|
|
|
Rocco
Vlieger
| bloed van meerdere vogel tegelijk testen? |
|
|
hoi allemaal,
ik vroeg me af of het mogelijk was (en betrouwbaar) om bloed van meerdere gaaien in één bloedbuisje te doen en dit te laten testen? Ik heb dit dacht ik wel eens gezien dat winkels dit doen met jongen uit hetzelfde nest, maar ben er niet helemaal zeker van....
Iemand anders vertelde me dat ze dat ook ooit heeft gedaan, maar ik vroeg me af of mensen hier precies weten hoe het zit?
Ik dacht als ik nou van alle 4 bloed in één buisje doe en ze op 4 ziektes laat testen, ben ik meteen klaar
Mocht er toch iets uitkomen dan weet ik waar ik individueel evt nog op moet testen... |
Zondag 27 December 2009 9:23 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Ik heb van Jacco en Aurora testen laten uitvoeren op "gezamenlijk" bloed.
Heb ik wel laten prikken bij Lorreco.
Met jongen kun je inderdaad ook een gezamenlijke test laten doen. Hoeveel vogels maximaal op 1 buisje kunnen dat je nog een betrouwbaar resultaat hebt, weet ik niet.
Je zou Lorreco eens kunnen bellen. |
Zondag 27 December 2009 9:45 pm |
|
|
Rocco
Vlieger
of ik moet anders gewoon Gendika maar even vragen... maar die zijn wel commercieel dus dan vind ik het soms wat minder betrouwbaar  |
Maandag 28 December 2009 11:10 am |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Wat het maximum is weet ik niet, maar het zal mij niet verbazen als er THEORETISCH geen maximum is. Alleen is het de vraag of het bloed van veel papegaaien bij elkaar goed gemengd word en het testen daardoor onbetrouwbaarder word. Bij mij zijn de edels per 3 tegelijk getest en ik weet van iemand anders dat die 3 aga's tegelijk heeft laten testen.
Wel is het zo,
wat je zelf al aangeeft
, dat je extra moet testen als er een positieve uitslag zou zijn en verdenking op ziektes aanwezig is. |
Woensdag 6 Januari 2010 12:55 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: bloed van meerdere vogel tegelijk testen? |
|
|
Ik zal Pluisje even vragen hier te reageren.  |
Woensdag 6 Januari 2010 3:35 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
Hallo allemaal! Miss you all , maar heb het soms erg druk.
Fluff, ik heb je mailtje gisteren gezien. Excuses voor de trage reactie. Ben er pas net aan toe gekomen om te antwoorden.
Hoe meer bloedmonsters van verschillende vogels je mengt hoe meer is de kans op vals negatief resultaat als één van de vogels besmet is. Vogels individueel testen is het meest betrouwbaar.
Het zit zo: niet al het bloed wat je van verschillede vogels in een buisje hebt verzamelt wordt getest. Uit gemengde bloed wordt maar een klein monster voor een test genomen, 10 microliter bijvoorbeeld.
Laten we theoretisch voorstellen dat bij besmette vogel per 10 microliters bloed 5 virus deeltjes zitten. Nu mengen we gelijke hoeveelheden bloed van 5 vogels: 1 besmet en 4 gezonde. Uit dit mengsel nemen we een monster van 10 microliter. Nu zit in 10 microliter maar 1 virus deeltje omdat het bloed van de besmette vogel verdund is met bloed van gezonde vogels.
Dus als je verder dit voorbeeld neemt met bloed van 10 vogels waarvan 1 besmet en 9 gezond zijn: nu is de kans dat je gemengde bloed negatief wordt gevonden is 50/50.
Het voorbeeld is puur theoretisch om het uit te leggen, ik wil niet zeggen dat je 5 vogels wel en 10 vogels niet kan testen. Het is afhankelijk van stadium van de ziekte. Bij dragers kan de hoeveelheid virusdeeltjes in het bloed heel laag zijn. Als in mijn voorbeeld de besmette vogel een drager is met hele lage virustiter (hoeveelheid deeltjes) dan zelfs mengen van bloed met 1-2 gezonde vogels kan leiden tot (vals)-negatieve test. |
Donderdag 7 Januari 2010 10:41 pm |
|
|
|
|
Rocco
Vlieger
hmmm..
Ik snap wat je bedoeld. Winkels en kwekers testen vaak een nest in één keer, maar het is dus niet bekend bij welk aantal het geheel betrouwbaar is.
Dan vraag ik me ook af of ze dit meenemen bij bijeenkomsten e.d waarbij je vogel getest moet zijn?
Ik verdenk mijn vogels nergens van en ze zouden als ze al iets hebben dan misschien drager kunnen zijn. Als dat met een meerdere vogels test betekend dat er een valse uitslag uit kan komen schiet je er dus weinig mee op.
Bedankt voor de uitleg!  |
Zondag 17 Januari 2010 7:14 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:03 am
|
|
|
|
|