caique gewicht

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Caique forum, zwartkop caiques en witbuik caiques

Auteur Onderwerp
richardvandijk
Eitje

caique gewicht  Reageer met quote  

Hallo iedereen,

wij zijn sinds een antal weken in het bezit van een witbuik caique, hij is inmiddels een week of 15 en eet nu helemaal zelfstandig.
Ik geef hem pallets van scenic welke ik nog wel eest nat maak met warm water, zodat het wat makkelijker is voor hem. Fruit en groente ontbreken ook niet.

Ik ben erg benieuwt naar wat het gewicht van een relatief jonge caique zou horen te zijn. Hij is iets afgevallen toen hij bij de kweker vandan kwam, maar inmiddels valt hij niet meer af. Je voelt zijn borstbeen wel redelijk goed. Het gewicht is nu 130/135 gram.

Wat zou eventueel een aanvulling kunnen zijn waar ook wat vetten inzitten?
Palmnoten hebben we al in huis, maar ik zou graag nog een alternatief willen hebben.

Verder is de caique erg tam en bewegelijk en heeft hij genoeg energie. Zijn poep is ook zoals het hoort.

Alvast bedankt voor de reactis.

Mvg Richard van Dijk
Bericht Maandag 19 December 2011 3:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Een gaai die zelfstandig wordt gaat over het algemeen wat afvallen, als ze leren vliegen en zo is dat iets waar je kan vanuit gaan. Een ideaal gewicht kan ik er niet op kleven, scheelt bij elke gaai weer. Zo heb ik een bonte boer van 133 gr maar iemand anders kan er eentje hebben van 150 gram of misschien nog zwaarder, andere weer lichter. Peacanoten, amandelnoten, cashewnoten, dit zijn ook noten die je in de voeding kan verwerken. Maar, natuurlijk alles met mate maar zolang je ziet dat hij goed eet en de poepjes goed zijn en hij goed levendig is moet je je geen zorgen maken hoor.
Bericht Dinsdag 20 December 2011 7:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pj1978
Net uit het ei

Reageer met quote  

Als ze zelfstandig gaan eten vallen ze wel vaker eerst een beetje af.
Is ook wel logisch op zich, aangezien ze dan veel actiever zijn als daarvoor.

Er is volgens mij ook geen ideaal gewicht hoor, de ene vogel is gewoon forser gebouwd als de andere, net als bij mensen eigenlijk.
Ik had een bonte boer van 170 - 180 gram, dr. Bastiaanse zei toen ik een keer vroeg of dat niet heel zwaar was voor een bb, dat hij ze niet vaak tegenkomt met dat gewicht, maar dat Maikel ook een grote bb was en ik me daar geen zorgen om hoefde te maken.
Bericht Dinsdag 20 December 2011 10:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
richardvandijk
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor de antwoorden.
hij begint behoorlijk te vliegen, dus dit zal het ook wel verklaren. Zelfstandig is hij nu al wel een paar weken. Eten doet hij gewoon goed.
Hij is wel goed in verspillen. Een bakje met 15 pallets kan in 10 minuten op zijn maar dan liggen er wel 7 op de grond omdat hij ze nog lastig vast vind houden.

Weten jullie misschien wanneer een caique is volgroeid qua bouw, dus lengte e.d?

Amandelnoten en cashewnoten, zijn dit gewoon die uit de winkel en dan heel af en toe een nootje geven? Zou ik ook af en toe een paar zonnebloempitten kunnen geven?

Mvg Richard
Bericht Dinsdag 20 December 2011 11:58 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik kan je niet zoveel zeggen over de grote van je gaaitje, al vermoed ik zelf voor zover ik me de caique die ik laatst zag zowat de grote heeft van een bonte boer, misschien een tikje groter maar in die lengte ligt het zowat.

Hier krijgen ze harrisons pellets, vierkante blokjes en hier vinden ze het knikkers Stom! Stom! en aangezien die al niet goedkoop zijn was ik daar niet zo happy om. Nu maal ik elke dag hun pellets, ik maal er per gaai 1 nootje onder (de ene dag een cashewnoot, dan weer eens een peacanoot, ...) zo hebben ze elke dag weer iets lekkers onder hun pellets en door het malen zit het overal onder dus gaan ze beter eten, hier dan toch. Deze noten haal ik bij ons gewoon bij de delhaize. (opletten dat je de natuurnoten neemt, andere zijn vaak gezouten en dat is niet goed voor ze)

zonnebloempitten kan je eens geven als snoepje, beloning maar niet in overdrijven want zijn heel vet, misschien afwisselen met een pijnboompitje.
Bericht Dinsdag 20 December 2011 12:04 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
richardvandijk
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor de tip.
Ik heb de pallets verkruimeld en gemixt met een theelepel eivoer. Eivoer vind hij namelijk erg lekker. Zal ook wat noten halen en af en toe ook wat palmolie erbij mixen.

Gr Richard
Bericht Dinsdag 20 December 2011 1:05 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 2:40 pm
  Berichten van afgelopen: