|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
| Keko bij de VA |
|
|
Ik was natuurlijk weer te vroeg, maar durfde geen risico te nemen ivm het weer, dus was ruim optijd vertrokken.
Bob van Wandelen wist al waar ik voor kwam en zei ook meteen dat zijn neusgaten dicht zaten.
De eerste vraag was gelijk, wat hij te eten kreeg. Pellets of zaad voer. Toen ik zei dat hij al 3.5 jaar harrisons krijgt, snapte hij er niks meer van.
keko zijn neusgaten waren dichtgegroeid en dat komt normaal alleen voor bij papegaaien op een zonnepittendieet.
Nu zijn keko zijn neusgaten nooit helemaal open geweest. Maar wij wisten niet anders dan dat dat bij Keko hoorde. Geen enkele arts ook heeft er ooit iets over gezegd dat dat niet klopte. Frank Verstappen niet, Olga niet en Bob van Wandelen niet.
Bob heeft keko zijn neusgaatjes open gemaakt met een naaldje en daarna doorgespoeld om achtergebleven snot dat er niet uit kan te verwijderen.
Ik heb neusdruppels meegekregen en moet 2 keer per dag druppelen en volgende week terug komen om weer door te laten spoelen |
Woensdag 13 Januari 2010 6:01 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Dat is gelukkig ook weer netjes opgelost  |
Donderdag 14 Januari 2010 9:01 am |
|
|
esjo
Moderator

Vervelend dat zijn neusgaatjes dichtgegroeid waren Gelukkig weer opgelost.
Groeien ze nu waarschijnlijk elke keer weer dicht? |
Donderdag 14 Januari 2010 10:42 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Volgende de dierenarts is het een probleem dat ontstaat door slechte voeding en zou het niet meer moeten gebeuren, maar ik hou het gewoon goed in de gaten.
in februari wil ik een afspraak maken bij Yvonne van Zeeland in Utrecht en beide heren een volledige check-up geven. gelijk een bloedonderzoek ook ivm met de lever |
Donderdag 14 Januari 2010 11:19 am |
|
|
esjo
Moderator

quote:
Originally posted by MariekevC
Volgende de dierenarts is het een probleem dat ontstaat door slechte voeding en zou het niet meer moeten gebeuren, maar ik hou het gewoon goed in de gaten.
Omdat Keko al jaren pelletvoer krijgt en het toch gebeurde, vandaar mijn vraag
Succes alvast voor de "grote beurt" Verwacht je problemen met de lever of gewoon om "je weet maar nooit"  |
Donderdag 14 Januari 2010 11:22 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat klinkt vreemd zeg, dichtgegroeide neusgaatjes.. Gelukkig is het probleem verholpen.
Succes met het geven van de neusdruppeltjes, dat zal wel een worsteling zijn? |
Donderdag 14 Januari 2010 11:26 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Z'n neusgaatjes zijn nooit helmaal open geweest, maar wij dachten dat dat bij Keko hoorde. geen enkele arts waar we zijn geweest, heeft er ooit iets over gezegd. ook niet bij de melding dat Keko soms zwaar ademt. wordt door iedereen aangeschreven als een luchtwegprobleem door jarenlang zonnepit dieet. weet nu dus beter.
ik wil Keko zijn lever na laten kijken omdat zijn nagels zo snel groeien en het heel lang duurde voordat hij door de rui heen was.
we weten natuurlijk niet precies hoe oud hij is, maar dat hij grotendeels van leven een slecht dieet heeft gehad is wel duidelijk. Ik hoop dat bijna 4 jaar harrisons het toch nog iets goed gemaakt heeft |
Donderdag 14 Januari 2010 12:34 pm |
|
|
Aagje, Calimero & Ini
Kuikentje
als het echt door voeding komt
misschien haalt hij dan niet genoeg uit de harrisons??
misschien een 2de pellet bij voeren (ander merk) om te kijken of hij daar van opknapt
kijk wij mensen reageren ook niet op alles even goed
zo is het bij dieren ook, waar de 1 het goed op doet kan voor de ander weer helemaal niet goed zijn
dan kan het merk wel goed zijn, maar niet voor jou vogel
iig heel veel succes & sterkte!! |
Vrijdag 15 Januari 2010 10:02 am |
|
|
Sarah
Moderator

quote:
Originally posted by MariekevC
Z'n neusgaatjes zijn nooit helmaal open geweest, maar wij dachten dat dat bij Keko hoorde. geen enkele arts waar we zijn geweest, heeft er ooit iets over gezegd. ook niet bij de melding dat Keko soms zwaar ademt. wordt door iedereen aangeschreven als een luchtwegprobleem door jarenlang zonnepit dieet. weet nu dus beter.
ik wil Keko zijn lever na laten kijken omdat zijn nagels zo snel groeien en het heel lang duurde voordat hij door de rui heen was.
we weten natuurlijk niet precies hoe oud hij is, maar dat hij grotendeels van leven een slecht dieet heeft gehad is wel duidelijk. Ik hoop dat bijna 4 jaar harrisons het toch nog iets goed gemaakt heeft
In elk geval goed dat je het gaat laten nakijken, zo kan je alleen maar zien of er verandering in het dieet moet worden gebracht en ja, ook al geef je zo'n goede voeding, zoals aagje al zegt, misschien heeft hij iets anders nodig maar dat zullen de testen vast uitwijzen, enkel zo heb je zekerheid. |
Vrijdag 15 Januari 2010 11:55 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
hehe poeh poeh. We zijn er weer.
vanmorgen om kwart voor zeven was ik al in de weer om alles hier de deur uit te krijgen. Leone om 8 uur bij de buurvrouw gebracht en Keko en Jojo in de vervoersbak gezet.
Onderweg veel file en we waren dan ook een kwartier te laat.
Eerst mocht Jojo op de behandeltafel.
Conclusie: Een lekkere dikke vogel. Erg sterke (waarschijnlijk) man. Zag er gezond uit en weegt 516 gram.
Geen rare dingen en zijn algehele conditie is super.
Wel heeft hij beginend staar, maar dat is gewoon de leeftijd
En toen Keko;
Keko is toch wat zwakker en zijn zwaar ademen is toch iets wat in de gaten gehouden moet worden. Zijn neusje is gespoeld en zijn ontlasting nagekeken. ook is er bij Keko bloed afgenomen.
We zijn net gebeld door Dr. Kitslaar en er zaten in Keko zijn ontlasting veel bacterien. Ik kan bij mijn eigen DA een antibiotica ophalen. maandag horen we de uitslag van het bloed.
Over 2 weken moeten we terug komen met Keko.
ben toch blij dat ik naar Utrecht ben gegaan en niet naar mijn eigen DA voor alleen het spoelen
Hij was trouwens zeer tevreden over de huisvesting en de voeding. Beter kon eigenlijk niet in gevangenschap |
Vrijdag 29 Januari 2010 3:47 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Inderdaad wel goed dat je bloed hebt laten afnemen als je het zo hoort, nu ga je tenminste zeker weten hoe alles zit en kan je ingrijpen waar nodig. |
Vrijdag 29 Januari 2010 6:49 pm |
|
|
esjo
Moderator

Goed dat je inderdaad toch nog naar Utrecht ben geweest. Hopelijk komt er niets naars uit de bloedtest en voor de bacterien in de ontlasting - die kan je nu aanpakken met medicatie
Fijn is dat wanneer je complimenten krijgt over hoe je het doet  |
Vrijdag 29 Januari 2010 7:26 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Nou zeker weten |
Vrijdag 29 Januari 2010 8:22 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
vanmorgen om half 8 vertrokken met Leone en Keko naar mijn moeder. Om 10 voor 8 zat ik aan een bak koffie en een uurtje later reed ik weg richting Utrecht. Moest er om half 11 zijn, dus had ruim de tijd.
A9 vast natuurlijk en op de A2 mag je maar 90km p/h. Maar om 10.15 waren we dan geland.
werden eigenlijk meteen geholpen door 2 co-assistenten.
ze wilde ontlasting van Keko, maar Keko wilde geen ontlasting geven. een uur later alleen een waterig flatsje. Maar was voldoende.
Ondertussen stond er 4 dames naar Keko te kijken. Was toch wel een mooi gaai. Toen kwam Dr kitslaar even langs om toch ook nog even te kijken. Hij was vandaag niet mijn dierenarts, maar wilde toch deze stoere amazone nog even op zijn hand.
gelijk bij de studenten aangedrongen het ook is te proberen, mij aaankijkend voor goedkeuring.
dus hup Keko ging van hand naar hand. hij gedroeg zich keurig.
Om 12.10 kwam Dr. Stumpel. Keko zijn ontlasting was goed en de bloeduitslagen van de vorige keer gaven ook geen indicatie voor ontstekingen. wel wilde hij nog even zijn neusje spoelen.
Dus Keko als stoere jongen op de hand gestapt en mee om te spoelen. en kwam terug als een beetje warrige gaai, maar gewoon netjes op de hand.
Dr Stumpel vond keko er super goed uitzien. Zeker voor zijn leeftijd. hij zag er namelijk niet uit als een oudere amazone. Zijn pootjes waren niet zo gerimpeld.
En ja na het lezen van hoe Jojo en Keko wonen en leven en het voer, kon hij alleen maar zeggen dat ze het super goed hebben en verder in super conditie zijn.
Ben echt ontzettend trots op Keko.
Netjes bij iedereen opgestapt zonder een poging tot bijten
Oja waarom voeding kan zorgen voor het dichtgroeien van neusgaten: Vit A gebrek zorgt voor vergroeien. Zie je dus normaal veel bij alleen zaaddieet vogels.
Maar vonden hiervoor geen aanwijzingen in het bloed.
waarschijnlijk toch nog een overblijfsel van het vroegere leven |
Vrijdag 12 Februari 2010 5:40 pm |
|
|
esjo
Moderator

Wat fijn dat de ontalsting en bloed van Keko goed zijn Wat een heerlijk voorbeeldige gaai is het zeg.  |
Donderdag 18 Februari 2010 10:33 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 13 Februari 2012 4:24 pm
|
|
|
|
|