|
|
|
TomMe
Eitje
| Mijn grasparkiet is ziek..advies? |
|
|
Hallo,
Sinds enkele dagen is mijn grasparkiet (
foto
) ziek en ik vroeg me af of iemand hier wat tips heeft?
Enkele weken geleden hebben we een tweede (geel-groene) grasparkiet in onze tuin gevangen. Vermoedelijk was deze ergens ontsnapt en kwam deze af op de onze (die we in de tuin hadden gezet). Eerst hebben we ze in aparte koten gezet om ze aan elkaar te laten wennen en om te zien of ze wel goed overeenkomen. Daarna hebben we ze samen gezet (ondanks dat we niet echt weten van welk geslacht ze allebei zijn), en aanvankelijk leek dit goed te gaan maar volgens mij hebben ze wat gevochten want de nieuwe had een kleine wonde aan z'n hoofd en sindsdien is de oude ook ziek. Hij zit helemaal met de veren bol, ademt snel en rilt soms.
We hebben ze natuurlijk terug apart gezet en ik probeer de zieke parkiet zo goed mogelijk te verzorgen, maar buiten wat aandacht, veel rust en af en toe een stukje appel geven weet ik niet goed wat te doen. Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest (Henk Decock, vermeld op dit forum) om advies te vragen maar hij was niet aanwezig. Nu is het natuurlijk weekend en voor een vogel komen ze naar eigen zeggen ook niet thuis langs.
Wat kan ik verder nog doen? Is er qua voeding iets dat ik eventueel kan geven om z'n immuunsysteem op te krikken?
Alvast bedankt. |
Zaterdag 28 Mei 2011 10:33 am |
|
|
|
|
richardvandijk
Eitje
onder een warmtelamp plaatsen en ergens op een rustige plek neerzetten.
Eet en drinkthij verder nog?
Wat je ook kunt doen is kijken naar zijn uitwerpselen. Kijk of dit anders is dan anders, en zo ja. Wat is er dan anders.
Succes,
Richard |
Zaterdag 28 Mei 2011 2:47 pm |
|
|
TomMe
Eitje
Ja, hij eet en drinkt nog wel. De uitwerpselen hou ik verder in het oog, maar een warmtelamp heb ik niet. Ik probeer hem wel zo warm en rustig mogelijk te houden. Morgen zal ik nog eens rondkijken voor een dierenarts. Bedankt voor de reactie! |
Zondag 29 Mei 2011 10:15 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

normaal komen ze wel thuis hoor, alleen moet je er dan een flinke cent voor betalen om dat gedaan te krijgen. Ik hoop dat je lieverd het zal halen want het klinkt in elk geval niet goed. |
Zondag 29 Mei 2011 12:25 pm |
|
|
dipsy
Net uit het ei
En TomMe ? Ben je al bij de dierenarts geweest? Uiteraard is een vogelarts beter. Een warmtelamp is idd en must in dit soort gevallen. Parkieten hebben een vrij hoge lichaamstemperatuur en als ze ziek zijn helpt een warmtelamp om die temperatuur in stand te houden zodat ze meer kracht hebben om hun ziekte te overwinnen. Een warmtelamp is vaak te vinden in dierenwinkels die evt hagedissen of andere reptielen verkopen. Een lamp die geen licht geeft maar warmte.
Verder heb ik een potje met poeder tegen snot en diaree. Het merk is Beaphar dat bij veel dierenwinkels te koop is. Hier zit antibiotica in en is dus niet alleen goed voor snot en diaree maar ook voor andere dingen ( handig voor als het weekend is en veel vogelartspraktijken dicht zijn aangezien je er snel bij moet zijn met parkieten). Uiteraard naar de vogelarts gaan zodra dit mogelijk is.
Veel sterkte |
Woensdag 1 Juni 2011 10:11 am |
|
|
TomMe
Eitje
We zijn ondertussen naar een (volgens mij) redelijk goede vogelarts geweest en deze wist eigenlijk niet veel bijzonders te vertellen, buiten dat de parkiet misschien gewoon wat tijd nodig heeft om te bekomen.
Het lijkt er ondertussen wel op dat hij stilaan beter wordt, maar hij is er nog niet helemaal door. Hij piept nog wel en rust nog meer dan zou moeten, maar hij lijkt al iets actiever te zijn en eet regelmatig.
Bedankt alleszins voor alle reacties! Moest er nog iets veranderen dan laat ik het weten.
-Tom |
Woensdag 1 Juni 2011 8:18 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
als je geen warmtelamp hebt is vaak een bureaulampje ook al goed. het felle lampje geeft al warmte af en helpt ook wel.
het geslacht kun je herkennen aan de neus. een mannetje heeft een blauwe neus en een popje wit of bruin. |
Vrijdag 3 Juni 2011 7:34 am |
|
|
TomMe
Eitje
Sorry voor de late reactie. Ik wou gewoon maar even laten weten dat het beestje er volledig bovenop lijkt te zijn.
Hij of zij heeft een lichte neus met een geel-blauwe tint.. |
Zaterdag 9 Juli 2011 4:16 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dan heb je of een hele jonge parkiet die over 6 maanden echt de kleur krijgt van een mannetje of vrouwtje of je hebt een popje. maar ik denk dat dit nog erg jong is.
over een paar maandjes zie je duidelijk wat het is.
fijn dat het weer beter is.  |
Dinsdag 12 Juli 2011 7:52 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:31 am
|
|
|
|
|