|
|
|
Grijsje
Eitje
| Luna plukt |
|
|
Wij hebben 2 grijze roodstaart papegaaien. Luna is nu bijna een jaar en heeft sinds een aantal weken de behoefte om zichzelf te plukken.
Onze andere grijze roodstaart heeft nergens last van. Hij zit super goed in zijn veren.
Nu zijn we een tijdje geleden bij de vogelarts in Roosendaal geweest en daar is ze getest. Er kwam niets uit de bloedtest. Ze hebben nog poep op kweek gezet maar dat was ook allemaal goed.
In eerste instantie begon het met het plukken van de borst. Nu heeft ze haar pootje (ring) kaalgeplukt en heel haar mooie rode staart is verdwenen.
We snappen er niets van en worden wanhopig. We hebben het zo lang mogelijk proberen te negeren maar het helpt niets.
Ook als wij thuis zijn en met haar bezig zijn plukt ze gewoon door.
Wie kan ons helpen.
Groetjes Veronica en Danny |
Woensdag 2 Maart 2011 10:33 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
kijk eerst eens of er bij jullie thuis iets is veranderd. andere positie van de kooi, stress tussen jullie, zwangerschap etc. het hoeft maar iets heel kleins te zijn. grijsjes zijn daar overgevoelig voor.
dan zou je afgekkokt knoflookwater kunnen geven omdat de smaak van knoflook in de veren trekt en die is zo vies dat ze soms het plukken dan laten. veel sproeien met aloe vera om de huid zacht te houden zodat het niet jeukt en dan het allermoeilijkste, geen aandacht aan schenken dat je het zo erg vind dat ze plukt. dat is heel moeilijk. plukken komt vaak voor om aandacht te trekken en ook negatieve aandacht is helaas aandacht. dus niet zielig praten, of straffen etc. zelfs niet kijken als ze bezig is. dat is heel moeilijk.
je zou kunnen proberen af te leiden met spelletjes etc. dit is een lange weg en ik hoop van harte dat het toch weer goed komt.
ik heb zelf een kaketoe die zich plukt. bij het minste of geringste aan stress is ze weer kaal. dan gaat het weer een tijdje goed en begint ze weer. moeilijk om dan niks te zeggen etc maar ik merk dat hoe minder aandacht ik aan dit thema schenk, hoe beter zij er aan toe is.  |
Donderdag 3 Maart 2011 8:04 am |
|
|
|
|
Grijsje
Eitje
hoi,
Bedankt voor je reactie. De gaaitjes zitten allebei op dezelfde plaats, daar is niets veranderd. Zwanger ben ik niet (zeker weten) en stress prive is er ook niet, Op het werk wel maar dat probeer ik niet mee naar huis te nemen.
Mijn man is altijd thuis 's avonds. Ikzelf ben eigenlijk 4 dagen per week bij mijn paard 's avonds. Op het moment dat ik weg ben zeggen ze beide niets meer tot ik thuis kom. Heel frustrerend want mijn man doet zijn uiterste best om het de grijsjes zo gezellig mogelijk te maken door met ze te praten en ermee bezig te zijn.
Gelukkig heeft Luna lichamelijk niets maar negeren is best moeilijk want ze doet het ook als ze bij ons op schoot zit of op de schouder.
Groetjes |
Donderdag 3 Maart 2011 6:24 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het zou kunnen dat je onbewust toch de stres van je werk meeneemt. een gaai is overgevoelig op dat gebied en heeft dat meteen door.
is het niet mogelijk dat je man gezellig als jij weg bent dingen doet met hen? misschien dat ze dan wat losser worden. grijsjes staan er om bekend dat ze erg eenkennig kunnen zijn. en ja als ze dan ook nog plukt bij jou op schoot is heel moeilijk om te negeren.
probeer haar dan af te leiden met een spelletje of zo. misschien dat het helpt. |
Vrijdag 4 Maart 2011 10:53 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
probeer haar niet op je schouder te laten.
Onzekere vogels hoger plaatsen, maakt de vogel onzekerder.
Probeer haar voedsel te verstoppen. Zo moet ze bezig zijn en is er geen tijd om te plukken.
het is honderdprocent zeker dat het geen lichamelijk probleem is. Geen schimmel, geen mijt, geen niks.
(vraag dit omdat laatst een gaaitje met KDS als probleemplukker werd aangezien. Gaaitje heeft het niet mogen halen)
Let op zout. Dit is erg slecht voor haar.
Douche haar regelmatig en sproei met aloe vera.
ook nieuwe veren die doorkomen kunnen irriteren en het plukken bevorderen.
probeer haar af te leiden als ze plukt. reageer niet op het plukken zelf. Ze weet dondersgoed dat jullie het over haar hebben en wat ze doet. |
Vrijdag 4 Maart 2011 3:54 pm |
|
|
Nel
Vlieger
|
Ik heb een valkparkiet, een herplaatser. Die werd herplaatst omdat ze zich zo verschrikkelijk plukte. Was door de vorige eigenares al aan de kalmerende middelen gezet (voor mensen, ben de naam even kwijt), kraagje etc. Ze zag het niet meer zitten.
Bij mij plukte ze de eerste weken niet. Daarna begon ze ook te plukken.
Waar ben ik nu achter gekomen: ze is allergisch voor iets in het vogelzaad.
Mijn vogels eten allemaal pellets en 3x in de week krijgen ze zaadmengsel ipv pellets. De eerste 3 weken krijgen de nieuwelingen alleen maar pellets, dus geen zaad.
Nu krijgt ze alleen maar pellets en ze is gestopt met plukken. Van de week weer eens zaadmengsel gegeven en een dag later begon ze weer te plukken.
Vanaf nu geef ik het totaal niet meer. Ze gilde bij het plukken van de pijn, zo zielig.
Misschien heb je iets aan het bovenstaande. Allergie wordt niet altijd aan gedacht. Jouw vogel heeft het misschien ook niet, maar ik zou het toch eens uitproberen.
Succes, Nel |
Vrijdag 4 Maart 2011 5:53 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Wat interessant Nel.....heb je dit wel eens met een VA gedeeld? Ik heb er nog nooit van gehoord en misschien heb je hier wel iets heel belangrijks ontdekt? |
Vrijdag 4 Maart 2011 8:26 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Er zjn meer vogels die een allergies reactie hebben op bv zonnepitten en pinda's
het is natuurlijk iets wat van nature niet voorkomt in hun dieet. |
Vrijdag 4 Maart 2011 8:45 pm |
|
|
|
|
Nel
Vlieger
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Laura B
Wat interessant Nel.....heb je dit wel eens met een VA gedeeld? Ik heb er nog nooit van gehoord en misschien heb je hier wel iets heel belangrijks ontdekt?
Ja, ik heb het besproken met een VA. Haar poepjes etc had ik al laten onderzoeken, de vorige eigenares was ook al bij 2 verschillende VA geweest. Die hadden haar een zwaar versuffingsmiddel voorgeschreven. Lichamelijk mankeerde ze niets.
Hoe ik er achter kwam: ze was weer enorm aan het plukken en gilde verschrikkelijk van de pijn (en van de jeuk denk ik achteraf). Ik vond het zoooooo zielig dat ik (foei Nel!) een zalfje van mezelf (tegen allergisch eczeem) heb gepakt en 1 van de plukplekken daarmee ingesmeerd. Ze stopte direct. Enkele dagen later begon ze weer, toen heb ik alle plukplekken ingesmeerd en weer stopte ze direct. Toen ben ik bij 0 begonnen en alleen pellets gegeven met de bedoeling steeds weer andere voeding te introduceren en te kijken waar ze op zou reageren. Dat bleek vogelzaad te zijn. Binnen 24 uur na het eten hiervan begon het plukken weer. Enkele keren uitgeprobeerd om toeval uit te sluiten.
Ik heb alles doorgegeven aan mijn VA, inclusief de grondstoffen van mijn zalfje.
Nu krijgt ze dus alleen nog maar pellets (Harrison's HP) en daar gaat het uitstekend op. Appel en pijnboompitjes kan ze goed verdragen, verder krijgt ze niets anders. Ze plukt niet meer en de ontzettend kale plekken vertonen weer komende veertjes. Ik ben zo blij voor haar. Jeuk en pijn, bah, dat wens je niemand toe.
En inderdaad, er zijn meer vogels die allergisch zijn voor zaden. Pinda's krijgen ze hier nooit. In vogelzaad zitten volgens mij 17 verschillende soorten zaden, die ga ik niet stuk voor stuk uitproberen.  |
Zaterdag 5 Maart 2011 9:35 am |
|
|
Laura B
Moderator

hihihi, dat laatste kan ik me voorstellen...maar voor het valkje fijn dat het zo gelopen is..  |
Zaterdag 5 Maart 2011 8:19 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:31 am
|
|
|
|
|
|