|
|
|
Laura B
Moderator

| Gendika... |
|
|
Ik heb laatst bij gendika een test voor Cleo aangevraagd, voor alle voorkomende papegaaienziekten en geslachtsbepaling, gewoon om zeker te weten dat ze gezond is.
Wie heeft zelf zo'n test gedaan? Ik begrijp nl. niet veel van de spullen die er bij zitten. Er zitten twee swabs bij, ik denk om een cloaca swab te doen voor chlamydia. En twee kleine buisjes voor bloed (??????????). Dat lijkt me nl. een beetje veel! Ik had gedacht dat ik door een nageltje te knippen zo wat bloed op zo'n wattenstaafje kon doen en daarmee klaar....
Maar een cloaca swab doen durf en wil ik niet, zo beschadig ik iets. Is het iets om zelf te doen of hebben jullie dit aan een VA overgelaten? |
Maandag 10 Juli 2006 9:17 am |
|
|
Gipsy
Beginnende vlieger
Al onze vogels zijn hier getest,wij hebben dat steeds door de vogel arts laten doen...  |
Maandag 10 Juli 2006 9:54 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Oef, ik zou die cloaca swab inderdaad niet zelf doen. Is dat nodig dan? (Voor pbfd en polyoma?)
Ik heb alles aan de vogelarts overgelaten..  |
Maandag 10 Juli 2006 10:04 am |
|
|
|
|
Seertje
Vliegende acrobaat
Iig weet ik dat voor polyoma een swab nodig is, voor PBFD gewoon bloed. Zelf heb ik gewoon wat bloed uit het nageltje gehaald en dat dan op dat speciale papier opgevangen. Ik had geen buisjes voor bloed gekregen. Ik zou het navragen. Gewoon ff mailen! |
Maandag 10 Juli 2006 10:39 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
bloed buisjes dan meot je naar de DA, ik had bloed kaartjes aan gevraagt veel makkelijker kan je nageltje voorzichtig knippen en er op deppen.
ik vertel nu even mijn mening iedereen kan er anders over denken maar zeg het toch
Gendika is niet 100% betrouwbaar. net als mijn verhaal wie weet is pearl niet eens een drager maar is het hun fout. of je kan ook hebben uitslag cleo gezond wie weet ook een fout snap je ik ben er helemaal niet tevreden over kan altijd mis gaan als je dan toch gaat testen ik zou naar Engeland sturen veel meer zekerheid |
Maandag 10 Juli 2006 11:32 am |
|
|
Laura B
Moderator

Tsjaa, ze zeggen zelf dat de test voor 99% betrouwbaar is. Maar misschien neem ik de hele boel wel even mee naar de DA. Ik zal in ieder geval Gendika even mailen voor wat meer info.
Want aan de andere kant, een test heeft altijd een foutmarge, ook in engeland. Kan me nog herinneren dat ze iets van 100 papegaaien hebben laten afmaken omdat ze monsters hadden verwisseld met ganzen die wel vogelgriep hadden...
Schiet ik er eigenlijk wel wat mee op met zo'n test? |
Maandag 10 Juli 2006 12:30 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Tja, Hooimeijer zei dat de testen op zich superbetrouwbaar zijn. Het zijn de mensen die fouten maken. (Mensenwerk he)
Seertje: Iago & Zazu zijn destijds op pbfd en polyoma getest dmv bloed.
(Flitje ook) |
Maandag 10 Juli 2006 1:27 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Waar ik mn vogels ook zou laten testen...als ze ziek zouden zijn zou ik ALTIJD nog een keer testen Maar ik heb t dus via gendika gedaan Ook een paar door de DA en later de rest met die papiertjes. |
Maandag 10 Juli 2006 2:43 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Dat is idd zo, de mensen maken de fouten.
Ik ga maar eens bellen/ mailen met gendika, want die papiertjes heb ik geloof ik niet gekregen!
Het is alleen wel jammer dat je niet kunt testen op chlamydia, want op de andere ziektes kunnen ze idd getest worden met een bloedmonster..
Ik ben ook benieuwd waarom je daarvoor dan een cloaca swab voor nodig hebt, kan een vers poepje bijvoorbeeld niet?
nou ja, ik ga ze maar eens mailen...wordt vervolgd!!!  |
Maandag 10 Juli 2006 4:16 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
je kan beter even bellen denk ik gaat makkelijker
zijn alleen neit zo aardig heb ik 2 keer mee gemaakt hahaha |
Maandag 10 Juli 2006 5:38 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Weet je bel anders Utrecht eventjes. Ik geloof dat ze tussen 1 en 2 of 2 en 3 telefonisch spreekuur hebben! 030-2531799 |
Maandag 10 Juli 2006 7:34 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Thanx Sue, ik heb al gemaild naar Gendika, maar misschien kan ik morgen ook wel even bellen naar Utrecht, want anders kan ik dus niet testen op Chlamydia en ik heb liever alles in een test.
Anders ga ik toch maar eens naar de VA, al doe ik dat liever niet, ik wil niet dat Cleo gestresst raakt. Maar anders zit er niks anders op hahaha  |
Maandag 10 Juli 2006 10:23 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ik weet het niet hoor. Hooi zei toen tegen mij dat hij Flitje op chlamydia zou testen als er een groot aantal witte bloedlichaampjes (? Ik weet het niet meer zeker, maar hij kón het zien!) was.. Dan pas zou hij het aanraden.
Flitje had dat toen dus niet, en Hooi had Flitje ook niet daarop getest.
Ik denk niet dat Cleo gestressed raakt hoor.. Tenminste, bij een vriendelijke vogelarts denk ik dat het wel los loopt.
Loriaux in Amsterdam is echt een schat van een mens. Ik ga er binnenkort heen voor een jaarlijkse check up van Iago & Zazu. |
Dinsdag 11 Juli 2006 10:46 am |
|
|
Laura B
Moderator

Ik dacht dat de meeste mensen hier hun vogels hadden laten testen op alledrie de ziektes, het verbaasde me dan ook om in het andere test-topic te lezen dat dat niet het geval is. Dat vind ik eigenlijk wel een opluchting! Dus testen op polyoma en pbfd is afdoende als ik eens naar de fluffie-dag zou willen komen? En over chlamydia hoef ik me dus eigenlijk geen zorgen te maken? Dat is fijn!
Nu nog moed verzamelen om de test af te nemen....
Trouwens Sue, heb jij van dokter Loriaux de volledige adresgegevens en telefoonnummer, dan heb ik dat voortaan achter de hand in geval van nood of iets anders!!! Ben blij dat er toch een VA in amsterdam zit waar veel mensen over te spreken zijn....  |
Woensdag 12 Juli 2006 8:44 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik wilde Flitje eerst ook op chlamydia laten testen, maar Hooi vond het niet nodig als de poep goed was.
PBFD & Polyoma vond hij wel verstandig: Zeker omdat ik al andere vogels in huis had.
Oostenburgergracht 183 • 1018 ND Amsterdam,
Telefoonnr: 020 - 620 66 11 • Fax: 020 - 639 38 00
Openingstijden: Maandag-Vrijdag 9:00 - 20.00
Je moet echt naar Loriaux vragen, er zitten daar nl drie artsen. Waaronder Doormalen.
Jessie Claire van de parrotbunch werkt daar als assistente. |
Woensdag 12 Juli 2006 10:33 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:15 am
|
|
|
|
|