|
|
|
Remco
Vlieger
| Doof |
|
|
Sinds ik bij het NoP ben geweest zit ik me af te vragen hoe het komt dat papegaaien nooit doof zijn(nog nooit over gehoord), want bijv ara's schreeuwen heel hard en toch een paar keer per dag en kunnen wel 100 worden, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze dan ook doof worden. Ik denk dat mensen dan allang doof zouden zijn als we zolang zoveel lawaai zouden horen. Weet jullie misschien hoe dit kan? |
Zondag 23 November 2008 11:14 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Dit stukje vond ik:
Vogels blijven niet doof
Biologie - Geneeskunde
Washington, VS – Vogeloren kunnen iets wat mensenoren niet kunnen: als de trilhaarcellen in het oor verloren gaan, blijkt doofheid slechts tijdelijk. Het gehoor keert weer terug.
Edwin Rubel en Jennifer Stone, onderzoekers aan de University of Washington, onderzoeken al meer dan twaalf jaar waarom vogels bij gehoorschade hun gehoor weer terugkrijgen. In Proceedings of the National Academy of Sciences beschrijven de twee wetenschappers wat ze inmiddels hebben ontdekt.
Bij vogels keert het gehoor terug dankzij de steuncel die zich vlakbij de basis van een haarcel bevindt. Zo’n haarcel vangt geluidstrillingen op en vertaalt die naar een zenuwsignaal. Als bij een vogel de haarcel sterft, stimuleert een of ander proces de verandering van de steuncel in een nieuwe haarcel, zoals bij mensen nieuwe huidcellen ontstaan. De volgende stap is dat de nieuwe haarcel contact moet maken met het zenuwstelsel en de hersenen. Het moet ook alle biochemische kenmerken verkrijgen die de oorspronkelijke haarcel had. Bij zoogdieren blijft de ontwikkeling van een steuncel tot haarcel achterwege. Het gehoor van zoogdieren is vele malen ingewikkelder dan het vogelgehoor, en er komt dan veel meer kijken bij de omvorming van een steuncel tot een haarcel.
Rubel, hoogleraar in de gehoorwetenschap, benadrukt dat zijn onderzoek niet direct een oplossing oplevert voor doofheid bij mensen. Wel opent het de weg naar nieuw onderzoek en maakt het duidelijk dat de ontwikkeling van hoorapparaten en gehoorapparaten niet de enige benadering hoeft te zijn. De sleutel vormt volgens hem inzicht in het mechanisme waardoor haarcellen sterven, en het blokkeren daarvan
.
Dat zou betekenen dat vogels wel doof zouden kunnen worden maar niet blijven . |
Zondag 23 November 2008 11:33 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is inderdaad bizar hoe vogels hun gehoor terugkrijgen. Interessant in elk geval  |
Zondag 23 November 2008 12:51 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Wat een leuk stukje...en een slimme vraag trouwens...heb er nooit bij stil gestaan!  |
Zondag 23 November 2008 7:14 pm |
|
|
|
|
Remco
Vlieger
Dankje esjo  |
Zondag 23 November 2008 7:27 pm |
|
|
esjo
Moderator

Graag gedaan. Ik vond het zelf ook wel een interessante vraag  |
Zondag 23 November 2008 8:06 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Doof |
|
|
Ik had het laatst ergens gelezen. Niet in de vorm waarin jij het hebt gelezen maar iets beknopter.
Bedankt voor het plaatsen! |
Maandag 24 November 2008 8:05 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:13 am
|
|
|
|
|