Ineens agressief gedrag

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Caique forum, zwartkop caiques en witbuik caiques

Auteur Onderwerp
Reimpje
Eitje

Ineens agressief gedrag  Reageer met quote  

Hallo caique liefhebbers,

Al bijna twee jaar heb ik een zwartkop caique genaamd Sinbad. http://www.youtube.com/watch?v=6Oh-2-4I_d4

Hij (al weet ik dat niet zeker) was toen ik hem kocht niet handtam, dus dit heb ik zelf gedaan. Het is net als de meeste caiques een gestoorde schat van een vogel. Samen met hem ben ik inmiddels al drie keer (ja op twee jaar) verhuisd, en onze band is heel goed. Oke oke hij is een beetje verwend...

Maar ineens vorige week veranderde er iets in zijn gedrag. Toen hij uit de kooi was viel hij ineens mijn hand aan. Nu spelen we wel vaker, maar dit keer beet hij echt door. Daarnaast zag ik iets in zijn ogen veranderen, pure agressie. Ik ben er achter dat ik het gedrag trigger door mijn mobiele telefoon aan te raken. Maar ook vanuit zijn kooi kan hij al die agressieve blik hebben, en dan moet ik niet proberen zijn deurtje open te maken.

Nu heeft hij in het verleden al vaker iemand anders aangevallen, ik neem aan vanuit een soort beschermingsdrang naar mij toe. De mensen die hij aanviel waren boos op mij. Maar nu zijn gedrag naar mij gekeerd is, snap ik er helemaal niks meer van.

Ik denk dat ik maandag ook even naar de dierenarts ga om zijn ontlasting te laten controleren, misschien heeft hij iets onder de leden. Maar hebben jullie misschien een idee wat dit ook zou kunnen zijn? Of wat ik zou kunnen doen?
Bericht Donderdag 26 Mei 2011 8:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Hormonen en partnergedrag kunnen een hoop doen.
Het aanvallen van anderen, is partnergedrag.

In de tijd dat de hormoontjes opspelen kan er een soort van agressie ontstaan en kunnen ze ineens uithalen. Vaak vanuit territoriaal gedrag, of iets wat het dus triggert.

Hormonen krijg je niet of nauwelijks onder controlle, maar je kan er wel voor zorgen dat je het niet triggert of verergerd.
kroelen kan het vergeregen. een kroeltje als beloning, maar uitgebreid is in deze tijd van het jaar niet echt gewenst.

ook eten delen, al dan niet via de mond is ook absoluut ongewesnt.
Bericht Donderdag 26 Mei 2011 9:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
anenlars
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoi Reimpje,

Ik heb ook een Caique, Charlie, hij is nu bijna 5 jaar.

Charlie is ook vaak boos op de telefoon.
Ik moet echt oppassen als ie los is en ik aan het bellen ben!
Nu is hij gewiekt dus kan ik makkelijk even weglopen maar ik wiek enkel als het weer mooi weer wordt dus s'winters is het linker (luchtaanvallen!).
Alleen mikt hij op de telefoon en gelukkig niet op mijn handen.

Tegen bezoek is Charlie ook vaak agressief dus moet hij zijn kooi in.
Wel jammer vind ik altijd, mensen horen me vaak vertellen hoe leuk/gek ie weer deed maar als ze naar hem komen kijken zit hij als een havik naar ze te loeren met samengeknepen irissen en alle nekveren overeind!

Dat wat je zag met Sinbad's ogen heet pinpointing, Charlie doet dit als hij iets heel leuk vindt of heel graag wil, of als hij heel boos en agressief is.
Het verschil tussen die 2 zie ik nu goed gelukkig.

Charlie heeft in zijn 5 jaar al 2x een periode gehad waarin hij voor mij onvoorspelbaar was m.b.t. bijten zoals jij beschrijft.
Belangrijk is dat je niet angstig wordt en hem laat zien/merken dat wat er ook gebeurt jij wel te vertouwen bent. Waarschijnlijk raakte hij gewoon te opgewonden van het spelen en sloeg zijn energie even om.

Charlie heeft ook wel eens "boze" dagen. Dan kom ik beneden en zit meneer al opgefokt op zijn stok. Ik moet dan ook heel voorzichtig zijn water en eten verversen want als ik te snel handel haalt ie uit...
Gelukkig is hij vaak s'middags al vergeten dat ie chagrijnig was maar soms duurt het de hele dag. Nou ja, zijn probleem, dan gaat de deur die dag niet open! Ik gooi dat altijd maar op "hormonen".

Maar verder is Charlie erg vrolijk, druk en lief naar mij, partner, dochtertje en hond.
Bericht Donderdag 26 Mei 2011 10:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Reimpje
Eitje

Reageer met quote  

Nou allemaal,

Vandaag ben ik langs de dierenarts geweest met ontlasting. Maar er was niks mis mee. Inderdaad alleen de mededeling dat het aan zijn hormoontjes kan liggen en dat dit versterkt wordt door de lente. Maar ik dacht dat caiques pas rond de drie a vier jaar in de puberteit kwamen...

Ik begrijp nog steeds niet waarom hij er met gemak twee uur uit kan zijn, zonder iets te doen. En dan ineens uit te halen, zonder (in mijn ogen) trigger.

@MariekevC: dank je voor de tips, ik ga kijken of het iets helpt.

@anenlars: grappig, ik wist niet dat er een woord voor was, pinpointing dus. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die te maken heeft met een soms wat agressief vogeltje. Je gaat toch een beetje aan jezelf twijfelen als baasje. Dank je!
Bericht Maandag 30 Mei 2011 7:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
anenlars
Kuikentje

Reageer met quote  

Veel caique eigenaren krijgen hiermee te maken rond het 2-de levensjaar.
Het is een pubertje nu.

Geen zorgen hoor, hier moeten jullie gewoon even doorheen.

En een caique is een vogel van uiterste.
Als hij vrolijk is is ie super hyper blij en als hij boos is is ie mega agressief.
Dat krijg je met zoveel energie!

Wordt vooral niet boos terug. Zet hem gewoon terug in zijn kooi om af te koelen als hij een beetje te opgefokt raakt. Over een paar weken heb je je lieve vrolijke vogel terug.
Bericht Maandag 30 Mei 2011 7:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 10:54 am
  Berichten van afgelopen: