|
|
|
nemi
Kuikentje
| papegaaienziekte of griep van mens/zoogdier op vogel |
|
|
Zoals ik in een ander topic hier al meldde is Coco gisteravond totaal onverwachts overleden.
Vrijdag dacht ik ze slaapt wel wat veel. Zaterdagochtend viel het me weer op, toen weg geweest en s'middags/begin van de avond toen we weer thuis waren zat ze weer te slapen, ook nog eens niet op haar vaste slaapplek.
Toen ik de kooi opendeed kwam ze wel gelijk bij me maar sliep bij mij gewoon weer verder. Gelijk dierenarts gebeld maar het ging vanaf toen eigenlijk al met de minuut slechter en bij de dierenarts is ze overleden
Nu weten we niet zeker waaraan ze overleden is, maar de kans zit er in dat het papegaaienziekte was.
Maar nu komt het: Ik ben de hele week al grieperig, Coco ziek en binnen korte tijd dood. En tot overmaat van ramp onze kat ook ziek! Gister viel het me al wel op dat ie wat lui was maar door alle commotie met Coco heb ik er niet veel aandacht meer aan besteed.
Vannacht kon ik niet slapen door al het gedoe en heb beneden gezeten de hele nacht. Toen viel het me pas echt op dat 1 van de katten echt niet in orde was dus vanmorgen gelijk naar de dierenarts. Hij heeft een zere keel en last van zijn buik plus redelijk hoge (39,8 ) koorts.
Inmiddels medicijnen gekregen en het gaat al een stuk beter, ze jaagt i.e.g weer achter vliegjes aan en is een stuk minder suf.
Van de DA kreeg ik niet echt uitsluitsel waardoor het nou komen kon en ook geen zekerheid of Coco's dood en het ziek worden van de kat verband heeft. "zou kunnen" zei ze maarja daar heb ik zo weinig aan. En ik ben dus ook nog eens grieperig en erg verkouden.
Nou kwam ik tegen dat papegaaienziekte overdraagbaar is van vogel op mens en ook katten.
Wat ik óók tegenkwam is dat griep (mexicaanse griep ook) oorspronkelijk meestal is ontstaan bij vogens (óf varkens óf mensen) Mijn conclusie is dat griep ook overdraagbaar is op vogels? Zou het kunnen dat ik Coco heb aangestoken met mijn griepje? Voel me ook vreselijk rot omdat ik stiekem denk dat het mijn schuld is dat ik haar heb aangestoken...
Hebben jullie weleens gehoord dat je je vogel (/kat) kan aansteken met een griepje? |
Zondag 16 Augustus 2009 4:01 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Papegaaienziekte is ook al chlamydophila psittaci genoemd en is geen virus, maar wordt veroorzaakt door een bacterie. Volgens mij is het wel overdraagbaar van vogel op mens, maar niet andersom. Het is iig geen griepvirus, maar een bacterie-infectie....papegaaienziekte heb jij dus niet kunnen overdragen...
Of jij een (een of ander) virus hebt overgedragen....geen idee, lijkt me onwaarschijnlijk! Doorgaans springt een virus van dier naar mens, waarna het muteert waarna alleen overdracht van mens naar mens mogelijk is. Met de mexicaanse griep is dat ietsje anders, daar schijnen gevallen te zijn waarbij mensen varkens hebben besmet, maar mens /vogel????
Heb jij zelf verschijnselen van de mex. griep gehad? Zo nee, dan zou ik me absoluut niet schuldig voelen!!!!!!!!! Dan is de kans erg klein, zo ja...dan is de kans nog steeds errug klein en had je dat echt niet kunnen weten lijkt me!!  |
Zondag 16 Augustus 2009 5:47 pm |
|
|
|
|
nemi
Kuikentje
Dank je, je legt precies uit wat ik wilde weten.
Als het papegaaienziekte was weet ik dat ze het niet van mij heeft. Eerder andersom. Maar dat betekent dus ook dat ze het in dat geval niet van mensen gehad kan hebben die hier op bezoek waren, of via mij omdat ik in een dierenwinkel geweest ben ofzo. Dan heeft ze het misschien altijd al gehad.
Het ging me meer om een griepje. Tsja, ik heb inderdaad verschijnselen van de mexicaanse griep, maar die symptomen zijn eigenlijk dezelfde als van gewone griep. Ik zat altijd dagelijks met Coco te kroelen dus daarom loop ik met het idee dat ik haar misschien ziek gemaakt heb.
Het is ook wel heel apart dat onze kat ook ziek bleek te zijn. Eerst gisteravond met Coco naar DA en vanmorgen weer met onze kat. Gelukkig maakt de kat het goed, maar toch raar.
Ik ga morgen zelf denk ik ook maar even de dokter bellen. |
Zondag 16 Augustus 2009 8:05 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Het kan idd niet overgaan op de kat.
Heb het toevallig gevraagd bij de VA en de DA toen Jojo en Keko papegaaienziekte hadden eind vorig jaar.
Het is een andere streng. Ook katten kunnen Chlamidia krijgen, maar kunnen geen mensen besmetten en ook geen vogels |
Zondag 16 Augustus 2009 8:40 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Als je je zorgen/schuldig voelt, zou ik idd gewoon even de huisarts bellen, maar ik denk echt dat je er niks aan kon doen en niet je dieren hebt ziek gemaakt....
Meestal worden verschillende diersoorten ziek van een verschillend griepvirus, angepast aan die soort...Ik ben bijv. vaak verkouden geweest en heb ook een paar keer griep gehad, maar Cleo heeft nooit iets van mij overgenomen, terwijl ze vaak op mn kussen naast me zat als ik ziek was...  |
Maandag 17 Augustus 2009 8:26 pm |
|
|
floranne
Beginnende vlieger
Heel veel sterkte!
(Gek,dat de DA , ook al was het te laat, Coco niet meer onderzocht heeft om zo de oorzaak te weten te komen,of kon dat misschien niet meer?Nu blijf je met véél onbeäntwoorde vragen zitten.) |
Donderdag 20 Augustus 2009 12:35 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Nemi, heel veel sterkte met het verlies van Coco
Ook jij kan je laten testen op papegaaienziekte - wanneer jij dat hebt dan zal zeer waarschijnlijk coco het ook gehad hebben.
Hier een site met info over papegaaienziekte ook bij de mens: http://www.papegaaienziekte.nl...../index.php
nogmaals veel sterkte  |
Donderdag 20 Augustus 2009 1:26 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
papegaaienziekte kan je als mens overdragen aan je gaai door het stof (waar vaak opgedroogde ontlasting in zit) in je kleren mee te nemen naar huis en zo je gaai te besmetten.
Dat is ook 1 van de redenen dat als ik een gaai gewiekt heb bij iemand thuis, dat ik eerst mijn kleren uit doe en in de was gooi en ga douchen, alvorens ik in contact kom met mijn eigen vogels.
Dierenzaken, waar vogels verkocht worden ga ik zo ie zo niet in.
Momenteel heerst er wel weer heel veel papegaaienziekte. Omdat het een sluimerende ziekte is en dragers niet ziek hoeven te zijn om uit te scheiden is het erg lastig om onder controlle te krijgen |
Donderdag 20 Augustus 2009 1:37 pm |
|
|
|
|
annet
Net uit het ei
Mocht je twijfelen , neem dan contact op met je huisarts , via afname in het bloed kunnen ze zien of je drager ben van deze ziekte zo ja dan zal je ook aan de antibiotica moeten.
Ze hebben ook een meldingsplicht bij de GGD en dan zullen er ook maat regelen genomen worden als je thuis nog meer vogels hebt zitten.
Het is heel erg besmettelijk , jij en je vogel hoeven er niet ziek van te worden
Als je wel ziekte verschijnselen ervan hebt dan kan je er longontsteking van krijgen en zoals de vogels er dood aan kunnen gaan , kan een mens dat helaas ook alleen loopt het bij een mens niet zo vaart. Dit is meestal in de gevallen als je al ziek bent enz.
Dus een ziekte om inderdaad voor op te passen |
Zondag 27 September 2009 6:00 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Absoluut mee eens.
Toen mijn beide gaaien papegaaienziekte hadden, zijn wij ook getest. 2x zelfs. Gelukkig waren we niet besmet. |
Zondag 27 September 2009 6:18 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 4:42 am
|
|
|
|
|
|