|
|
|
Pyrococcus
Net uit het ei
| gedrag afhankelijk van kleur? |
|
|
Ik heb momenteel jonge pineapple pyrrhura's liggen. Ik vertelde dat aan iemand en die had het erover dat de wildkleur veel liever blijft na de puberteit dan de lichte kleuren.
Ik heb geen ervaring met de wildkleur groenwang (heb een pineapple koppel) en mijn 2 zijn prima uit de puberteit gekomen. Het zijn juist super lieve vogels en ik mag zonder problemen in de nestkast kijken en de jongen eruit halen (nu dan in ieder geval, eerst niet).
Ik heb ook een koppel rupicola's (wildkleur uiteraard), waarvan ik de pop door de puberteit geloosd heb en die is ook ok, iets chagrijniger dan de pineapples. Nu ze een nest hebben is dit koppel juist super beschermend (lees ze bijten enorm).
Het lijkt mij dat het gedrag niet afhankelijk is van de kleur, maar van hoe er met de vogels omgegaan is/wordt en misschien ook welk karakter ze van de ouders mee gekregen hebben. Ik kan mij goed voorstellen dat er juist bij de lichte kleuren minder op het karakter van de oudervogels gelet is, vergelijkbaar met populaire hondenrassen.
Wat is jullie ervaring hiermee? |
Dinsdag 29 Maart 2011 7:52 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Leuke theorie, maar zover ik weet is karakter geen kweekdoel in de vogelhouderij.....ik kan me dan ook niet voorstellen dat een kweker hierop selecteert, zeker aangezien goede kweekkoppels schaars zijn, zeker voor de grotere soorten. gezonde jongen is dan het doel, eventueel met een afwijkende kleur....Ik ken dit wel uit de paardenfokkerij, daar wordt ook op karakter gelet. Omgang met mensen en andere vogels is denk ik karaktervormend voor vogels, kleur lijkt me daar geen invloed op te hebben....  |
Dinsdag 29 Maart 2011 7:42 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Heb ik ook nog nooit eerder gehoord om eerlijk te zijn. |
Maandag 2 Mei 2011 4:28 pm |
|
|
|
|
Sann.
Net uit het ei
Ik heb gehoord dat de Hypoxantha's veel feller zijn in reactie en meer onafhankelijk zijn dan bijv. de Molinae en Lepida.
Ook heeft een vriend van mij 2 Hypoxantha's(vanaf 4weken oud met hand opgevoed) en die gaan niet zo snel bij hun eigenaar zitten, en als ze dan bij ze gaan zitten krijgen ze er na een paar minuten genoeg van en vliegen weg.
en ik weet natuurlijk niet of dit bij allemaal zo is! heb het alleen maar zo gehoord
groetjes! |
Dinsdag 16 Augustus 2011 7:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 27 Mei 2012 12:13 pm
|
|
|
|
|