|
|
|
cakie
Eitje
|
| niet speels |
|
|
Hallo
Al heel lang ben ik gek van een caique, nu sinds 3 weken ben ik de trotse bezitter van een zwartkopcaique van 8 maanden oud.
Wat mij nu opvalt dat hij/zij bijna helemaal niet speelt, terwijl een caique hier toch bekend om staat.
Hij is verder wel gezond en levendig, eet goed, krijgt bijna dagelijks nieuw speelgoed om van alles uit te proberen, maar spelen ho maar, of bijna niet.
Hij kan af en toe een behoorlijke krijs opzetten als hij mij niet ziet of niet weet waar ik ben, moet natuurlijk ook gewoon werken en kan niet de hele dag aandacht aan hem geven.
Ik negeer dit gedrag en geef hem pas aandacht als hij even stil is.
Graag wil ik weten hoe kan ik mijn caique "leren" spelen |
Vrijdag 3 April 2009 4:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: niet speels |
|
|
Hallo, welkom hier! Gefeliciteerd met je caique! Het is soms lastig te bepalen wat hun voorkeur is. Wat bied je hem zoal aan? Ken je die kattenballetjes met een belletje erin? Die zetten vaak wel aan tot spelen. Je moet wel goed opletten of hij ze stuk bijt.  |
Vrijdag 3 April 2009 5:34 pm |
|
|
|
|
cakie
Eitje
|
ja, idd zo'n kattebelletje vind hij dan nog wel aardig, en op schoot zitten op een handoek en dan rollen vind hij ook erg leuk, maar verder.......... |
Vrijdag 3 April 2009 7:02 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoi, welkom.
Je caique leren spelen kan bv door:
Probeer zelf enthousiast met een speelgoedje te spelen. Neggen je caique hierbij maar zorg wel dat hij je ziet spelen. Wanneer na een tijdje je caique interesse toont, kun je kijken of hij er samen met jou mee wil spelen.
Wikkel iets wat hij heel lekker vindt in een klein propje papier. In het begin heel eenvoudig en maak dat steeds moeilijker zodat ihj moeite moet doen om het lekkers te pakken.
Houten blokjes, makkelijk sloopbaar, met een belletje eronder.
WC-rolletjes |
Vrijdag 3 April 2009 7:06 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
zoals hierboven al beschreven leren spelen doe je door het te laten zien.
Ook kan je lekker nootjes in krantenpropjes verstoppen en later zelfs in forageerspeeltjes.
ook houtenkralen gevlochten in sissaltouw vinden ze hier altijd erg leuk. Je kan er aan hangen maar kan het ook kapot knagen.
note: let bij de belletjes op de klepen. Deze kunnen erg scherp zijn en daar kunnen ze bv hun tongetje aan verwonden |
Vrijdag 3 April 2009 8:49 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Je vogeltje moet het blijkbaar nog leren.
Even een stomme vraag maar is je vogeltje op dingen nagekeken? Het kan zijn dat hij iets onder de leden heeft? |
Zaterdag 4 April 2009 7:25 am |
|
|
cakie
Eitje
|
Ja, hij is getest.
Een wc rolletje wodt wel finaal gesloopt.
Ik denk zelf dat hij het spelen nog moet leren, waar hij vandaan komt kreeg hij denk ik de hele dag aandacht en had naar mijn mening geen tijd om te spelen.
Maar goed dat weet ik niet zeker , is maar een idee.
Hij is dol op eten, dus daar kan ik wat mee
Ga in elk geval beginnen met z'n nootjes te verstoppen
THNX |
Zaterdag 4 April 2009 7:42 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hoe gaat het er nu mee. is er vooruitgang? |
Dinsdag 7 April 2009 6:58 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Houdt ons aub op de hoogte hoe het verder gaat en of hij wat meer gaat spelen. Ik ben heel erg benieuwd!
(Heb je trouwens foto's van je vogeltje?) |
Dinsdag 7 April 2009 7:00 am |
|
|
cakie
Eitje
|
Het gaat inmiddels wel en stuk beter met cakie, speelt een heel stuk meer
met van alles en nog wat
Alleen als hij me niet ziet, al ga ik maar een minuut naar de keuken of naar boven zet hij het op een krijsen, dit gaat net zolang door tot ik weer terug kom.
Zit ik bij wijze van spreken de hele dag op de bank in de buurt van de kooi of speelboom is er niets aan de hand.
Ik negeer dit gedrag, en wacht tot hij even stil is, dan beloon ik hem, maar of dit echt helpt?
Misschien nog iemand tips? |
Vrijdag 8 Mei 2009 12:00 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Dat is wel een goede manier hoor! Je moet het alleen even een tijdje volhouden tot hij doorheeft dat zijn geschreeuw geen zin heeft. |
Vrijdag 8 Mei 2009 12:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Bij honden wordt toch zo'n blikje gebruikt? Een fisherblikje ofzo? Kan je niet iets in de keuken doen waar hij van 'schrikt' zodat hij even stil is en dan de kamer in gaan?
Kan je iets op afstand besturen? Iets wat hem afleidt?
Daarna kan je naar hem toe gaan, hem belonen en met hem aan de gang gaan.  |
Vrijdag 8 Mei 2009 1:54 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:17 pm
|
|
|
|
|