|
|
|
annemie2
Fladderaar
O maar het beterd al hoor. Ik zie al niet overal meer pbfd-stofjes rondvliegen. .  |
Vrijdag 13 Juni 2008 9:59 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hoe oud zijn de Bonte Boertjes, en hoe zitten ze in de veren ? Als ze al minstens een rui hebben gehad en er goed zijn doorgekomen, en hun snavels er ook normaal uitzien, heb je ook nog een extra geruststelling want als ze PBFD hadden, was er waarschijnlijk iets van zichtbaar.
Btw, voor mij staan nu op nummer 1 aspergillose en KDS op PBFD zijn ze getest. |
Zondag 15 Juni 2008 7:16 am |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Oh, dus vaak uit PBFD zich toch wel, ondanks dat de vogel niet ziek is?
Ik lees net wat aspergillose (had er nog nooit van gehoord )maar zie dat het zowel bij mensen als vogels dus kan ontstaan. Is het ook besmettelijk van dier op mens of mens op dier? |
Zondag 15 Juni 2008 10:25 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hoe bedoel je, dat PBFD zich uit terwijl de vogel niet ziek is ? Als een vogel PBFD heeft IS hij ziek, en een vogel met ziekteverschijnselen (dus ook de typische snavel en verenbeschadigingen zoals PBFD geeft) heeft ook een of andere ziekte/tekort ...
Aspergillose wordt veroorzaakt door een schimmel dat overal zit, je kan er dus nog mens nog papegaai voor beschermen. Alleen maakt het schimmel geen kans om in een gezond organisme problemen aan te richten. Een papegaai dat om de een of andere reden zwakker is (slechte voeding, een andere ziekte etc) kan dan wel ziek worden. Het is niet besmettelijk; je ziet papegaaien met aspergillose ook vaak gewoon samen met andere gezonde papegaaien zitten. |
Zondag 15 Juni 2008 10:59 am |
|
|
esjo
Kamikaze piloot
|
|
|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hoe oud zijn de Bonte Boertjes, en hoe zitten ze in de veren ? Als ze al minstens een rui hebben gehad en er goed zijn doorgekomen, en hun snavels er ook normaal uitzien, heb je ook nog een extra geruststelling
want als ze PBFD hadden, was er waarschijnlijk iets van zichtbaar.
Ik bedoel dat PBFD wel zichtbaar zou zijn, zonder dat de vogel ziekteverschijnselen heeft.
Wanneer een vogel echt ziekteverschijnselen heeft van PBFD, dan weet je wel hoe laat het is. Maar dat de vogel verder nog niet ziek oogt, maar dat je het aan de snavel dan al wel zou kunnen zien.
Daarbij komt dan, zoals je het schrijft, zou je er voorzichtig (en niet volledig) vanuit mogen gaan, dat wanneer je vogel de rui goed heeft doorstaan en geen afwijkende snavel of veren heeft hij geen PBDF zou hebben.
Wat zou dan de zin zijn van testen als je je vogel al een paar jaar hebt zonder klachten rondom rui?
Ik heb altijd gedacht dat PBFD eigenlijk net zoiets is als hiv/aids. Je kunt jaren hiv hebben zonder het te weten, totdat het doorbreekt en we het AIDS noemen.
Een vogel kan dus jarenlang PBFD dragen zonder dat je er iets van merkt of ziet totdat het uitbreekt.
Begrijp je hoe ik het bedoelde  |
Zondag 15 Juni 2008 11:24 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Maar die afwijkende veren en problemen met de snavel ZIJN ziekteverschijnselen, al dan niet van PBFD (kunnen ook problemen met de voeding zijn, of parasieten, onder andere ... maar hoe dan ook is het een aanduiding van problemen met de gezondheid).
