|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
| Hoe besmettelijk zijn ziektes? |
|
|
Als ik nieuwe speeltjes koop voor Solace maak ik ze altijd even schoon voor ik ze in de kooi hang, voor het geval een van de vogels in de winkel iets heeft. Maar ik bedenk me net: als het zo besmettelijk is dat het op de plastic speeltjes zit, zit het dus ook op mij, mijn kleren, mijn tas, etc. Dan heeft de speeltjes schoonmaken niet veel nut.
Dus hoe besmettelijk zijn ziektes eigenlijk, en hoe worden ze overgedragen (vogel op vogel, vogel op mens op vogel, vogel op object op vogel, via de lucht, alleen via direct contact)?
Ik snap dat het per ziekte verschilt, maar ik wil vooral weten hoe het met de echt gevaarlijke ziektes zit (pbfd, chlamydia, polyoma). |
Dinsdag 31 Juli 2007 3:39 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Hoe besmettelijk zijn ziektes? |
|
|
Over sommige ziekten is nog niet zoveel bekend. Andere ziekten zijn wel besmettelijk maar ik denk dat het ook afhangt van de vogel en z'n weerstand. Zo zal een verzwakte, jonge vogel véél eerder ziek worden dan een oudere vogel met een compleet immuunsysteem.
PBFD wordt bijvoorbeeld onder meer verspreid door verenstof.
PS De meningen zijn nogal verdeeld over besmettingsgevaar..
Ik denk dat we wel voorzichtig moeten zijn, maar het lijkt me niet nodig om altijd maar in stress te leven. Anders kunnen we ze wel opsluiten in gouden kooitjes..  |
Dinsdag 31 Juli 2007 3:51 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Ze hadden bij de plaatselijk DW een valkje dat er niet zo goed uit zag, maar ze zette hem net weg dus ik kon er niet goed naar kijken. Toen ik ernaar vroeg zei ze dat het een jonkie was die net pap gegeten en geknoeid had. De andere vogels zagen er wel allemaal goed uit, dus het zal wel niks geweest zijn. Maar toen vroeg ik me wel af, stel dat een van de DW vogels ooit iets heeft...
Ik wilde dat ze hier een DW hadden die geen dieren verkocht. Niet alleen hoef ik me dan geen zorgen te maken dat eentje daarvan ziek is, ik hoef me ook niet schuldig te voelen dat ik geld uitgeef in zo'n zaak (ik vind de DW geen goede start van een dierenleven). |
Dinsdag 31 Juli 2007 4:03 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:20 am
|
|
|
|
|
|