De advertentie van de Huisdiersuper

hoe om te gaan met m'n net zelfstandig-etende baby caique

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Caique forum, zwartkop caiques en witbuik caiques

Auteur Onderwerp
Pombootje
Eitje

hoe om te gaan met m'n net zelfstandig-etende baby caique  Reageer met quote  

Beste mensen,

A.s. zaterdag ga ik mijn baby caique halen bij de kweker. Ik ben er best zenuwachtig om. Ik krijg een hoop vragen in m'n hoofd over hoe je nou precies met zo'n babytje moet omgaan voor wat betreft de overgang (van kweker naar ons huis), wat te doen (en wat vooral niet doen) om het vogeltje te verzorgen, welke voeding en volgens welke frequentie, meteen in een kooi of eerst laten wennen in een wat kleinere ruimte (bijv vervoersmande?)....

Graag zou ik van de mensen die al een caique hebben wat tips en adviezen willen ontvangen.

Alvast super bedankt voor alle reacties!

Groetjes,

Lizbeth
Bericht Donderdag 6 September 2007 2:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: hoe om te gaan met m'n net zelfstandig-etende baby caiqu  Reageer met quote  

Hoi Pombootje, wat leuk dat je zaterdag je baby'tje gaat halen. Ik heb dan wel geen caique, maar kan misschien wel wat vragen voor je beantwoorden.
Hoe oud is je vogeltje nu? Dat is wel belangrijk om enkele vragen te beantwoorden. Een vogeltje van 16 weken behandel je anders dan een vogeltje van 5 weken.
Bericht Donderdag 6 September 2007 10:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Pombootje
Eitje

Reageer met quote  

Hi Sue!

Fijn dat je het even vraagt. Alle tips zijn welkom! De caique is eind juni geboren en is dus nu ongeveer 10 weken oud.

Ik zie je reactie (en die van anderen) tegemoet!
Smile
Bericht Donderdag 6 September 2007 11:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

10 weken oud.. Hij is dan nog net niet zelfstandig, toch? (Ik heb geen ervaring met caiques, dat kan je wel zien. Laughing )
Ik zou vanaf het begin af aan vrij consequent zijn. Met baby'tjes kan je snel té tolerant zijn.. (Het zijn natuurlijk wel baby's maar een beetje consequent zijn loont later alleen maar)
Mocht hij al zelfstandig zijn dan kan je óf pellets geven, óf zaad. Of een mengeling. Je moet hiernaast wel wat groente voeren, maar houdt hierbij wel rekening met de grootte van de vogel. (Klein vogeltje --> klein maagje --> klein beetje!) Klinkt grappig maar heel veel mensen geven nog een heel groot stuk appel aan een grasparkietje. (die dan zo groot is als het parkietje zelf) Kies wat groente betreft voor groenten als: broccoli, wortel, etc. Je kan ook kleine stukjes fruit geven.. Wink

Als de vogel op stok kan zitten dan kan hij meteen in de kooi. Is 'ie nog wat onhandig dan kan je eerst stokken heel laag in de kooi plaatsen zodat hij niet zo hard valt. Wink Sommige mensen leggen doeken onderin de kooi zodat de vogeltjes niet zo hard vallen.
Bericht Vrijdag 7 September 2007 11:54 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hé Pombootje. Hebben je je caique al in huis. Hoe gaat het? Very Happy
Bericht Zondag 9 September 2007 2:30 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: hoe om te gaan met m'n net zelfstandig-etende baby caiqu  Reageer met quote  

Hoi Pombootje, gefeliciteerd met je caique! (Hij is thuis neem ik aan)
Hoe gaat het?
Bericht Maandag 10 September 2007 8:47 am
joke
Vlieger

Reageer met quote  

Caiques zijn vrij traag in het zelfstandig worden, meestal pas zo rond de 14 a 15 weken, je heb er wel snelle bij die het met 12/13 weken redden al maar het is maar net hoe die groot gebracht is. Ik ben ook benieuwd of die er al is Very Happy
Bericht Dinsdag 11 September 2007 11:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Jeetje, dat zijn late kippetjes. Klopt het dat ze ook zo bléren? Dat werd mij toen verteld in een winkel. Die zei: Nooit meer, die caiques, wat kunnen die bléren als ze zelfstandig worden.
Bericht Dinsdag 11 September 2007 7:47 pm
joke
Vlieger

