dat duurde ongeveer een week en toen merkte ik dat hij magerder begon te worden. Hij at ook heel weinig. Dat mager worden ging zo snel dat na een paar dagen zijn borstbeen al bijna als een mes aanvoelde. De laatste 3 dagen zat hij erg veel onder in de kooi.
Op 17 November jl. had ik late dienst en iets voor achten belde mijn vrouw op dat ze dacht dat Henkie dood onderin zijn kooi lag. Ik als een gek naar huis gefietst. Ondertussen bleek dat hij nog niet dood was en mijn vrouw heeft hem uit zijn kooi gehaald en op de arm genomen. Nog een paar slokjes gedronken, maar toen is hij overleden. Een paar minuten later kwam ik thuis en trof ik mijn vrouw en zoon jankend op de bank aan. Volgens mij heeft het wel zo'n 10 minuten geduurd voor ik hem eindelijk durfde over te nemen van mijn vrouw.
De rest van de avond alleen maar op de bank gezeten met Henkie in mijn armen. Jankend als een klein kind.
De volgende dag heb ik Henkie achter het huis begraven ... DRAMA ...
Zijn kooi staat nu nog steeds in de kamer, kan hem nog niet opruimen ...
Aan de ene kant denk ik, ik wil snel een papegaai weer hebben. Maar als ik verstandig nadenk wil ik dat voorlopig nog helemaal niet. En eigenlijk heb ik wel zin om Cees op te bellen en hem helemaal verrot te schelden, maar wat schiet ik er mee op ... ???
Het is misschien een beetje een lang verhaal geworden, maar dat moeten jullie me maar vergeven. Ik ben weer een beetje van mijn frustraties kwijt. Ik voel me gewoon vreselijk genaaid door Rentenaar.
Bron: Parrotfriends |
Zondag 2 Juli 2006 4:00 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Sue,ik vind het aardig dat je deze verhalen hier op het forum zet.
Ik ben het er ook mee eens dat we elkaar kunnen waarschuwen!!
Ondanks dat het een moeilijke kwestie blijft,is het dan niet aan ons papegaaienliefhebbers gelegen om hier iets tegen proberen te doen????
Wij lezen deze verhalen,maar helaas niet de mensen die voor de eerste keer(op een paar na) een papaegaai aanschaffen |
Zondag 2 Juli 2006 11:26 pm |
|
|
Marjet
Ervaren vlieger
|
Wat een triest verhaal... |
Maandag 3 Juli 2006 7:46 am |
|
|
|
|
Marjet
Ervaren vlieger
|
Shit, verkeerde icoontje..., kan een modje dat berichtje ff wissen a.u.b.?
Wat een triest verhaal...  |
Maandag 3 Juli 2006 7:47 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Ja triest hoor ik heb haar ooit op een ander forum gezien en ik vind t persoonlijk ook wel jammer dat zij hun timneh nooit tam hebben gemaakt.
Jip? wat zou je eraan willen doen? Er zijn wel pogingen door liefhebbers gedaan, maar je kunt niets anders doen dan verhalen op internet zetten en waarschuwen. Gelukkig lees ik ook regelmatig dat mensen door deze verhalen een kweker zoeken en niet naar die winkels gaan  |
Maandag 3 Juli 2006 9:49 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Owh foutje...
quote:
Ja triest hoor ik heb haar ooit op een ander forum gezien en ik vind t persoonlijk ook wel jammer dat zij hun timneh nooit tam hebben gemaakt.
Dit was een reactie op Dennis en die timneh Staat nu dus in t verkeerde topic
Dit verhaal is echt zooo sneu Vreselijk voor die mensen  |
Maandag 3 Juli 2006 9:54 am |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
quote:
Originally posted by Tommy
Jip? wat zou je eraan willen doen? Er zijn wel pogingen door liefhebbers gedaan, maar je kunt niets anders doen dan verhalen op internet zetten en waarschuwen. Gelukkig lees ik ook regelmatig dat mensen door deze verhalen een kweker zoeken en niet naar die winkels gaan
Ik weet het Tommy!!
Ben er ook blij mee dat we elkaar via internet kunnen waarschuwen,alleen jammer dat niet iedereen alles leest!!
Ik ben gewoon te veel dierenliefhebber!!
Kan er echt slecht tegen hoe sommige mensen,dieren behandelen en verhandelen.
Ik denk dat ik gewoon eens een keer een gesprek aan ga met de dierenbescherming,mss dat zij me kunnen overtuigen dat ik te zwart denk!!
Toch blijf ik er mijn hoop ophouden dat er ooit iets gedaan wordt tegen dit!! |
Maandag 3 Juli 2006 10:11 am |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Marjet
Shit, verkeerde icoontje..., kan een modje dat berichtje ff wissen a.u.b.?
