|
|
|
Jinta
Kuikentje
|
|
|
|
Ik heb een kiempot. Dat is een glazen flinke pot, model grote HAKpot. Maar deze heeft een speciale deksel. Is een soort zeef en hij kan op zijn kop/schuin staan, zodat het water er uit lekt. Maar je kan ook een kaasdoek met eleastiek er op zetten ofzo.
Eerst kiemzaad omspoelen, dan in die pot zetten met een laag water er op. 12 uur het water laten intrekken. Dan zou je het in principe al aan de vogel kunnen geven, vinden ze lekker
Maar... ik ga kiemen, dat is voedselrijker.
Dus spoel de zaden goed in een zeef, spoel de pot en gooi de gespoelde zaden er in. Zet de pot in het donker op koel plekje en draai de pot om, zodat het water er uit kan lopen (pot heb ik in schaaltje staan).
Dan elke avond en elke ochtend even in de zeef spoelen.
2-3 dagen en dan zie je kleine spruitjes uit de zaden komen, dan kan je het afdeppen met keukenrol en aan je vogel geven.
Ik heb nog nooit schimmel gehad, maar ruik er wel elke keer aan. Mag niet muf stinken.
In het eerste water, dat je gebruikt om 12 uur te laten trekken, kan je appel cider azijn doen. Dit is voor het tegengaan van bacterien.
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan ...
Tommy vind het heerlijk!
Die gaat er meteen op af. Tegenwoordig doe ik 's morgens eerst de pellets (die moet hij ook eten) en 's middags pas de gekiemde zaden
Oh ja, je hebt ook speciale kiemschaaltjes, 3 lagen ofzo, dan heb je altijd vers gekiemde zaden. Ik maak altijd wat meer, voor 2-3 keer. bewaar ik droog in de koelkast.
Succes!  |
Maandag 20 Oktober 2008 9:42 pm |
|
|
|
|
lien
Fladderaar
bedankt voor je info!!
maarre wat is dat voor zaad --> kiemzaad...?? |
Donderdag 23 Oktober 2008 6:39 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Lien, kiemen kan je ook in een leuk decoratief schaaltje van Dille & Kamille. ( http://www.dille-kamille.nl/as...../index.htm )
Staat hartstikke leuk in de vensterbank.  |
Vrijdag 24 Oktober 2008 8:01 am |
|
|
|
|
lien
Fladderaar
hey Sue
bedankt voor de tip...!! dat ga ik maar eens aanschaffen.
zomaar een vraag doe jij zelf ook kiemen voor je gaaien.? ik had er nog nooit van gehoord dus vandaar dat ik dat vraag  |
Vrijdag 24 Oktober 2008 11:59 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:18 pm
|
|
|
|
|