quote:Originally posted by Laura B
Thanx Esjo! dat je vogel ondanks de besmetting negatief kan worden getest vind ik trouwens wel raar.. Dan zegt een test ook niks!!! Hoe groot is de kans op besmetting eigenlijk, als de een drager is en af en toe bij een andere vogel logeert...? Maakt leeftijd van beide vogels nog iets uit?? Zijn jonge vogels vatbaarder?
Hoe zit dat precies, als ze drager zijn? Hebben ze dan nog wel het virus in hun lichaam? Want dan zou het toch aangetoond moeten worden dmv PCR?
Jonge vogels zijn vaak wel vatbaarder. Het risico is kleiner als ze 5 jaar of ouder zijn??
quote:Originally posted by esjo
Bij polyoma kan een vogel gewoon oud worden zonder ziekte verschijnselen. Wel kan hij al die tijd wel andere vogels besmetten door alleen drager te zijn.
Maar er zit ook weer verschil in hoe drager geloof ik. Want het kan ook dat je vogel besmet is met polyoma maar na 3 maanden weer gezond getest wordt.
Maar wanneer een vogel in het nest besmet wordt en het overleefd is hij levenslang drager.
Thanx Esjo! dat je vogel ondanks de besmetting negatief kan worden getest vind ik trouwens wel raar.. Dan zegt een test ook niks!!!
Ik bedoelde dat wanneer een oudere vogel besmet is geraakt met het polyoma virus hij dat na een maand of drie weer kwijt kan zijn. Dus weer gezond is. De test is gewoon betrouwbaar (bloedtest)
Hoe groot is de kans op besmetting eigenlijk, als de een drager is en af en toe bij een andere vogel logeert...? Maakt leeftijd van beide vogels nog iets uit?? Zijn jonge vogels vatbaarder?
Wanneer jonge vogels het krijgen gaan ze er vaak dood aan. Wanneer ze het wel overleven kunnen het kruipers zijn (niet kunnen vliegen). Er zijn ook jonge vogels die het mee krijgen uit het nest en er gezond mee oud worden maar dan wel dus hun hele leven drager zijn.
Jonge vogels krijgen het vaak mee van de ouders. Die zijn dus besmet en geven dat door aan de jongen.
Het is wel besmettelijk. Wanneer je als kweker polyoma in je bestand hebt mag je niet meer kweken. Je laat dan de vogels na een maand of drie weer testen. Het kan dan zijn dat ze het virus weer kwijt zijn.
Op oudere leeftijd hoeft een vogel niet ziek te worden en kan hij de besmetting met een maand of drie weer kwijt zijn.
Donderdag 19 Juli 2007 7:55 pm
Fladder naar forum:
Ga naar Pagina Vorige1, 2, 3, 4, 5
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:30 am