Reageer met quote  

Sommige wel, de ene gilt als een speenvarken de ander mekkerd wat, luna was niet zo hevig daarin , maar ik heb bij de kweker toen een witbuikje gezien die hoorde je buiten al daar, die was echt extreem, en nooit genoeg had die, zijn krop hing na het voeren zowat op de grond Very Happy , maar hij zei zelf al die is niet geschikt voor de huiskamer en ging de volliere in Wink
Bericht Woensdag 12 September 2007 9:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Hahaha dat witbuikje! Waarom was die niet geschikt voor de huiskamer? Omdat hij zo om eten zeurde? Dat gaat toch over?
Bericht Woensdag 12 September 2007 4:23 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik denk dat Joke bedoeld om het gillen Sue Wink maar om ff aan de vraag van Pombootje te voldoen Smile
Charu was wel een hele snelle caique dus en nog met veel dingen Rolling Eyes Laughing maar zij was zeker ook rond de 10e week al zelfstandig.
Het schijnt er ook mee te maken of de jongen de eerste weken gevoed worden door de ouders en de laatste paar weken handopfok erbij of gelijk al van het begin af aan groot gebracht door alleen handopfok.
De laatsten zijn idd langzamer zelfstandiger Wink dat hoor en lees je regelmatig.
Charu is de eerste 6 weken door haar ouders gevoed en daarna met handopfok.

Pombootje hoe gaat het met je kleine caique??
Bericht Woensdag 12 September 2007 4:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Ja, maar hij gilde toch om eten? Smile Ik neem aan dat dat overgaat.. (Tenminste, dat hoop ik wel!)

Trouwens, een interessante stelling, Wil.. Ben benieuwd of dat echt zoveel uitmaakt en hoe dat met Luna zit.
Bericht Woensdag 12 September 2007 5:19 pm
Wil
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Ja, maar hij gilde toch om eten? Smile Ik neem aan dat dat overgaat.. (Tenminste, dat hoop ik wel!)

Trouwens, een interessante stelling, Wil.. Ben benieuwd of dat echt zoveel uitmaakt en hoe dat met Luna zit.

Dat klopt ook wel Sue maar denk dat die kweker mss bedoelde dat als een kuiken zo hard en continu door gilt om eten het niet te doen is om in een huiskamer te zetten? De nw eigenaars al binnen een week 'gek' zijn?? Wink Mss door vorige ervaringen met zulke kuikens?? Question
Ik roep ook maar wat maar kan me er wel iets bij voorstellen Twisted Evil

En wat de stelling betreft daar bedoelde ik mee dat kuikens die vanaf het begin de mens kennen en zien als de 'pap fabriek' ook langer om pap blijven vragen en wat langzamer vast voedsel accepteren, wat natuurlijk niet weg neemt dat daar ook snelle jelle's bij zullen zitten.
Van de caiques eigenaars die ik weleens sprak en nu nog spreek merk je bij sommigen ook wel het verschil dat de caiques die vanaf hun geboorte met handopfok groot zijn gebracht wat rustiger zijn als de caiques die eerst door de ouders zijn gevoed.
Die laatsten zijn over het algemeen veel drukker...vraag Joke maar.
Ik ken Joke wel en de verhalen van Luna ook wel Wink
Bericht Woensdag 12 September 2007 7:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
joke
Vlieger

Reageer met quote  

Ja sue je kon duidelijk zien dat die witbuik niet spoorde hoor, honger kon hij niet hebben maar zelfs als er na het voeren de kuikens bij elkaar in de kooi werden gezet hoorde je hem er boven uit, en niet zo zachtjes ook, wilde veel aandacht, en caiques als ze de macht hebben om de boel te manipuleren dan is het hek van de dam, dat red je niet meer dan, heb wel eens gelezen dat ze de grootste honden nog de baas zijn, merk het hier met luna die is nergens bang van, gedraagt zich ook onverschrokken naar alles en iedereen toe, als er eens een keer iets is waar de andere vogels zowat een hartverzakking van krijgen, doet luna alleen een verontwaardige fieuw horen. En het domineren van de andere gaaien is ze ook heel goed in, lekker treiteren uitlokken en zeker geen stap opzij doen Wink
Bericht Donderdag 13 September 2007 11:52 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Wil, denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Smile Hoewel Zazu hier ontzettend hard brulde, is hij nu vrij stil. Vind ik dan.

Je kent Luna dus al? Smile
Bericht Donderdag 13 September 2007 4:50 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Donderdag 4 December 2008 11:21 pm
  Berichten van afgelopen: