|
|
|
Marlies R
Vlieger
|
| Gevaar van loodvergiftiging ( + foto's) |
|
|
Aangezien ik dit nooit had zien aankomen en ik ook niet de eerste ben die dit overkomt, ga ik hier mijn verhaal zo uitgebreid mogelijk neerzetten. Zoals het er op dit moment voorstaat gaat mijn geelkuifje het hele drama overleven, maar er zijn al genoeg andere papegaaien dood aan gegaan: Loodvergiftiging.
Dit hele verhaal begon op maandag 18 september 2006. Zoals gewoonlijk was mijn geelkuifkaketoe ( Tweety) vrijwel de hele dag lekker los in het huis om te kunnen spelen en rondklimmen. Rond 17:00 ’s avonds vertrok ik naar mijn werk. Mijn vriend zou pas later weer naar huis gaan zodat Tweety zo kort mogelijk alleen thuis zou zijn. Toen ik later ’s avonds thuis kwam kreeg ik een telefoontje van mijn vriend dat het Tweety was gelukt bij de vitrage te komen en dat hij aan de onderkant een stuk kapot had gemaakt. Tja, dat is balen, denk je dan. Stukje vitrage kapot.. Maar met een papegaai in huis sneuvelt er wel vaker wat en we hebben er dan ook verder geen aandacht aan besteed.
Op woensdag 20 september ’06 begonnen de problemen opeens. Rond ongeveer 13:00 hoorde ik opeens een harde “spash”, net of iemand een glas water boven het novilon had omgekeerd. Toen ik keek wat het was zag ik dat mijn kaketoe een grote plas water/slijm had opgegeven. De uren daarna ben ik hem geen seconde uit het oog verloren. Na die eerste keer overgeven, volgenden er nog vele malen. Opvallend was dat hij steeds naar zijn waterbakje ging om te drinken, en dat het water er dan vevolgens allemaal binnen een minuut weer uitgekotst werd. In het begin ging ik er vanuit dat hem misschien iets dwars zat aangezien hij wel vaker eten naar binnen schokt. Ik ben ’s avonds gewoon naar mijn werk gegaan ( was gelukkig maar drie uurtjes) zodat hij misschien wat rust had. Ik had gehoopt dat het inmiddels over zou zijn, maar het probleem leek alleen maar groter geworden. Toen wist ik zeker dat hij zo snel mogelijk naar een dierenarts moest!
’s Ochtends durfde ik zowat de kamer niet in te lopen, maar gelukkig leefde hij nog. Zodra de kliniek open was heb ik dokter Hooijmeijer gebeld. Helaas was het die dag nogal druk en kon ik pas om 15:15 terecht. Ik kan je vertellen dat dit dan hele spannende wachturen zijn.... Eenmaal in de kliniek werd gelijk zijn ontlasting onderzocht. Opvallend was dat er extreem veel witte bloedcellen aanwezig was. Iets wat duidelijk wijst op een ontstekingsreactie. Alles wees op een (zware) loodvergiftiging.
We kregen tevens het verhaal te horen van een andere papegaai ( weet niet meer precies welke soort) die na 6 jaar opeens had besloten met een loden figuurtje uit de vensterbank te gaan spelen. 6 dagen later was hij dood... En dit ging slechts om een paar kleine krasjes uit het lood! We hebben het beeldje gezien waar het om ging... Alle moed zonk me in de schoenen en volledig lam geslagen zijn we de kliniek uitgelopen. Op dat moment was ik overtuigd dat ik mijn lieve Tweet nooit weer zou zien.
Al onderweg naar huis werden we gebeld om onze mobiel. Gelijk na het consult is een röntgenfoto gemaakt. Zoals vermoed bleek het inderdaad om lood te gaan... Er zaten maar liefst 27(!!!) stukjes lood in zijn maag! Er werd ons verteld dat er inmiddelijk met de behandeling zou worden begonnen en dat met name de eerste twee dagen kritiek waren. Eenmaal thuis hebben we de vitrage nog eens onderzocht, en jawel: er zat een loodveter in de vitrage, en Tweet had hier duidelijk van gesnoept. Waarom begrijpen we nog altijd niet.
De eerste paar dagen verbleef Tweety op een soort intensive care. Hij werd voordurend in de gaten gehouden. Drie keer per dag krijgt hij injecties toegediend met vocht en antidote. Twee keer per dag wordt hij gedrangvoerd met een dikke pasta. In deze pasta zit ook weer antidote en voedingsstoffen. Het doel is dat de stukjes lood gebonden worden door de dikke pasta, en zo mee naar buiten worden genomen. Tijdens de behandeling zorgen de antidotes voor een neutraliserende werking, zodat de organen niet verder worden vergiftigd door het lood wat zich nog in het lichaam bevind.
Na 5 dagen behandelen bleek dat iets meer dan de helft van het lood uit zijn lichaam was verdwenen. Dit was een beetje een tegenvaller aangezien we natuurlijk hadden gehoopt dat alles weg zou zijn. Waarschijnlijk had dit echter te maken met het feit dat door de loodvergiftiging het verteringsstelsel stil komt te liggen. Het duurt een aantal dagen voordat dit weer op gang is. Er is besloten tot nog 3 dagen behandeling en aankomende zaterdag wordt er weer een röntgenfoto gemaakt, in de hoop dat dan wel alles eruit is. Hierna mag ik hem dan redelijk snel op komen halen. We moet hij nog ongeveer 15 dagen nabehandeld worden thuis met medicijnen.
Voor ons is het vooruitzicht zoals het er nu uitziet dus heel erg gunstig. Met Tweety zelf gaat het op moment eigenlijk wel goed ( ik bel elke dag naar de kliniek om te horen hoe het gaat) maar wij zijn er pas weer gerust op als hij veilig en wel weer thuis in de kooi zit.
Hooijmeijer vertelde dat er deze week nog een vogel ( een amazone) binnen is gebracht met loodvergiftiging. Deze vogel had aan een glas-in-lood raam lopen bijten... Resultaat: Verlamingsverschijnselen en epileptische aanvallen. Deze vogel is helaas tijdens een epileptische aanval overleden...
Strekking van dit verhaal: Zelfs als je denkt dat je je huis goed hebt aangepast aan je papegaai, kan een ongeluk altijd in een klein en onverwacht hoekje zitten! Zodra je het idee hebt dat er iets mis is met je vogel? Ga altijd gelijk naar een dierenarts! En wacht nooit af hoe het verloopt... Het feit dat ik binnen 24 uur naar de eerste verschijnselen bij Hooijmeijer in de behandelkamer stond heeft zonder twijfel Tweety zijn leven gered! ( we gaan er vanuit dat hij het nu wel overleeft )
Gerafelde vitrage
Na wat zoekwerk de loodveter
En de Röntgen foto die is gemaakt door Dr. Hooijmeijer en waarop duidelijk de stukjes lood in zijn maag zijn te zien
|
Donderdag 28 September 2006 10:20 pm |
|
|
Danny
Moderator

Wat een verhaal!!
Ben blij om te lezen,dat het al wat beter gaat!!
Ik hoop dat tweety snel van het lood verlost is!!!
Heel veel sterkte de komende tijd!!! |
Donderdag 28 September 2006 10:26 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Gevaar van loodvergiftiging ( + foto's) |
|
|
Jeetje wat een verhaal!! Wat ben ik blij dat er zo snel een diagnose is gesteld en dat het beter gaat.
Ik schrok bij het zien van de röntgenfoto.
Arme Tweety! Hij had wel ontzettend véél stukjes in zich. (Bij Flitje was het maar 1 heel klein stukje. Nauwelijks te zien)
Heel veel sterkte! |
Donderdag 28 September 2006 10:28 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Wat een geluk dat jullie er optijd bij waren en erachter kwamen wat het was Heel veel sterkte en bedankt voor t plaatsen van je verhaal. |
Donderdag 28 September 2006 10:39 pm |
|
|
Danny
Moderator

Mss. kun je hier een sticky van maken Sue,zodat deze ook altijd boven aan in de lijst blijft staan!!! |
Donderdag 28 September 2006 10:42 pm |
|
|
Marlies R
Vlieger
|
Bedankt allemaal!
