|
|
|
Sue
Moderator

|
| Bloed afnemen --> effect op onze vogels? |
|
|
Ik vroeg me af of bloed afnemen effect heeft op onze vogels. Ik bedoel, het is maar een klein beetje bloed maar het zijn ook kleine diertjes.
Ervaringen/meningen zijn welkom!  |
Donderdag 1 Januari 2009 12:52 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Bij Sol hebben ze tot nu toe 2x bloed afgenomen. Ze zijn altijd heel voorzichtig dat ze niet teveel afnemen voor een vogel van zijn grootte, en spuiten daarna wat vocht in om het te vervangen. Dus volgens mij zit het wel goed, als je een goede VA hebt. |
Donderdag 1 Januari 2009 1:09 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hey Whisper.. Dat vocht terugspuiten hebben ze bij Zazu eerlijk gezegd niet gedaan. Zeiden ze daar nog iets over? Doen ze dat alleen bij kleinere vogeltjes? |
Donderdag 1 Januari 2009 1:15 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ze zei wel dat het o.a. was omdat hij zo klein was, bij kleine vogeltjes maakt ieder druppeltje bloed veel verschil. Was gewoon een heel klein prikje met vocht, volgens mij ongeveer evenveel als het bloed dat ze hadden afgenomen. |
Donderdag 1 Januari 2009 1:23 pm |
|
|
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Bij Baron is 1 keer bloed afgenomen voor geslachtsbepaling en testen op ziektes. Op het moment dat het moest gebeuren was ze totaal niet blij, maar dat had ik ook wel verwacht. Ze houdt er totaal niet van om vastgehouden te worden.
Daarna was ze redelijk rustig, maar was er verder weinig aan de hand. Binnen een uurtje was ze weer haar normale zelf. Nou is ze natuurlijk wel een gr. roodstaart, kan me voorstellen dat kleinere soorten en meer last van hebben. |
Donderdag 1 Januari 2009 3:32 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze na het bloed afnemen veel effect of last hebben, Fluf toch in elk geval niet. Die was gewoon heel ff niet zo happy met de houding dat hij moest aanneman voor de naald maar voor de rest heeft hij niks gemerkt eigenlijk en was al direct erna helemaal vrolijk, heeft amper gemerkt dat er iets weggenomen was.  |
Donderdag 1 Januari 2009 11:27 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Bedankt voor jullie reacties! Meestal maakt het dus niet uit. Ik heb er de vorige keren ook weinig van gemerkt. Ze waren een uur daarna inderdaad wat rustiger maar niet de hele verdere dag. |
Vrijdag 2 Januari 2009 9:03 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
(Weer eens te laat maar vooruit) hier hebben ze er ook geen last van gehad, of niks dramatisch. Aswan heb ik nu een keer meegemaakt na bloedprikken en rofo's (dus roesje) en 2x bloedprikken voor geslachtsbepaling, PBFD, psitta en bloedwaarden en de andere keer alleen de bloedwaarden, niks aan het handje. Al in de auto beginnen met poetsen en uitschudden en thuis na een uurtje niet te merken dat we uberhaupt ergens zijn geweest.
Bij Tas is een keer bloed afgenomen voor de bloedwaarden en hij is inderdaad wat van slag geweest een paar dagen daarna, maar het bloedprikken is niet helemaal goed geweest en zo'n half spuitje vol was helemaal onbruikbaar, dus er is toen meer afgenomen dan normaal, en ik denk eerlijk gezegd dat het eerder door heel dat bezoek en gebeuren kwam (was de eerste keer) dan puur door het prikken... |
Vrijdag 2 Januari 2009 10:34 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
En volgens mij is dat "uurtje rustiger" meer omdat ze ontdaan zijn na een VA bezoek dan van het bloed afnemen.  |
Vrijdag 2 Januari 2009 10:39 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ja, dat denk ik ook. Even wat bijkomen, oorlogswonden likken enzo ik denk dat in veel gevallen de ego ook een deuntje gehad heeft (zeker bij onze grijze dame, die handdoek stelt ze echt niet! op! prijs! ) dus die zit ook wat beledigd. |
Vrijdag 2 Januari 2009 10:42 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:03 am
|
|
|
|
|
|