|
|
|
MissSol
Net uit het ei
| bloedpennen |
|
|
Hallo, ik heb even een vraagje. Gisteren hebben we onze edelman laten kortwieken en toen bleek dat hij een aantal bloedpennen had. De jongen in de winkel vertelde dat dit komt door een gebrek aan vooral vit. A. Ik schrok hier eigenlijk wel een beetje van. Hij heeft ze eruit getrokken.
Nou ben ik op internet er over aan het nalezen en lees ik eigenlijk dat het heel normaal is dat papegaaien tijdens de rui bloedpennen heeft en deze vanzelf uitgroeien tot normale veren en dat je ze helemaal niet weg moet halen. Wie kan mij vertellen hoe het nou zit.
gr. dorinda |
Dinsdag 29 April 2008 2:16 pm |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
bloedpennen zijn idd normaal. een eventueel vitamine A tekort heb je zo bijgewerkt door verse groenten zoals paprika te geven. hoe feller de kleur hoe beter. hoef je niet van te schrikken dus. laat ze gewoon zitten, de vogel heeft er weinig last van en trekt ze zelf als hij er hinder van heeft. |
Dinsdag 29 April 2008 2:36 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: bloedpennen |
|
|
Naar mijn weten zijn bloedpennen heel normaal. Na een tijdje trekt het bloed zich terug en krijg je een pen 'zonder bloed'.
Bloedpennen zijn vaak gevoelig als je eraan zit. |
Dinsdag 29 April 2008 5:29 pm |
|
|
MissSol
Net uit het ei
Ok, ze vertelde in de winkel dat het kwam door tekort aan vitamines in hoofdzaak vitamine A. Ze hebben ze eruit gehaald omdat het heel erg kon irriteren en als hij dan die veer zou beschadigen dan kan hij doodbloeden. Ik vind het wel heel vaag hoor... |
Dinsdag 29 April 2008 6:54 pm |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
klinkt alsof ze er niet veel verstand van hebben. dus de volgende keer gewoon laten zitten en niet in paniek raken. |
Woensdag 30 April 2008 6:58 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Wel jammer dat ze op sommige plaatsen of eerder veel plaatsen eigenlijk zomaar wat doen zonder echt zeker te zijn van hun stuk. |
Woensdag 30 April 2008 10:05 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Ik weet niet of ze dood kunnen bloeden als zo'n veer breekt maar ik weet wel dat het een flinke rommel geeft. --> Zazu had een keer zo'n bloedpen gebroken en dat resulteerde in een bloedbad.
Ik geloof wel dat als de pen blijft bloeden, je 'm moet trekken.. (Dat had ik begrepen op een Amerikaans forum) |
Donderdag 1 Mei 2008 8:48 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Een bloedpen is inderdaad heel normaal, want een bloedpen = een veer in de groeifase; alle 'gewone' veren die hij dus heeft zijn bloedpennen geweest. Een veertje dat uit de folikel groeit heeft voeding nodig, dus er is bloedtoevoer en heb je een bloedveer. Vandaar ook dat het gevaarlijk kan zijn als zo'n bloedpen breekt of afgeknipt wordt, want als het bloeden niet wil stoppen, kunnen ze een flinke hoeveelheid bloed verliezen of zelfs doodbloeden. Als het veertje volgegroeid is, sluit het bloedtoevoer en krijg je een gewone, volwassen ('dode') veer.
Je moet ze dus ook echt niet uittrekken als er nix mis mee is, want a) dan heb je een kale vogel en b) in plaats van de uitgetrokken bloedpen krijg je, jawel, een bloedpen
Tekort aan vitamine A merk je zelf als eerste waarschijnlijk aan problemen met de slijmvliezen - bvb. die 'stekeltjes' aan de gehemelte binnen in de snavel; bij een gezonde papegaaien zijn ze scherp, maar bij tekort aan vitamine A worden ze bot. |
Maandag 5 Mei 2008 7:14 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
Hoi MissSol, hoe is het met je vogeltje? |
Dinsdag 10 Juni 2008 11:27 am |
|
|
MissSol
Net uit het ei
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Hoi MissSol, hoe is het met je vogeltje?
Helaas gaat het iets minder met hem lees maar hier
http://www.fluffies.org/nl/die.....10427.html
|
Maandag 30 Juni 2008 11:08 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
'k Heb het gezien. Gelukkig was de uitslag wel goed! |
Dinsdag 19 Augustus 2008 8:33 am |
|
|
swanny
Beginnende vlieger
Fijn dat de uitslag goed was. Als je sukkelt en ECHT reden hebt om te denken dat je een vitaminen tekort hebt kun je de vogel eventueel een vitamine spuit laten geven. Het is dan gelijk op goede waardes en kun je het makkelijker op peil houden, want je hoeft de achterstand niet weg te werken.
Heeft de vogel nog een loopneus?
Heb je ook een cavia in huis? |
Dinsdag 19 Augustus 2008 3:13 pm |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 14 Oktober 2008 8:53 pm
|
|
|
|