Ja, ik heb extreem weinig slaap gehad de afgelopen week. Kan mijn wallen bijna in een strikje boven mijn hoofd binden
Het vervelende is dat je alleen maar kunt wachten, en wachten, en wachten... En elke keer als de telefoon gaat schrik je, omdat je bang bent dat ze bellen om te zeggen dat het toch niet is gelukt... Maar we houden de moed erin! |
Donderdag 28 September 2006 10:57 pm |
|
|
|
|
Marlies R
Vlieger
|
| Re: Gevaar van loodvergiftiging ( + foto's) |
|
|
quote:
Originally posted by Fluffy Sue
Jeetje wat een verhaal!! Wat ben ik blij dat er zo snel een diagnose is gesteld en dat het beter gaat.
Ik schrok bij het zien van de röntgenfoto.
Arme Tweety! Hij had wel ontzettend véél stukjes in zich. (Bij Flitje was het maar 1 heel klein stukje. Nauwelijks te zien)
Heel veel sterkte!
Het zijn inderdaad belachelijk veel stukjes. We kunnen er ook nog steeds met ons verstand niet bij waarom hij het in hemelsnaam heeft opgegeten, en waarom dan ook inderdaad zoveel.
Het enige "voordeel" van de hoeveelheid, was dat hij er ook echt duidelijk gelijk goed ziek van werd. Daardoor kon de diagnose ook snel gemaakt worden, en ook de behandeling dus snel gestart worden.... |
Donderdag 28 September 2006 10:59 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Wat erg Marlies........ik hoop zo
dat ie beter wordt..........
Ga heel hard duimen hoor............ |
Vrijdag 29 September 2006 12:38 am |
|
|
OmaLisa
Vlieger
|
Sterkte met Tweety, zo te horen komt het wel weer goed.
Maar wat ik mij afvraagt is, waarom wordt zijn maagje niet leeggepomt, dat doen ze bij mensen toch ook?
Of is het lood al te veel in zijn bloedbaan gekomen zodat het geen zin heeft.
Logisch gezien zou ik zeggen zo gauw mogelijk het lood uit zijn lijfje om de schade zo beperkt mogelijk te houden, en dan beginnen met ontgiften.
Kunnen vogels ook stikken in voorwerpen? |
Vrijdag 29 September 2006 4:03 am |
|
|
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
heel veel sterkte met tweety.
ik hoop dat het snel beter gaat met tweety, en dat ze weer lekker bij jullie kan zijn. |
Vrijdag 29 September 2006 10:04 am |
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Vreselijk, wat een verhaal Zo zie je maar, ongelukken zitten in een klein hoekje, en net altijd die hoekjes waar je het niet verwacht. Heel veel sterkte en beterschap gewenst voor Tweety. |
Vrijdag 29 September 2006 3:13 pm |
|
|
Bogucci
Vlieger
|
Sterkte en beterschap voor Tweety. |
Vrijdag 29 September 2006 6:35 pm |
|
|
|
|
joze
Ervaren vlieger
sterkte en beterschap gewenst |
Vrijdag 29 September 2006 8:16 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
Marlies, wat ongelofelijk fijn dat je zo snel hebt ingegrepen en naar de VA was geweest.
Wat een naar verhaal.... Sterkte met lieve Tweety...
Er stond toevallig in september aflevering van het Engelse tijdschrift Parrots ook een artikel over lood en zink vergiftiging.
Er stond ook een lijstje bij waar je in spullen rond het huis lood kan vinden.
Het is in het engels, maar misschien heeft toch iemand iets aan. Ik zal hem proberen te scannen en hier plaatsen.... |
Vrijdag 29 September 2006 10:17 pm |
|
|
Marlies R
Vlieger
|
Iedereen bedankt voor de lieve reacties! Vandaag hoor ik weer meer als het goed is....
@ Pluisje: Ik denk dat dit wel nuttig is! Iemand anders had deze "gevarenlijst" gepost op een ander forum:
http://www3.sympatico.ca/davehansen/avpoison.html
|
Zaterdag 30 September 2006 6:59 am |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Vrijdag 5 September 2008 8:45 am
|
|
|