Wat een triest verhaal...
Het icoontje is gewist hoor, Marjet.. |
Maandag 3 Juli 2006 11:02 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Als we maar een klein percentage bereiken vind ik al dat we tevreden mogen zijn. Iedere persoon is meegenomen!
Ik denk dat er, zo lang er geld aan te verdienen is, dit soort praktijken zullen blijven bestaan. |
Maandag 3 Juli 2006 11:04 am |
|
|
|
|
Marjet
Ervaren vlieger
|
Vrees dat je daar gelijk in hebt Sue. Wat zei Patricia ook weer een poosje terug: geld doet de duivel dansen... |
Maandag 3 Juli 2006 11:23 am |
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
|
|
|
ooog fluff wat erg!!! ik lees ut nu pas sorry!!!
kreeg er een brok van in mn keel en tranen in mn oogen
maar ik heb coco ook bij rentenaar gekocht ook bij ene cees..
en ik weet ook wel dat ik bij de benen ben genomen..
want we stonden ervoor en had toch een aantal vragen!!
coco was geen eigen kweek maar van een vriend van hem..coco was een half jaar zei hij en was heel erg mensen schuw! en schreeuwde als een gek.. dat schreeuwen heeft ook zeker een maand of 3 geduurd..
ij zei dat ik coco wel met een maand tam had en dattie met 3 maand wel kon praten.. jaja niet dus
coco praate pas met ruim een half jaar en handtam ook
toen begon ik over de ring om zun poot.. ik zeg word die niet te krap ? (ja sorry ik had er geen verstand van).
ja zegt hij ik kan hem er ook af halen ??? ja.. wat zeg je dan.. ja doe dat dan maar..
toen ermee na de dierarts geweest.. die zei wel coco ziet er heel goed uit! en hel levendig maar ja toen het verhaal om die voet ring...
ik denk weetje wat ik doe ? ik bel cees op of hij die ring nog heeft!
maar nee hoor hij zegt die heb ik weggegooid... ik zo maar je vriend heeft coco toch gekweekt ? kan hij daar niet achter komen ? nee natuuuuurlijk niet dat kon niet. want mn dierenarts zei dat coco sowizo al een jaar was.
ik was zo kwaad! dat ik tegen hem zei jij moet toch weten als dieren winkel die papegaaien verkoopt dat ze die ring om moeten houden ? toen gooide hij de hoorn erop...
nou aan mij verdient die hufter helemaal niks meer!
jah sorry mijn verhaal floepte er zo ffe uit hier  |
Zaterdag 8 Juli 2006 9:08 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje wat een verhaal Ilona!
Ik heb dit verhaal trouwens van i-net.. Ik heb het zelf niet meegemaakt hoor.. |
Zaterdag 8 Juli 2006 9:21 am |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
quote:
Originally posted by ilona_21
jah sorry mijn verhaal floepte er zo ffe uit hier
Dat mag hier toch,Ilona.
Dit is een van de weinige manieren waardoor we gewaarschuwd kunnen worden. |
Zaterdag 8 Juli 2006 9:22 am |
|
|
ilona_21
Ervaren vlieger
jah dat is ook weer waaar  |
Zaterdag 8 Juli 2006 9:40 am |
|
|
Bogucci
Vlieger
|
|
|
|
Ik vind het heel goed dat men wordt gewaarschuwd voor wanpraktijken, dit voorkomt enorm veel ellende.
Mijn valkje komt ook uit een dierenspeciaalzaak, waar ik nu niet meer kom. Doodgewoon omdat ik nu al 2 keer met een krop in mijn keel naar buiten ben gegaan. Eerste keer zat er een kromsnavel met een veel te lange bovensnavel en toen ik er iemand op attendeerde kreeg ik te horen: Durf ik niet te knippen, dat moet de baas maar doen". Onlangs was ik er weer en ik sufferd loop door naar de vogelafdeling waar op dat moment 3 amazones en een grijsje zaten. Een amazone en het grijsje zaten in redelijke kooien, voorzien van speelgoed, maar de andere amazones, zaten in vrij kleine kooien zonder enig speeltje en toen ik vroeg of het logeetjes waren kreeg ik te horen dat ze voor de verkoop zijn. Beide amazones zaten tegen de tralies en lieten flink van zich horen, nogal logisch, de dieren verveelden zich. Dom van de eigenaar want een tevreden kromsnavel zal veel eerder worden verkocht dan een krijsende. Voor mij was het in ieder geval de laatste keer, ik ga er niet meer naar binnen. |
Zaterdag 8 Juli 2006 12:41 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 10:06 am
|
|
|
|
|