zaadvoer

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Caique forum, zwartkop caiques en witbuik caiques

Auteur Onderwerp
Jinta
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik heb een kiempot. Dat is een glazen flinke pot, model grote HAKpot.Wink Maar deze heeft een speciale deksel. Is een soort zeef en hij kan op zijn kop/schuin staan, zodat het water er uit lekt. Maar je kan ook een kaasdoek met eleastiek er op zetten ofzo.

Eerst kiemzaad omspoelen, dan in die pot zetten met een laag water er op. 12 uur het water laten intrekken. Dan zou je het in principe al aan de vogel kunnen geven, vinden ze lekker Smile
Maar... ik ga kiemen, dat is voedselrijker.
Dus spoel de zaden goed in een zeef, spoel de pot en gooi de gespoelde zaden er in. Zet de pot in het donker op koel plekje en draai de pot om, zodat het water er uit kan lopen (pot heb ik in schaaltje staan).
Dan elke avond en elke ochtend even in de zeef spoelen.
2-3 dagen en dan zie je kleine spruitjes uit de zaden komen, dan kan je het afdeppen met keukenrol en aan je vogel geven.
Ik heb nog nooit schimmel gehad, maar ruik er wel elke keer aan. Mag niet muf stinken.

In het eerste water, dat je gebruikt om 12 uur te laten trekken, kan je appel cider azijn doen. Dit is voor het tegengaan van bacterien.
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan ...

Tommy vind het heerlijk!
Die gaat er meteen op af. Tegenwoordig doe ik 's morgens eerst de pellets (die moet hij ook eten) en 's middags pas de gekiemde zaden Very Happy

Oh ja, je hebt ook speciale kiemschaaltjes, 3 lagen ofzo, dan heb je altijd vers gekiemde zaden. Ik maak altijd wat meer, voor 2-3 keer. bewaar ik droog in de koelkast.

Succes! Wink
Bericht Maandag 20 Oktober 2008 9:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
lien
Fladderaar

Reageer met quote  

bedankt voor je info!! Smile

maarre wat is dat voor zaad --> kiemzaad...??
Bericht Donderdag 23 Oktober 2008 6:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Lien, kiemen kan je ook in een leuk decoratief schaaltje van Dille & Kamille. ( http://www.dille-kamille.nl/as...../index.htm )
Staat hartstikke leuk in de vensterbank. Cool
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 8:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
lien
Fladderaar

Reageer met quote  

hey Sue

bedankt voor de tip...!! dat ga ik maar eens aanschaffen.

zomaar een vraag doe jij zelf ook kiemen voor je gaaien.? ik had er nog nooit van gehoord dus vandaar dat ik dat vraag Shocked
Bericht Vrijdag 24 Oktober 2008 11:59 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:18 pm
  Berichten van afgelopen: