|
|
|
esjo
Moderator

| Over testen |
|
|
Ik had gisteren een heel leuk maar ook verhelderend gesprek met Lorre&Co over testen.
Ik wil nl. graag mijn jonge pyrrhuraatjes laten testen. Eigenlijk ook de ouders maar die zijn beslist niet tam en dat geeft natuurlijk veel stress.
Naar aanleiding daarvan had ik wat vraagjes over testen.
Als eerste is een mengtest net zo betrouwbaar als een enkele test. En wanneer ik bv. 3 jongen laat testen, mag ik er van uit gaan dat de rest ook gezond is evenals de ouders. Zijn ze ziek of drager, dan geldt dat uiteraard ook voor de anderen.
Of ik daar nu 1 vogel of drie bv laat testen op een mengtest, de prijs blijft gewoon € 85,00 voor de drie testen op Chlamidia (via cloaca swab), PBFD en Polyoma.
Op deze manier kun je ook goedkopere vogeltjes voor een geschikte prijs laten testen. Vooral als je meerdere vogels laat testen kun je dat bedrag delen en betaal je per vogel niet eens zoveel meer.
Bij Gendika betaal je voor de drie testen ook al € 71,40 en dan moet je zelf een swab nemen en bloed afnemen.
Dit wilde ik toch even met jullie delen omdat testen altijd een veelbesproken onderwerp is  |
Woensdag 25 Februari 2009 1:45 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Mix zou ik doen, als er iets is hebben ze het allemaal en dan zou je altijd nog per vogel kunnen testen.
Ik zou een mix maken van sammie en moos ook omdat je dan een certificaat heb en die kunt aantonen, en tevens als sammie en moos gezond zijn kan je er vanuit gaan dat de kids ook gezond zijn:D
Ik knip altijd steeds kleine stukjes nagel totdat ik net een druppel bloed heb. Bij Gendika heb je bloedbuisjes waar ook een rietje in zit, dan zuigt hij het bloed zo op.
Nageltje in de bloem meestel is het al dicht omdat het maar een druppel is en klaar is kees. |
Woensdag 25 Februari 2009 4:29 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Bedankt voor die informatie Esjo! Zo wordt het toch al heel wat aantrekkelijker om te testen, en ook een stuk betaalbaarder voor potentiële 'kopers'. (Bah, wat een rotwoord als het over levende wezentjes gaat)
Hopelijk zet deze informatie ook andere mensen aan tot het testen.  |
Woensdag 25 Februari 2009 6:03 pm |
|
|
esjo
Moderator

@Millie, ik bewaar een certificaat van de geteste jongen van Sammie en Moos. Als dat kan laat ik de ringnummers van Sammie en Moos er als extra informatie opzetten.
Maar voor € 85,00 wil ik elke ronde de jongen wel testen.
Voor Sammie en Moos geeft het zoveel stress terwijl dat dus eigenlijk niet nodig is.
Straks met het koppel Edels, die is wel tam, ga ik wel met de ouders heen om te testen.
@Sue, ja ik vind het ook super. Inderdaad wordt het zo veel aantrekkelijker om te testen.
Dat gaf ze zelf ook aan. Zij willen graag dat er meer getest wordt en dan natuurlijk niet alleen de grote en duurdere vogels. |
Woensdag 25 Februari 2009 6:29 pm |
|
|
|
|
babe
Fladderaar
|
hoi esjo
ik vind dat (mijn mening he) dat je alles moet laten testen dus ook de ouders ik doe hier ook de vogels testen stress of geen stress...
jongen papegaaien worden bij mij getest gesext, je krijgt bij mij het certificaat mee.
je tekend dat dit het goede vogeltje (via de ringnrs) en dat hij gezond is.
stel dat hun nou thuis komen met hun jongen vogeltje bij hun andere vogeltje die wel een ziekte heeft, maar niet aantoonbaar...denk daarbij dragers die niet zijn,
en hun vogeltje gaat dood laten het onderzoeken ziekte gaan ze terug naar jou.... dan kan jij ten allertijden aantonen dat het vogeltje gezond was toen het bij jou wegging en de ouders ook top gezond zijn...
dan kan het alleen maar aan hun liggen niet bij jou...
daarom heb ik hier eenheel boekhouden van vogels en testen...
P.S. DIT IS MIJN MENING IK KRAAK JE NIET AF JE BEDOELD HET GOED.
groetjes |
Donderdag 26 Februari 2009 9:21 pm |
|
|
annet
Net uit het ei
Bij wie laten jullie je vogels dan testen |
Donderdag 28 Mei 2009 12:18 pm |
|
|
arnootje
Beginnende vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by babe
hoi esjo
ik vind dat (mijn mening he) dat je alles moet laten testen dus ook de ouders ik doe hier ook de vogels testen stress of geen stress...
jongen papegaaien worden bij mij getest gesext, je krijgt bij mij het certificaat mee.
je tekend dat dit het goede vogeltje (via de ringnrs) en dat hij gezond is.
stel dat hun nou thuis komen met hun jongen vogeltje bij hun andere vogeltje die wel een ziekte heeft, maar niet aantoonbaar...denk daarbij dragers die niet zijn,
en hun vogeltje gaat dood laten het onderzoeken ziekte gaan ze terug naar jou.... dan kan jij ten allertijden aantonen dat het vogeltje gezond was toen het bij jou wegging en de ouders ook top gezond zijn...
dan kan het alleen maar aan hun liggen niet bij jou...
daarom heb ik hier eenheel boekhouden van vogels en testen...
P.S. DIT IS MIJN MENING IK KRAAK JE NIET AF JE BEDOELD HET GOED.
groetjes
Betekent dat dan dat je de vogels zelf prikt op het moment dat de nieuwe eigenaren ze komen ophalen. Anders is het nog steeds niet waterdicht.
@ Annet, er zijn er een aantal die naar lorre en co in wijhe gaan om te testen, anderen doen het zelf en weer anderen gaan naar een vogelarts. |
Donderdag 28 Mei 2009 6:38 pm |
|
|
|
|
annet
Net uit het ei
Wil het graag zelf gaan doen , maar mijn dierenarts wil het me niet uitleggen , die vind het een taak van een arts. In de buurt bij mij is er niemand die het zelf doet . Tenminste niemand reageert op ,mijn oproep.
Ja van 1 iemand heb ik reactie terug gekregen en die zat ook met het feit als ik daar kom met mijn vogel om te oefenen dat hij weer risico's loopt. Dat begrijp ik en respecteer ik ook. |
Donderdag 28 Mei 2009 6:43 pm |
|
|
arnootje
Beginnende vlieger
Ik kan het zelf ook, maar ik heb het de laatste keren ook door een dierenarts laten doen. Het verschil van 40 euro is het me nog steeds waard, vooral het mest onderzoek naar parasieten en schimmels en het bekijken beluisteren van de vogels organen.
Zelf kost het je 60 euro ( gendika)
Verstappen in drieberegn koste me 105 euro. |
Donderdag 28 Mei 2009 6:48 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ik doe het ook zelf wil het je uitleggen maar woon niet dichtbij |
Donderdag 28 Mei 2009 7:44 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik kan me voorstellen dat de dierenarts hier weinig zin in heeft --> Minder werk.
Je kan, als je weet wat je doet, een nageltje wat te ver knippen en hier bloed van afnemen. Let hierbij op dat je niet telkens verder knipt omdat er geen bloed uit komt!!! (Pootje met het ringetje kiezen! Dan kan je het ringetje vasthouden en knijp je het pootje niet af)
Je MOET meel in huis hebben en ook van die liquidpleisters.
Heb je wel eens nageltjes geknipt? |
Vrijdag 29 Mei 2009 6:15 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:41 am
|
|
|
|
|