|
|
|
pascallo
Waarschuwingen: 1
| Heropvoeding van 2 Pyrrhura's |
|
|
Zondag krijg ik 2 pyrrhura's terug van het laatste nestje van eind vorig jaar.
De nieuwe baasjes vonden ze niet tam genoeg en ze schijnen een enorm schreeuwgedrag ontwikkelt te hebben.
Ik zal ze de komende tijd gaan heropvoeden en daarna weer een nieuw huisje voor ze zoeken.
Voor de geintresseerden zal ik de voortgang van de heropvoeding in dit topic bij gaan houden. |
Maandag 15 Februari 2010 10:53 am |
|
|
Laura B
Moderator

Wat jammer dat het niet goed ging bij hun vorig huisje, maar ik ben blij dat ze terug naar jou kunnen en dat je tijd en energie in ze gaat steken....
In welk opzicht vonden de oude baasjes ze niet tam genoeg? wanneer komen ze bij je terug?
Ik zal je topic topic met interesse gaan volgen! |
Maandag 15 Februari 2010 1:40 pm |
|
|
pascallo
Ze komen aanstaande zondag.
Ze zijn in die zin tam dat ze graag in de nek kruipen en tegen je aanliggen. Het opstappen gaat niet gemakkelijk. Ze hebben vluchtgedrag. Daarbij zijn het 2 popjes waarvan er 1 een pinnig karakter heeft. Deze wil nog wel eens bijten als ze haar zin niet krijgt.
Ik ben ook blij dat ze terug naar mij komen. Ik had in eerste instantie aangeboden om de heropvoeding voor mijn rekening te nemen en ze voor een onbepaalde tijd bij mij te houden om ze vervolgens weer terug te plaatsen bij die mensen. Deze mensen hebben hier wel over nagedacht, maar zien er vanaf. Heel jammer, maar ik respecteer hun beslissing wel.
Ik ben dus heel benieuwd wat ik terug ga krijgen en hoeveel werk het gaat worden om ze in het gereel te krijgen. |
Maandag 15 Februari 2010 1:51 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Dat gaat je vast prima lukken...wellicht is het nu nog een heropvoeding, maar verder is het vaak een kwestie van de baasjes om consequent te zijn, helaas heb je er wel mensen tussen die niet kunnen omgaan met een beet en dan niet meer zo goed durfen...Mijn vriend vind dit ook wel eens moeilijk, Cleo kan ook een lastig kreng zijn en willen bijten bij het opstappen, maar als je doorzet dan is er vaak niks aan de hand. Helaas hoort een beet er af en toe toch bij.... |
Maandag 15 Februari 2010 2:12 pm |
|
|
esjo
Moderator

Het zou heel leuk zijn om het tam maken zo te volgen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Maar komt vast goed.
Succes alvast  |
Woensdag 17 Februari 2010 10:55 pm |
|
|
pascallo
Het gaat ook wel lukken. Ik moet alleen kijken of het gaat lukken als ik ze bij elkaar laat zitten.
Ik ben bang dat ik ze uit elkaar moet halen om goed resultaat te kunnen boeken. Ik zit dan echter met een ander probleem dat er 1tje dan in de voliere bij de ouders komt te zitten (onderste deel van de voliere dus wel appart).
De ouders zijn niet tam en kunnen qua geluid aardig tekeer gaan soms. Nadeel van die situatie is dan weer dat die kleine dat schreeuwen weer zal gaan overnemen.  |
Donderdag 18 Februari 2010 11:27 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Misschien zou het lukken om ze alleen met trainen uit elkaar te halen?
Ik weet niet of de ouders het geluid van hun jong nog herkennen?
De handopfok van verleden jaar deed ik met mooi weer buiten. En al zagen Sammie en Moos ze niet, ze hoorden meteen dat het hun kroost was met als gevolg een geschreeuw en geroep naar elkaar.
Succes morgen - ben benieuwd  |
Zaterdag 20 Februari 2010 9:24 pm |
|
|
pascallo
Gisteren zijn die 2 gearriveerd. Ik heb ze in hun kooi gedaan en ze eigenlijk met rust gelaten.
quote:
Originally posted by esjo
Ik weet niet of de ouders het geluid van hun jong nog herkennen?
Dit wordt dus wel een probleem. Het is inderdaad een geroep naar elkaar. Ze herkennen het geluid feiloos.
Ik heb de kooi nu zodanig in de kamer gezet dat het geluid van de radio tussen de kooi en de woonkamerdeur zit. Ik hoop dat dit het geluid filtert en dat ze elkaar minder snel herkennen.
Als dit geen oplossing is, weet ik eerlijk gezegd niet of ik het schreeuwgedrag af zal kunnen leren. Als iemand ideeen heeft zijn deze van harte welkom. |
Maandag 22 Februari 2010 12:40 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Misschien speel ik nu advocaat van de duivel, maar wat als je de kooien juist dicht bij elkaar zet? Dan zien ze elkaar, hoeven dus niet te schreewen en maakt de training wellicht makkelijker. Mocht het met de radio ertussen niet lukken, is een andere kamer dan geen optie? |
Maandag 22 Februari 2010 1:33 pm |
|
|
|
|
pascallo
Daar heb ik ook aan zitten denken. Om ze tegenover de ouders neer te zetten. Dan zien ze elkaar idd.
Maar de ouders die kunnen af en toe flink te keer gaan en ik wil voorkomen dat ze dat gedrag overnemen. Ik ben bang dat ze in het geschreeuw mee zullen gaan. Maar goed, als dit niets is dan kan ik het wel een kans geven om ze boven te zetten. Hoewel ze dan weer niet wennen aan de gebeurtenissen in de woonkamer.
De ruimte tussen de ouders en de kleintjes is nu het grootst. De kleintjes staan in de achterzijde van mijn huis. De ouders op de bovenverdieping aan de voorkant van de woning. Er zitten 2 deuren en een trappengat tussen. Verder uitelkaar kunnen ze helaas niet. |
Maandag 22 Februari 2010 1:55 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Het klinkt alsof dr flink wat ruimte tussen ze zit nu...ik zou het gewoon eerst zo proberen!... |
Maandag 22 Februari 2010 2:17 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Het zou misschien kunnen dat het lukt als ze mekaar zien maar dat is natuurlijk af te wachten met zoals je zegt dat de ouders flink tekeer kunnen gaan met momenten. Maar, dan vraag ik me af, deden ze dat ook als ze jonkies hadden of waren ze dan wat rustiger? Want als ze dan rustiger waren en je zet de 2 bij hun op de kamer zodat ze ze zien dan zijn ze dat nu misschien ook. Misschien ook niet maar het is het proberen waard natuurlijk. |
Dinsdag 23 Februari 2010 9:53 am |
|
|
|
|
pascallo
|
|
|
Gisterenavond had ik een lekker avondje thuis. Lekker op de bank tv kijken. Komt niet vaak voor.
De 2 kleintjes hebben zich voorbeeldig gedragen. Geen schreeuwbuien.
Toen ik thuiskwam was de bak met Scenic pellets leeg. Dus ik heb ze beloond met zaadmengsel. Eerst heb ik ze zitten voeren. 1 was nieuwsgierig genoeg om de zaadjes aan te pakken, dus dat is al een hele overwinning. De ander is wat terughoudend en wilde dit nog niet. Ik blijf dit ritueel gewoon doen, zodat het gewoon wordt en dat ze het ook gaat aanpakken.
Daarna was het aanvallen geblazen toen ik het bakje met zaadmengsel in de kooi deed. Niet aanvallen op mij, maar op het eten dat ze kregen.
Voor de rest van de avond heb ik ze niet gehoord. Om 22.00 uur heb ik zal laten slapen door een doek over de kooi te leggen.
Vanochtend heb ik meer pellets in de bak gedaan, omdat de bak gisteren leeg was toen ik thuis kwam.
Of ze overdag naar hun pa en ma roepen en visa versa weet ik niet omdat ik er niet bij ben. Dat zou ik dus het weekend mee moeten maken.
wordt vervolgd.... |
Dinsdag 23 Februari 2010 12:57 pm |
|
|
esjo
Moderator

Hoe gaat het met de heropvoeding Pascallo? Ik ben wel benieuwd  |
Zondag 21 Maart 2010 10:11 pm |
|
|
pascallo
|
|
|
Hee Esther,
sorry dat ik nog geen update heb gedaan
Leuk dat je ernaar vraagt.
De opvoeding gaat moeizaam.
De 2 dames doen het op zich wel goed. Het schreeuwen is te verwaarlozen in mijn ogen, maar dat is voor iedereen een persoonlijk iets. De een kan zich aan iets irriteren terwijl de ander het bij wijze van spreken niet eens hoort.
Wat me opvalt aan de 2 dames is dat de wildkleur een afkeur lijkt te hebben voor de mens. Opstappen doet ze, ondanks het feit dat ze erg angstig is. Het duurt dus wel even voordat ze zich overgeeft om toch op te stappen. Eenmaal op de hand of de vinger, dan zet ze vrijwel direct de snavel erin en gaat dan flink kracht geven met de snavel om door te kunnen bijten. Dat doet behoorlijk zeer en het kost me dan ook de groots mogelijke moeite om haar door te laten gaan met bijten. Deze dame is dus behoorlijk moeilijk met haar karakter en ik krijg steeds meer het idee dat zij beter af zal zijn in een voliere, dan dat ze in een kooi in de woonkamer komt te staan. Wie weet krijgen we nog een omslag en moet ik mijn ideeen herzien, maar op dit moment wil ik haar nog geen nieuw huisje geven in de woonkamer.
De Cinnamon daarentegen is dus veel makkelijker. Ze heeft nog steeds vluchtgedrag, maar dat komt ook mede door haar zusje. Ze bijt niet, zit uiteindelijk wel bij je en ik heb het idee dat als ze van haar zusje gescheiden zal worden dat het dan een hele leuke, lieve huiskamervogel zal worden. Het vertrouwen krijgen in de mens zal dan ook een stuk makkelijker gaan dan dat het nu gaat. Ze kijken toch elkaars kunstjes af en helaas is het op het moment nog steeds zo dat de Cinnamon meer afkijkt van haar zus dan andersom.
Ik zit dus nu met een dilemma om ze bij elkaar te laten zitten, of dat ik ze ga scheiden. Dit is een lastige, want als je ze samen bezig ziet dan wil je ze eigenlijk niet scheiden. Maar ik zal toch eerdaags een beslissing moeten nemen. Ga ik ze bijelkaar laten en dat ze dan samen bij iemand in een voliere terecht gaan komen. Of ga ik ze scheiden en de wildkleur een voliereleven aanbieden en de cinnamon een woonkamerleven.
Moeilijk moeilijk moeilijk.  |
Zondag 21 Maart 2010 11:41 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 5:22 pm
|
|
|
|