Sinds juni 2009 hebben wij onze amazone Junai. Een schat van een vogel en een echt lid van het gezin. We hebben alweer hele avonturen met hem er op zitten. Zoals zijn schreeuwgedrag(Wat gelukkig voorbij is) Zijn eenkennigheid(Wat redelijk voorbij is) en zo nog wel een paar dingen die er allemaal bij horen. Nu is het zover dat hij echt ontzettend in de rui is. Kennissen van ons die met papegaaien fokken hadden al gewaarschuwd dat er nog een rui aan zou komen waarin die al zijn ''babyveren'' zou verliezen. Nu is dat ruien al begonnen eind september begin oktober. Op zich ging hij daar vrij snel door heen, maar sinds eind november begin december is die helemaal grijs geworden.
We hebben gekeken of het geen plukken is, maar er zijn geen veren beschadigd die op de grond vallen. Zijn ontlasting is normaal van kleur en raar gedrag vertoont hij ook niet.(Zoals slaan op de tralies of iets dergelijks) Nu had ik ergens gelezen dat het ook kan komen door dat er te weinig UV licht wordt opgenomen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn en zou hij door middel van een UV lamp er weer door heen komen.
ook heb ik ergens gelezen dat de voeding voor de babygaaitjes ook nog wel eens wil helpen. Zou het kwaad kunnen als hij daar evt 1 a 2 keer per dag een spuitje van kreeg.
Voor de rest krijgt hij premium voer van versele laga en eet hij in principe allesop behalve de pellets. Hij krijgt elke dag groente en fruit en om de dag een klein korstje van een bruine boterham met zaadjes er op.
3 keer per week krijgt hij ei-voer door zijn eten heen en 3 keer per week ook een aanvullend mengsel voor door zijn water van Teurlings.
Verveling hebben wij ook niet kunnen ontdekken want als wij weg zijn, en we komen terug zijn, zijn speeltjes niet onaangeraakt gebleven.
Zijn er mensen die hier wat meer over weten of dit hebben mee gemaakt.
Groetjes, Daphne & Junai
Woensdag 19 Januari 2011 12:33 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
ik zou als ik jou was eens een vogelarts consulteren. je kan er heen bellen en je vraag voorleggen. misschien dat zij je telefonisch raad kunnen geven of dat je langs moet komen. zo weet je in elk geval iets meer.