PBFD is ook zo iets als AIDS. Het circovirus veroorzaakt een verzwakking van het immuunsysteem, en veel vogels die PBFD hebben - de chronische vorm, althans - gaan uiteindelijk dood aan een secundaire infectie en niet aan PBFD zelf. Daarom worden ze ook zo goed in de gaten gehouden ivm. stress en mogelijke infecties. Naast het immuunsysteem komt het virus ook in de cellen van de veren en de snavel, en dat in de combinatie met de verzwakking komt vaak tot uiting in die typische problemen met de snavel en veren.
Volgens mij is het net zoals je schrijft: dat je bij een vogel die goed en wel door de rui is gekomen voorzichtig kan aannemen dat hij het niet heeft. De tests zijn er om (nog) meer zekerheid te geven, omdat je dragers hebt, en omdat het PBFD zich niet bij alle vogels meteen in de veren/snavel problemen uit. Maar als je naar de percentages kijkt, heb je bij lange na niet zo veel dragers zonder symptomen, en ook niet zo enorm veel oudere vogels die ziek zijn en geen symptomen hebben, zeker niet bij vogels die in gevangenschap zijn geboren. Daarom denk ik dat de kans dat een papegaai PBFD heeft iets kleiner is met elke goede rui
D'r zijn anders hopen en hopen goede artikelen over PBFD te vinden  |
Zondag 15 Juni 2008 11:54 am |
|
|
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Oke, duidelijk Dank je.
Veel artikelen waar juist goede info instaat zijn vaak engelstalig. Gewoon engels is het probleem niet, maar wanneer er vakjargon wordt gebruikt is het voor mij toch wat moeilijker om te begrijpen.
Zoals jij het schrijft, heb ik eigenlijk nooit zo gelezen. Vandaar mijn verwarring, cq vraag.
Ben weer wat wijzer. Dank je wel  |
Zondag 15 Juni 2008 12:26 pm |
|
|
annemie2
Fladderaar
Ik denk niet dat ze hier bij ons al een rui hebben gehad Allee het is ons zeker niet opgevallen. Het mannetje zit heel goeg in de veren. Het vrouwtje ziet er een beetje warriger uit. Ze hebben wel allebei gele of witte veren op hun kop. Zal proberen foto's in mijn dagboek te plaatsen. We willen ze wel laten testen, moet alleen mijn man nog overtuigen om ze dan te moeten vangen.  |
Dinsdag 17 Juni 2008 7:09 pm |
|
|
ellenparrot
Beginnende vlieger
|
hoi, ik zelf heb mijn eerste grijze roodstaart verloren aan pbfd en heb mijn verhaal op mijn site gezet. Toevallig dit ook in NL. als je wilt, dan kan je het hier lezen: http://www.ellen-parrots.com/frames-pbfdnl.html  |
Dinsdag 17 Juni 2008 8:57 pm |
|
|
|
|
esjo
Kamikaze piloot
Wow Ellen, wat een heftige periode is dat geweest zeg
Vooral het feit dat je getest had, en gezond bevonden en dan toch PBFD ontdekken.
Maar wat ik lees is dus dat vogels idd. het virus kunnen dragen zonder uiterlijke ziekteverschijnselen te hebben. Dat ze jarenlang drager kunnen zijn zonder dat ze ziek worden.
M.i. dus toch zaak al is je vogel tien jaar, wanneer je er vogels bij koopt om toch te testen. Stel je voor, dat net jou vogel drager is zonder ziek te worden. |
Woensdag 18 Juni 2008 11:15 am |
|
|
ellenparrot
Beginnende vlieger
|
quote:
Originally posted by esjo
Wow Ellen, wat een heftige periode is dat geweest zeg
Vooral het feit dat je getest had, en gezond bevonden en dan toch PBFD ontdekken.
Maar wat ik lees is dus dat vogels idd. het virus kunnen dragen zonder uiterlijke ziekteverschijnselen te hebben. Dat ze jarenlang drager kunnen zijn zonder dat ze ziek worden.
M.i. dus toch zaak al is je vogel tien jaar, wanneer je er vogels bij koopt om toch te testen. Stel je voor, dat net jou vogel drager is zonder ziek te worden.
hoi.. ja.. heel heftig en naar die tijd. Het blijft altijd een ingewikkelde ziekte ja.  |
Woensdag 18 Juni 2008 8:04 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is ook wel zo, wat naar voor je Ellen . Helaas kan je nog zo goed je best doen, het kan je nog steeds overkomen. Hopelijk blijf je van die miserie gespaard, dat wens je natuurlijk geen enkel gaaitje toe en natuurlijk ook geen enkel baasje want het verdriet is toch immens. |
Woensdag 18 Juni 2008 9:11 pm |
|
|
|
|
ellenparrot
Beginnende vlieger
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Sarah
Dat is ook wel zo, wat naar voor je Ellen . Helaas kan je nog zo goed je best doen, het kan je nog steeds overkomen. Hopelijk blijf je van die miserie gespaard, dat wens je natuurlijk geen enkel gaaitje toe en natuurlijk ook geen enkel baasje want het verdriet is toch immens.
dat is lief van je! ik heb toen heel erg in de put gezeten hoor.. en dan bijna geen begrip op je werk.. (het is tot slot toch maar een papegaai). Nee... ik heb hem (Tommy I, met 13 weken oud) voor mijn ogen zien sterven.. en dan alles bij elkaar .. ik zal nu niet meer zo snel vogels erbij nemen. Ik heb er genoeg en als er wat kleintjes dood gaan.. dan neem ik er niet meer bij. Heb al een paar agas die al wat ouder zijn. En al ZOU het toch.. dan ben ik natuurlijk heel voorzichtig, laten testen ja, maar het is altijd een punt van hoe plaats je een papegaai op een correcte manier in quarantaine. Hier zou dat niet kunnen, heb maar een 2 kamer flat maar bij de persoon waar je de gaai zou aanschaffen (doe ik NOOIT meer in een winkel.. door mijn eerste ervaring) dan moet je ook maar het vertrouwen hebben dat de vogel apart gezet wordt. Het is en blijft toch ook vaak een vertrouwens kwestie.
|
Woensdag 18 Juni 2008 10:46 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Klopt wat je zegt dat er vaak geen begrip is wat dieren betreft. Wij hebben een paar jaar geleden onze eerste honden afgegeven op een vreselijke manier en daar was ik kapot van. Heb er een depressie door gehad ook. Maar ja, het zijn toch maar beesten zeggen ze dan en dan doen ze raar dat je liever dieren ziet dan mensen na een tijd. Ik heb na die tijd ook met heel veel mensen gebroken en heb daar nog steeds geen spijt van. Ik ben daar wel hard in geworden. Gelukkig heb ik nu een job waar ik 10 minuten voor ik moet beginnen nog verlof kan nemen, als het nodig is kan ik er dus zijn voor mijn dieren, dat is ook wel fijn maar wat toen gebeurde heb ik nog soms moeilijke dagen door. Ik begrijp dus heel goed wat je wil zeggen, ook al ging het toen over de honden.  |
Donderdag 19 Juni 2008 9:28 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Ellen heel veel liefs vanuit deze kant die ervaring die jij hebt is verschrikkelijk, en ik heb heel veel respect voor een persoon die de pijn op zo'n manier kan verwerken tot iets constructiefs en 'positiefs' (in de zin van je website als waarschuwing voor anderen).
D'r zijn maar heel weinig mensen, buiten de papegaaienwereld om, die weten dat we Wru kwijt zijn. Ik ben er achter dat je niet uitlegt wat het is om een papegaai te verliezen aan iemand die zelf geen papegaaien heeft. Want inderdaad ... ach, het is maar een beest. Behalve dat dat niet zo is. |
Donderdag 19 Juni 2008 3:54 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 22 Augustus 2008 1:23 am
|
|
|
|
|