Wieken ja of nee???

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Conure forum (Zuid Amerikaanse parkieten oa Aratinga en Pyrrhura)

Auteur Onderwerp
rouffio
Beginnende vlieger

Wieken ja of nee???  Reageer met quote  

hoihoi

wij zitten een beetje in dubio.

onze crispy en crocky, we zijn er compleet gek mee
alleen maken ze Baco hartstikke gek met het landen op zijn kooi.
op en af vliegen...ze maken er een spelletje van.

Nu zitten we aan wieken te denken maar ik heb het gevoel dat dat zielig is
aangezien ze zo graag vliegen.

daar staat tegenover dat ze heel graag bij je zijn, en als we ze wieken dat we ze mee kunnen nemen.

iemand ideeen???? dank u

even een P.S.
kan iemand mij de type Pyrrhura's vertellen van deze 2??? (kijk bij mijn fotootjes Wink)
Bericht Woensdag 19 November 2008 1:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik was in het begin er van overtuigd dat een vogel vleugels haad om te vliegen en dat wieken iets was om de vogel daarmee te folteren. totdat we inzagen dat als we niet wiekten het hele huis afgebroken zou worden door onze kaketoe. hij maakte alles in een mum van tijd kapot.
toen heb ik de drastische manier gepakt en hem gewiekt. hij was eerst heel verbaasd dat hij niet meer vliegen kon maar ik kreeg er een heel lieve vogel voor terug. gaat graag mee het bos in met de honden wandelen, lekker in de tuin zitten etc. ik heb toen alle gaaien van ons gewiekt. geen een kan nog vliegen. ik heb mijn standpunt moeten herzien en er geen spijt vangehad dat ik het gedaan heb. je kan het altijd proberen. vind je het niks, laat je de veren gewoon terug groeien en kan hij weer vliegen.
Bericht Woensdag 19 November 2008 4:04 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hi alexandraatje,

dat is dus precies mijn punt. het zijn vogels en ze moetne vliegen.
maar idd, hoor zo vaak dat je er zon heerlijk beestje voor terug krijgt.
toch moet ik er nog een beetje aan wennen hoor, maar denk toch dat ik voor het wieken ga idd.

en idd, als het 2 depri vogeltjes worden dan zijn de vleugeltjes zo weer aangegroeid

ik wacht nog even met beslissen, maar bedankt voor je reactie!!
Bericht Woensdag 19 November 2008 4:13 pm
millie
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Heb je ze van Siem overgenomen? lijkt er wel op foto en namen:)

Je hebt een pyrrhura cinnamon en een blauwe pyrrhura molinea.

Ik ben wel voor wieken, misschien woont er iemand in de buurt die dit wil doen.

Ik woon zelf beetje te ver.

denk er wel aan 2 kanten wieken 1e 7 veertjes.
Bericht Woensdag 19 November 2008 4:20 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Een papegaai vliegt alleen maar om eten te zoeken en evt te vluchten voor gevaar. ook het zoeken van een slaapplaats hoort bij het vliegen.

Hoeven ze te zoeken naar eten. NEE
Hoeven ze te vluchten voor gevaar. NEE, wij beschermen ze en zelfs als ze gewiekt zijn, kunnen ze nog vluchten
Hoeven ze een slaapplaats te zoeken. NEE.

ik merk aan mijn gaaitjes dat ze het heerlijk vinden om naar buiten te gaan en mee te kunnen naar het bos etc,.
Bericht Woensdag 19 November 2008 4:33 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ook Cleo hier is gewiekt...ze ging hoog zitten en liet zich niet meer pakken door mn vriend. Daardoor kon ze er alleen uit als ik thuis was. Ik was ook bang dat ze door de balkondeuren weg zou vliegen. In de zomer is ze helemaal gewiekt, nu in het najaar heeft ze haar langste vliegpen nog, de rest is geknipt. Zo kan ze nog aardig vliegen zonder al teveel hoogte te maken. Naar buiten kan, als het niet hard waait.
Ik vind het erg fijn dat ze nu iig nog wat kan vliegen, ze vindt het absoluut leuk en komt op meer plekken in het huis. Maar het is iets wat ieder voor zich moet bepalen. Mn vorige twee vogels heb ik hun hele leven laten vliegen, omdat het nooit problemen opleverde Wink
Bericht Woensdag 19 November 2008 4:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hi Milli,

ik denk, weet het bijna wel zeker, dit zijn idd de vogeltjes van Siem.

bedankt voor alle tips, ga eens kijken of er een wieker in de buurt zit.
Bericht Woensdag 19 November 2008 5:10 pm
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

als ik nog geen redenen had omn te wieken dan zorgt Marieke er wel voor Wink

tnx Veertje
Bericht Woensdag 19 November 2008 5:36 pm
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

hahahhaa ja errug he.

Het is dat je zo ver weg woont Laughing
Bericht Woensdag 19 November 2008 7:28 pm
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Mijn papegaaien zijn niet gewiekt en genieten ieder moment van hun vrijheid. Daarnaast (kan zijn dat het meer voor edelpapegaaien op gaat dan andere soorten) heb ik al van veel anderen gehoord dat hun edels liever, blijer werden vanaf het moment dat ze weer konden vliegen. Ze werden zelfs aanhankelijker. Vaak wordt gezegd dat een papegaai "tammer" wordt door het wieken, maar hier gebeurde het omgekeerde. Is wel een feit dat ik wat dit betreft praat over edelpapegaaien van een jaar en ouder. Mijn papegaaien vinden het leuk om mij op te zoeken en vliegen graag naar mij toe, landen dan keurig op arm of schouder.

Vliegen doen ze ook voor de nodige beweging. Klimmen en klauteren is goed, maar de vleugel en borstspieren worden nooit zo sterk als wanneer ze kunnen vliegen.
Vogels die kunnen vliegen zijn onafhankelijker en zekerder van zichzelf. Terwijl gekortwiekte vogels meer afhankelijk zijn van de mens, daardoor zelfs onzeker kunnen worden.

Mijn papegaaien vinden het heerlijk om mee naar buiten te mogen, met een aviator tuigje kunnen ze zelfs heerlijk buiten vliegen, terwijl ik ze nog steeds aan de lijn heb. Met de wind en zon genieten ze nog meer van de ruimte die ze dan hebben.

Het blijft altijd het afwegen van de voors en tegens. Ieder heeft eigen redenen. Volgens mij kunnen en zijn gewiekte en vliegende papegaaien op zich niet ontevreden en niet zielig. Het gaat erom om ze de mogelijkheden te geven die in jou situatie verantwoord zijn.
Bericht Donderdag 20 November 2008 12:23 am
Sue
Moderator
Moderator

Re: Wieken ja of nee???  Reageer met quote  

Hoi Rouffio, je kan ze evt ook meenemen in een rugzak. Er zijn tegenwoordig mooie rugzakken te koop waar ze in kunnen zitten.
Ik wil niet zeggen dat je ze NIET moet wieken hoor, maar gewoon dat er ook andere mogelijkheden zijn. Wink
Je kan ze ook eenmalig een keer wieken en dan flink met ze gaan trainen.
Bericht Donderdag 20 November 2008 9:23 am
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

ja die rugzakjes heb ik gezien...
maar moet bekennen, dat vind ik net a bridge to far.

vind het veel gezelliger als ze op me schouder zitten of wat dan ook.
maar, opzich vind ik het wel een idee, maar niet zozeer iets voor mij Wink

en daarbij...denk dat Billy het niet accepteerd in een rugzak..
die is vrij op de schouder gewend.
en denk dat onze ratjes (pyrrhhura's) gewoon een weg naar de vrijheid bijten dan Wink
Bericht Donderdag 20 November 2008 7:24 pm
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hey rouffio
mij gaaitjes zijn wel gewiekt en het bevalt prima ik heb ze laten kortwieken omdat ik ze graag mee naar buiten wou nemen en ze niet kon laten wennen aan een tuigje en ook omdat ik het een beetje gevaarlijk vond in huis kira heeft namelijk wel vaker gevlogen in huis maar is niet echt een hele goede piloot zegmaar dus zijn er al een paar ongelukjes gebeurt en daar was ik ook niet echt blij mee dus was het beluit gauw genomen om ze wel te wieken en tegenwoordig gaan ze overal mee naartoe(waar ze welkom zijn dan en als het veilig voor ze is) en ze kunnen lekker mee naar buiten en daar genieten ze echt van.

dus mijn mening is wel kortwieken, en zoals al eerder genoemt kan je het ook een keer proberen het is niet definitief dus als het je niet bevalt kan je altijd nog zeggen van ik laat de pennen weer aangroeien en laat ze daarna niet weer kortwieken!!

groetjes valerie
Bericht Zaterdag 22 November 2008 2:31 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou zeker niet je schouder gebruiken als vervoermiddel buiten. Wink Op je schouder heb je veel minder overzicht: als ze een keer schrikken kan je echt heel weinig. Als ze op de hand zitten kan je ze nog tegenhouden.. Wink
Bericht Zondag 23 November 2008 8:32 am
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hey hallo,

wil even iedereen hier bedanken voor alle leuke en waardevolle tips
die we van jullie hebben gehad..we zijn dr inmiddels over uit dat ook onze jongens gewiekt gaan worden..had eerst me twijfels maar die zijn nu helemaal weg..Sue bedankt voor je tip van de rugzakjes die ga ik zeker 1tje aanschaffen..wil me jongens namelijk heel graag mee naar buiten nemen maar moet er niet aan denken dat er iets zou kunnen gebeuren..

lieve groetjes monique x
Bericht Maandag 24 November 2008 1:58 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Zondag 27 Mei 2012 2:00 pm
  Berichten van afgelopen: