Tips?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Conure forum (Zuid Amerikaanse parkieten oa Aratinga en Pyrrhura)

Auteur Onderwerp
Luca
Eitje

Tips?  Reageer met quote  

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ben heel erg blij dat ik het heb gevonden. Ik ben een Nederlandse woonachtig in Panama en heb een week geleden een Aratinga nana opgevangen. De vorige eigenaar kon er duidelijk niet voor zorgen. Marco (zo hebben we de aratinga genoemd) kwam bij ons in een doosje met vliegen en zag zelf zwart van weet ik niet wat. Het maakte ons erg verdrietig.

Marco beet de eerste dagen flink van zich af, maar inmiddels stapt hij op en is het bijten een stuk minder geworden en als hij nog eens van zich af bijt, is het veel minder hard.

Nu hebben we wel een tweetal vragen en ik hoop echt dat u mij kunt helpen. We hebben ontdekt dat Marco zichzelf onder zijn rechtervleugel bezeerd. Het is helemaal rood en het lijkt zelfs gebloed te hebben. Ik neem aan dat dit vanuit onzekerheid en stress komt, maar is er iets wat wij extra kunnen doen hieraan? Hij lijkt nog steeds af en toe daar te bijten. Help!

Daarnaast zijn de middelen hier in Panama voor het houden van een vogel beperkt. We moeten het dus doen met het zaad wat we ergens vinden en verder groete en fruit. Heeft iemand tips voor meer variatie? En ook qua speeltjes... heeft iemand tips hoe een speeltje voor hem te maken? Ik wil hem graag uit de verveling helpen...

Dit is intussen een mega lang bericht geworden, maar ik hoop echt dat iemand kan helpen, want ik voel mij zo beperkt in mijn middelen. Ik wil zo graag dat dit beestje gelukkig kan zijn bij ons.
Bericht Zaterdag 18 Juni 2011 12:35 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou niet twijfelen en naar een vogelarts gaan. Geen gewone dierenarts want die mensen hun kennis is te beperkt op het gebied van vogels. stress kan een oorzaak zijn maar het kan net zo goed een lichamelijk probleem zijn dus eerst dat lichamelijke even laten onderzoeken om dit eventueel uit te kunnen sluiten. verder kan je de voeding best doen zoals je nu doet, groenten, fruit, wat zaadjes. Kan je aan pellets geraken? Eventueel online bestellen? Ik koop mijn pellets ook altijd online dus dat is in Panama vast ook geen probleem.
Bericht Zaterdag 18 Juni 2011 1:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Luca
Eitje

Reageer met quote  

Heel erg bedankt voor je antwoord. Mijn man heeft vanmorgen even gekeken en het lijkt toch veel beter dan het was. Wellicht dat het een uiting van stress was in zijn vorige omgeving. Maar we houden het zeker goed in de gaten. En zodra we zien dat hij toch erg gaat plukken, moeten we op zoek naar een arts, wat een enorme uitdaging gaat zijn hier! haha.

Eten en drinken gaat goed, op dit moment zit hij hard te werken aan een enorm stuk ananas. Ik probeer hem voedsel te geven waar hij even aan moet werken, zodat hij weer wat te doen heeft. Ook is hij begonnen met het slopen van een mango tak. Zo plezierig om hem eindelijk te zien spelen! Het is een heel ander vogeltje dan toen hij bij ons binnenkwam. Ik zal dat moment nooit vergeten.

En Sarah... vandaag heb ik Marco voorgelezen. Ik heb hem op laten stappen en ben in een stoel gaan zitten met een boek. Vervolgens kon ik mijn ogen niet geloven... kopje schuin, af en toe een geluidje... hij vond het geweldig! Ik ga dit zeker vaker doen. Mijn man was erbij trouwens en kon het ook niet geloven. Wat geweldig zeg! Bedankt!
Bericht Zaterdag 18 Juni 2011 2:04 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat super dat dat voorlezen zo'n succes is. Ja, hier vinden ze dat ook geweldig en als er dan tekeningetjes instaan en dan toon ik die, dan willen ze die ook aanraken, super is dat. Geniet van jullie schatje maar dat doe je duidelijk al. Veertje
Bericht Maandag 20 Juni 2011 7:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Luca
Eitje

Reageer met quote  

@ Sarah: dat doen we zeker!! De tweede keer voorlezen was wat minder; meneer besloot te bekijken of de bladzijden eetbaar waren... haha. Gevolg: Een hoek uit de bladzijde. Maar hij genoot er wel van zullen we maar zeggen...
Bericht Maandag 20 Juni 2011 2:24 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je kan hun nieuwsgierigheid op allerlei manieren prikkelen. liedjes zingen vinden ze ook heel leuk, of een keer gek door de kamer dansen en springen. ook dat is allemaal leuk.
geef ook veel takjes en stokken om op te knagen. ara's knagen graag. alle gaaien knagen graag.
ik geef mijn gaaien ook zaadvoer en daarnaast heel veel groenten en fruit. je weet dat je geen avocado mag geven? dat is giftig en dodellijk voor gaaien.
ananas is lekker en leuk om mee te spelen. daar hebben ze altijd veel werk mee.
je doet het goed hoor. geniet er lekker van.
Bericht Dinsdag 21 Juni 2011 8:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Op zich wel vervelend dat er een hoekje uit is maar eigenlijk was zijn bedoeling wel eentje om te belonen, interesse in het boek en het durven aanraken en proberen. Dus, ja wel positief maar natuurlijk wat vervelend voor je boek. Laughing
Bericht Dinsdag 21 Juni 2011 8:50 am
Luca
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor jullie reacties en ideeen. Het gaat ontzettend goed met Marco. Elke dag lijkt hij opgewekter! Zo leuk om te zien. Hoewel we hem nog niet kunnen aanraken (is nog een beetje bang), bijt hij absoluut niet meer. Fantastisch! Wel heb ik ontdekt toen hij mijn hand met zijn borst aanraakte dat hij ontzettend mager is! Ik vond hem al zo weinig wegen. Momenteel kook ik dus een papje voor hem van maismeel, banaan en zonnebloempitjes. Dat gaat goed. De eerste dag heeft hij een uur lang hiervan gegeten. (Hij eet met mini beetjes, hij heeft dus niet een mega hoeveelheid binnen gekregen. Even ter verduidelijking. haha) Ongelovelijk. Ik hoop dat hij wt aan kan komen hierop en dan gaan we hierna weer over op gewoon voer. Weten jullie hoelang het kan duren voordat een vogeltje weer op gewicht is?

Vleugeltjes gaan trouwens goed. Hij plukt absoluut niet. Wel af en toe even aanraken (ik denk dat het genezen jeukt). Over het algemeen gaat het dus goed en we houden hem goed in de gaten.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Zonder dit forum weet ik niet of ik net zo goed voor Marco had kunnen zorgen.
Bericht Dinsdag 21 Juni 2011 3:22 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Luca, je kan hem eigenlijk het beste elke dag even wegen. Ik weet het, dat is niet altijd makkelijk maar als je hem in een transportkooi kan zetten of een ander bakje dan kan je het bakje afzonderlijk wegen en weet je zo wat hij weegt. Het is niet abnormaal dat je het bovenste van zijn borstbeen voelt, alleen mag dit niet teveel uitsteken ook niet. Je moet het kunnen voelen maar steekt hij te ver uit dan is hij te mager. Voel je het niet, tja, dan is het dieet time. Laughing
Bericht Zaterdag 25 Juni 2011 11:12 am
Luca
Eitje

Reageer met quote  

Haha! Dieet-time... daar zal hij niet zo vrolijk van worden denk ik. Nee, het borstbeen steekt echt uit. Al minder moet ik zeggen hoor. Hij eet lekker van zijn maispapje en begint nu uit zichzelf zich te wassen en nootjes te kraken. Dit lijkt mij een goed teken. Wegen kan ik hier niet, maar nu hij mij hem laat aanraken, kan ik het zo een beetje in de gaten houden. Het gaat wel echt veel beter. Oh... super nieuws!! Hij laat mij hem op zijn kopje krabbelen. Vind ie heerlijk! Ik doe het altijd maar heel eventjes, maar als ik stop, kijkt hij mij aan van: ehm... hallo? Dit vond ik fijn!! haha, heel grappig. Nu is hij in zijn nieuwe kooi voor het eerst weer even buiten. Hij kijkt lekker rond en heeft zich al in het zonnetje even gewassen. Het is een heerlijk vogeltje!!
Bericht Zaterdag 25 Juni 2011 4:13 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 1:45 pm
  Berichten van afgelopen: